Σε συνεργασία με Ισραήλ και Αθήνα προσβλέπει ο
Νίκος Αναστασιάδης και δηλώνει στην «Κ»: «Δεν τίθεται θέμα αγωγού από
την Τουρκία»
Συνέντευξη στους Α. Παρασχο, Γ. Αντωνιου, Π. Τσαγγαρη, Μ. Περσιανη
Οι σχεδιασμοί της Λευκωσίας στο ενεργειακό δεν ανατρέπονται από αποφάσεις τρίτων ούτε και εξαρτώνται από όποιες σκοπιμότητες ενδεχομένως να εγερθούν στο τραπέζι των συνομιλιών για λύση του Κυπριακού, ξεκαθαρίζει ο Κύπριος πρόεδρος σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ» Κύπρου. Παραμονές της έναρξης της νέας προσπάθειας για λύση ο κ. Νίκος Αναστασιάδης στέλνει σαφές μήνυμα προς την Αγκυρα ότι «δεν μπορεί να υπάρχει εμμονή στην ύπαρξη δύο κρατών και να αναμένουν ότι θα ωφεληθούν οι Τουρκοκύπριοι». Παράλληλα, αναφέρεται στη συνεργασία με την Αθήνα και το Τελ Αβίβ στον ενεργειακό τομέα και εκφράζει την εκτίμηση ότι η Κύπρος προσφέρεται ως πηγή προμήθειας αερίου, όχι μόνον προς Ευρώπη αλλά και προς Ασία.
– Ο στόχος της δημιουργίας τερματικού υγροποίησης παραμένει ανεξαρτήτως των αποφάσεων του Ισραήλ;
– Bεβαίως. Πρέπει να υπενθυμίσω κάτι. Η δημιουργία τερματικού υγροποίησης δεν εξαρτάται μόνον από τα αποτελέσματα των ερευνών στο οικόπεδο 12. Αδειοδοτημένες είναι εταιρείες και σε άλλες θαλάσσιες περιοχές της κυπριακής ΑΟΖ. Εντός του 2014 οι εταιρείες θα πραγματοποιήσουν διερευνητικές γεωτρήσεις για να διαπιστώσουν τις ποσότητες που φαίνεται να υπάρχουν. Αλλά θα πω ακόμη κάτι. Η οποιαδήποτε εξέλιξη δεν ανατρέπεται είτε από αποφάσεις τρίτων είτε από τις όποιες σκοπιμότητες και βεβαίως υπονοώ την οποιαδήποτε έγερση τέτοιου ζητήματος κατά τη διάρκεια των συνομιλιών. Η ανεύρεση υδρογονανθράκων αποτελεί ένα κίνητρο για όλους, γιατί μπορεί να διασφαλίσει και την ειρήνη και την ευημερία και την ευρύτερη συνεργασία στην περιοχή.
– Το Ισραήλ έχει δικά του αποθέματα. Υπάρχει κίνδυνος από στρατηγικός μας σύμμαχος να γίνει ανταγωνιστής μας στην αγορά φυσικού αερίου;
– Νομίζω ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Οι μέχρι στιγμής συνομιλίες για συνεργασία στο αντίθετο οδηγούν. Εξάλλου δεν είναι μόνον οι χώρες της περιοχής που έχουν φυσικό πλούτο. Οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές προέρχονται από άλλες περιοχές. Συνεπώς εκείνο που έχει σημασία είναι η προσήλωση στον προγραμματισμό έτσι ώστε, αν θέλετε, να μην υπάρξει υπερπροσφορά που θα μειώσει τις τιμές. Αμέσως μετά τις επιβεβαιωτικές γεωτρήσεις θα πρέπει να προβληματιστούμε και για τον τρόπο διάθεσης του αερίου.
– Εχει υποβληθεί οποιαδήποτε πρόταση προς τη δική μας πλευρά για διέλευση αερίου μέσω αγωγού από την Τουρκία; Η άλλη πλευρά εγείρει θέμα δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων στα έσοδα από το αέριο.
– Η διασφάλιση των δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας διασφαλίζει αυτομάτως και τα δικαιώματα του συνόλου των κατοίκων, υπό την αίρεση βεβαίως της εξεύρεσης λύσης του Κυπριακού. Δεν μπορεί να υπάρχει μια τάση απόσχισης ή εμμονής στην ύπαρξη δύο κρατών και να αναμένουν ότι θα ωφεληθούν οι Τουρκοκύπριοι. Εκείνο που θα βοηθήσει σημαντικά είναι η επίλυση του Κυπριακού. Για τον αγωγό πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι ούτε ηγέρθη, ούτε εγείρεται αυτή την ώρα τέτοιο θέμα. Οι αποφάσεις της κυβέρνησης είναι η δημιουργία τερματικού, η υλοποίηση του ευρωασιατικού δικτύου, το οποίο περιλαμβάνεται στα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνεπώς τα θέματα που αναφέρονται ενδεχομένως να μην είναι στους σχεδιασμούς οποιουδήποτε, λόγω κόστους και ευχέρειας διάθεσης του αερίου που θα υγροποιείται στο τερματικό.
– Από επιχειρηματικής πλευράς το τερματικό είναι βιώσιμο; Eάν το κράτος θα διατηρήσει τον έλεγχο του τερματικού, κόστους 16 δισ., σημαίνει μια επένδυση τουλάχιστον κατά το ήμισυ.
– Bρισκόμαστε στη διαδικασία εργοδότησης εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι όχι μόνον θα χαράξουν έναν οδικό χάρτη, αλλά για να δώσουν όλα εκείνα τα στοιχεία που θα ληφθούν υπόψη ώστε να καταστεί βιώσιμη μια ανάλογη μονάδα. Εγώ πιστεύω ότι υπάρχουν όλες οι προοπτικές να είναι βιώσιμη. Οι ενδείξεις είναι ότι πέραν των δικών μας ευρημάτων, η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι να έχουμε μια συνεργασία με το Ισραήλ. Υπάρχει το ενδεχόμενο συνεργασίας και με τον Λίβανο και με άλλες χώρες. Λόγω γεωστρατηγικής θέσης η Κύπρος προσφέρεται ως πηγή προμήθειας αερίου όχι μόνον προς την Ευρώπη, αλλά και προς την Ασία. Αυτά όμως δεν πραγματοποιούνται μέσα από αγωγούς αλλά μέσα από τη δημιουργία σταθμού υγροποίησης. Να αναφέρω εδώ επίσης το ενδεχόμενο συνεργασίας με την Ελλάδα. Το θέμα έχει ήδη συζητηθεί σε πολιτικό επίπεδο και βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση ανάμεσα σε τεχνοκράτες των υπουργείων. Είναι περιττό να σημειώσω ότι η συνεργασία μας με την ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται στο υψηλότερο δυνατόν επίπεδο και οι σχέσεις μας είναι άριστες και παραγωγικές.
Η Τράπεζα Κύπρου – Ολος ο κόσμος συζητεί για την Τράπεζα Κύπρου. Θέλουμε τη δική σας απάντηση αν μπορείτε να μας πείτε, χωρίς μισόλογα. Σώζεται η Τράπεζα ή δεν σώζεται;
– Εχω την εντύπωση ότι η κεφαλαιακή επάρκεια της Τράπεζας είναι τέτοια που με σωστή διαχείριση της επιτρέπει όχι απλώς να επιβιώσει, αλλά σύντομα να ξεπεράσει τα προβλήματα και να μπει σε κερδοφορία. Αυτό που έχει σημασία είναι να σταματήσουν οι παρεμβάσεις από οποιονδήποτε. Και όταν λέω παρεμβάσεις από οποιονδήποτε εννοώ καμιάς αρχής εξαιρουμένης.
– Είναι ξεκάθαρο ότι διακυβεύονται πολλά συμφέροντα, εξού και ο πόλεμος για την επικράτηση στην Τράπεζα.
– Το σημαντικότερο συμφέρον είναι να επιβιώσει η Τράπεζα, να σταθεροποιηθεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα και να επιβιώσει τόσον η Τράπεζα όσο και ο Συνεργατισμός. Εάν όλοι εργαστούμε με σύνεση και προς το ευρύτερο καλό του τόπου και όχι των εξατομικευμένων συμφερόντων, δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι αυτό θα είναι προς όφελος όλων. Συνεπώς, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί πρέπει να ασκούνται ή διανοούνται κάποιοι ότι μπορεί να την ελέγξουν. Για να κάνουν την τράπεζα τι; Η Τράπεζα δεν ανήκει ούτε στους επισφαλείς οφειλέτες, ούτε στους όποιους άλλους, ανήκει στους μετόχους της. Και οι μέτοχοι έχουν καθήκον να εκλέξουν ένα διοικητικό συμβούλιο που μέσα από την ορθή διαχείριση θα ξαναφέρει την Τράπεζα με τον δυναμισμό που τη διέκρινε στο παρελθόν. Και έχει όλες τις προοπτικές να επισυμβεί τούτο.
– Επειδή η μεγάλη ανησυχία είναι κατά πόσον το χρέος είναι βιώσιμο, σχεδιάζει η κυβέρνηση οποιεσδήποτε κινήσεις μέσα στη διετία 2014-2015 για αναδιάρθρωση του χρέους.
– Εφόσον τηρούμε με συνέπεια και πειθαρχία τις υποχρεώσεις μας, όπως προβλέπονται στη δανειακή σύμβαση, το 2016 θα αντλήσουμε άλλα 5,3 δισ., τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε για την αναδιάρθρωση του χρέους, αλλά ενδεχομένως και για σκοπούς ανάπτυξης.
Πρέπει να σας πω επίσης ότι αναμένουμε και σημαντική βοήθεια από πλευράς Ε.Ε. και εντός των ημερών ευελπιστώ ότι θα έχουμε μια συμφωνία για 100 εκατ. το 2014, 100 εκατ. το 2015 και ευελπιστούμε σε άλλα 50 εκατ. το 2016, από τα διάφορα Διαρθρωτικά Ταμεία.Σημαντική είναι επίσης και η απόφαση για αύξηση της συγχρηματοδότησης έργων από την Ε.Ε. σε ποσοστό 80-85%. Είμαι αισιόδοξος ότι εάν επικρατήσει η σύνεση και όχι οι σκοπιμότητες μπορεί ανέτως να επιτύχουμε την επάνοδό μας στις αγορές, συντομότερα.
Συνέντευξη στους Α. Παρασχο, Γ. Αντωνιου, Π. Τσαγγαρη, Μ. Περσιανη
Οι σχεδιασμοί της Λευκωσίας στο ενεργειακό δεν ανατρέπονται από αποφάσεις τρίτων ούτε και εξαρτώνται από όποιες σκοπιμότητες ενδεχομένως να εγερθούν στο τραπέζι των συνομιλιών για λύση του Κυπριακού, ξεκαθαρίζει ο Κύπριος πρόεδρος σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ» Κύπρου. Παραμονές της έναρξης της νέας προσπάθειας για λύση ο κ. Νίκος Αναστασιάδης στέλνει σαφές μήνυμα προς την Αγκυρα ότι «δεν μπορεί να υπάρχει εμμονή στην ύπαρξη δύο κρατών και να αναμένουν ότι θα ωφεληθούν οι Τουρκοκύπριοι». Παράλληλα, αναφέρεται στη συνεργασία με την Αθήνα και το Τελ Αβίβ στον ενεργειακό τομέα και εκφράζει την εκτίμηση ότι η Κύπρος προσφέρεται ως πηγή προμήθειας αερίου, όχι μόνον προς Ευρώπη αλλά και προς Ασία.
– Ο στόχος της δημιουργίας τερματικού υγροποίησης παραμένει ανεξαρτήτως των αποφάσεων του Ισραήλ;
– Bεβαίως. Πρέπει να υπενθυμίσω κάτι. Η δημιουργία τερματικού υγροποίησης δεν εξαρτάται μόνον από τα αποτελέσματα των ερευνών στο οικόπεδο 12. Αδειοδοτημένες είναι εταιρείες και σε άλλες θαλάσσιες περιοχές της κυπριακής ΑΟΖ. Εντός του 2014 οι εταιρείες θα πραγματοποιήσουν διερευνητικές γεωτρήσεις για να διαπιστώσουν τις ποσότητες που φαίνεται να υπάρχουν. Αλλά θα πω ακόμη κάτι. Η οποιαδήποτε εξέλιξη δεν ανατρέπεται είτε από αποφάσεις τρίτων είτε από τις όποιες σκοπιμότητες και βεβαίως υπονοώ την οποιαδήποτε έγερση τέτοιου ζητήματος κατά τη διάρκεια των συνομιλιών. Η ανεύρεση υδρογονανθράκων αποτελεί ένα κίνητρο για όλους, γιατί μπορεί να διασφαλίσει και την ειρήνη και την ευημερία και την ευρύτερη συνεργασία στην περιοχή.
– Το Ισραήλ έχει δικά του αποθέματα. Υπάρχει κίνδυνος από στρατηγικός μας σύμμαχος να γίνει ανταγωνιστής μας στην αγορά φυσικού αερίου;
– Νομίζω ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Οι μέχρι στιγμής συνομιλίες για συνεργασία στο αντίθετο οδηγούν. Εξάλλου δεν είναι μόνον οι χώρες της περιοχής που έχουν φυσικό πλούτο. Οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές προέρχονται από άλλες περιοχές. Συνεπώς εκείνο που έχει σημασία είναι η προσήλωση στον προγραμματισμό έτσι ώστε, αν θέλετε, να μην υπάρξει υπερπροσφορά που θα μειώσει τις τιμές. Αμέσως μετά τις επιβεβαιωτικές γεωτρήσεις θα πρέπει να προβληματιστούμε και για τον τρόπο διάθεσης του αερίου.
– Εχει υποβληθεί οποιαδήποτε πρόταση προς τη δική μας πλευρά για διέλευση αερίου μέσω αγωγού από την Τουρκία; Η άλλη πλευρά εγείρει θέμα δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων στα έσοδα από το αέριο.
– Η διασφάλιση των δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας διασφαλίζει αυτομάτως και τα δικαιώματα του συνόλου των κατοίκων, υπό την αίρεση βεβαίως της εξεύρεσης λύσης του Κυπριακού. Δεν μπορεί να υπάρχει μια τάση απόσχισης ή εμμονής στην ύπαρξη δύο κρατών και να αναμένουν ότι θα ωφεληθούν οι Τουρκοκύπριοι. Εκείνο που θα βοηθήσει σημαντικά είναι η επίλυση του Κυπριακού. Για τον αγωγό πρέπει να ξεκαθαρίσω ότι ούτε ηγέρθη, ούτε εγείρεται αυτή την ώρα τέτοιο θέμα. Οι αποφάσεις της κυβέρνησης είναι η δημιουργία τερματικού, η υλοποίηση του ευρωασιατικού δικτύου, το οποίο περιλαμβάνεται στα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συνεπώς τα θέματα που αναφέρονται ενδεχομένως να μην είναι στους σχεδιασμούς οποιουδήποτε, λόγω κόστους και ευχέρειας διάθεσης του αερίου που θα υγροποιείται στο τερματικό.
– Από επιχειρηματικής πλευράς το τερματικό είναι βιώσιμο; Eάν το κράτος θα διατηρήσει τον έλεγχο του τερματικού, κόστους 16 δισ., σημαίνει μια επένδυση τουλάχιστον κατά το ήμισυ.
– Bρισκόμαστε στη διαδικασία εργοδότησης εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι όχι μόνον θα χαράξουν έναν οδικό χάρτη, αλλά για να δώσουν όλα εκείνα τα στοιχεία που θα ληφθούν υπόψη ώστε να καταστεί βιώσιμη μια ανάλογη μονάδα. Εγώ πιστεύω ότι υπάρχουν όλες οι προοπτικές να είναι βιώσιμη. Οι ενδείξεις είναι ότι πέραν των δικών μας ευρημάτων, η μεγαλύτερη πιθανότητα είναι να έχουμε μια συνεργασία με το Ισραήλ. Υπάρχει το ενδεχόμενο συνεργασίας και με τον Λίβανο και με άλλες χώρες. Λόγω γεωστρατηγικής θέσης η Κύπρος προσφέρεται ως πηγή προμήθειας αερίου όχι μόνον προς την Ευρώπη, αλλά και προς την Ασία. Αυτά όμως δεν πραγματοποιούνται μέσα από αγωγούς αλλά μέσα από τη δημιουργία σταθμού υγροποίησης. Να αναφέρω εδώ επίσης το ενδεχόμενο συνεργασίας με την Ελλάδα. Το θέμα έχει ήδη συζητηθεί σε πολιτικό επίπεδο και βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση ανάμεσα σε τεχνοκράτες των υπουργείων. Είναι περιττό να σημειώσω ότι η συνεργασία μας με την ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται στο υψηλότερο δυνατόν επίπεδο και οι σχέσεις μας είναι άριστες και παραγωγικές.
Η Τράπεζα Κύπρου – Ολος ο κόσμος συζητεί για την Τράπεζα Κύπρου. Θέλουμε τη δική σας απάντηση αν μπορείτε να μας πείτε, χωρίς μισόλογα. Σώζεται η Τράπεζα ή δεν σώζεται;
– Εχω την εντύπωση ότι η κεφαλαιακή επάρκεια της Τράπεζας είναι τέτοια που με σωστή διαχείριση της επιτρέπει όχι απλώς να επιβιώσει, αλλά σύντομα να ξεπεράσει τα προβλήματα και να μπει σε κερδοφορία. Αυτό που έχει σημασία είναι να σταματήσουν οι παρεμβάσεις από οποιονδήποτε. Και όταν λέω παρεμβάσεις από οποιονδήποτε εννοώ καμιάς αρχής εξαιρουμένης.
– Είναι ξεκάθαρο ότι διακυβεύονται πολλά συμφέροντα, εξού και ο πόλεμος για την επικράτηση στην Τράπεζα.
– Το σημαντικότερο συμφέρον είναι να επιβιώσει η Τράπεζα, να σταθεροποιηθεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα και να επιβιώσει τόσον η Τράπεζα όσο και ο Συνεργατισμός. Εάν όλοι εργαστούμε με σύνεση και προς το ευρύτερο καλό του τόπου και όχι των εξατομικευμένων συμφερόντων, δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι αυτό θα είναι προς όφελος όλων. Συνεπώς, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί πρέπει να ασκούνται ή διανοούνται κάποιοι ότι μπορεί να την ελέγξουν. Για να κάνουν την τράπεζα τι; Η Τράπεζα δεν ανήκει ούτε στους επισφαλείς οφειλέτες, ούτε στους όποιους άλλους, ανήκει στους μετόχους της. Και οι μέτοχοι έχουν καθήκον να εκλέξουν ένα διοικητικό συμβούλιο που μέσα από την ορθή διαχείριση θα ξαναφέρει την Τράπεζα με τον δυναμισμό που τη διέκρινε στο παρελθόν. Και έχει όλες τις προοπτικές να επισυμβεί τούτο.
– Επειδή η μεγάλη ανησυχία είναι κατά πόσον το χρέος είναι βιώσιμο, σχεδιάζει η κυβέρνηση οποιεσδήποτε κινήσεις μέσα στη διετία 2014-2015 για αναδιάρθρωση του χρέους.
– Εφόσον τηρούμε με συνέπεια και πειθαρχία τις υποχρεώσεις μας, όπως προβλέπονται στη δανειακή σύμβαση, το 2016 θα αντλήσουμε άλλα 5,3 δισ., τα οποία θα χρησιμοποιήσουμε για την αναδιάρθρωση του χρέους, αλλά ενδεχομένως και για σκοπούς ανάπτυξης.
Πρέπει να σας πω επίσης ότι αναμένουμε και σημαντική βοήθεια από πλευράς Ε.Ε. και εντός των ημερών ευελπιστώ ότι θα έχουμε μια συμφωνία για 100 εκατ. το 2014, 100 εκατ. το 2015 και ευελπιστούμε σε άλλα 50 εκατ. το 2016, από τα διάφορα Διαρθρωτικά Ταμεία.Σημαντική είναι επίσης και η απόφαση για αύξηση της συγχρηματοδότησης έργων από την Ε.Ε. σε ποσοστό 80-85%. Είμαι αισιόδοξος ότι εάν επικρατήσει η σύνεση και όχι οι σκοπιμότητες μπορεί ανέτως να επιτύχουμε την επάνοδό μας στις αγορές, συντομότερα.