Όσα συμβαίνουν στη γειτονιά μας μας αφορούν άμεσα. Χειροπιαστή απόδειξη, μια βόλτα στη Πλατεία Συντάγματος: Εκεί όπου επί μέρες παραμένουν «de facto πρόσφυγες» από τον εμφύλιο της Συρίας, ζητώντας την κινητοποίηση της κυβέρνησης μέσα στη χώρα και μέσα στην Ε.Ε. για χορήγηση προσωρινής στέγης, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, ασύλου και προπαντός μετάβασης σε άλλες χώρες αντί για εγκλωβισμό τους στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση οφείλει να ζητήσει άμεσα την ενεργοποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2001/55/ΕΚ που ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο το 2006, για την προσωρινή προστασία τους, προκειμένου να λάβει συνδρομή για ό,τι χρειάζεται να τους παράσχει η ίδια στην Ελλάδα αλλά και να εξασφαλίσει τον επιμερισμό της ευθύνης προστασίας τους μεταξύ των υπολοίπων κρατών - μελών απεγκλωβίζοντάς τους.

Στο έδαφος της Τουρκίας, μόνο απ' τη Συρία βρίσκονται αυτή τη στιγμή 1,6 εκατ. πρόσφυγες, που χρειάζονται βοήθεια για να μείνουν εκεί. Πρέπει να κάνουμε τα πάντα για να βοηθήσουμε τους 100.000 πρόσφυγες του Κομπάνι που παραμένουν στα τουρκοσυριακά σύνορα. Μέχρι να νικήσουν οι μαχήτριες και μαχητές της «ελεύθερης πολιορκημένης» πόλης και να μπορέσει να επιστρέψει στην ερειπωμένη πατρίδα του ο πληθυσμός του. Χρειάζεται να παρέμβουν γι' αυτό οι κυβερνήσεις της Ε.Ε., οι ΗΠΑ, οι διεθνείς οργανώσεις, ο ΟΗΕ. Ως χρέος, καθώς χωρίς τις επιχειρήσεις «εξαγωγής της δημοκρατίας», τις εισβολές και την απροσχημάτιστη εμπλοκή της Δύσης στα εσωτερικά κυρίαρχων κρατών, θα βρίσκονταν τώρα σπίτι τους. Και δεν θα είχε γιγαντωθεί ο μεσαιωνικός αναχρονισμός του ISIS α λα «Αλ Κάιντα Νο 2» - μέχρι και τη στιγμή που «δάγκωσε» το χέρι που το τάιζε. Η Τουρκία, που φέρει σημαντικές ευθύνες, θα πρέπει να φροντίσει να υπάρξουν θετικές εξελίξεις. Κρατώντας ανοιχτά τα σύνορά της για την ενίσχυση των μαχητών στο Κομπάνι και ασφυκτικά κλειστά για το ISIS.

Η Ελλάδα, όχι μόνο επειδή διαθέτει το γεωστρατηγικό πλεονέκτημα και το πλεονέκτημα των παραδοσιακά στενών ιστορικών δεσμών, αλλά και για λόγους αρχής, θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό διαμεσολαβητικό ρόλο ανάμεσα σε Παλαιστίνη και Ισραήλ. Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει την ύπαρξη δύο κυρίαρχων κρατών. Αυτό σημαίνει ίδρυση ανεξάρτητου, κυρίαρχου και βιώσιμου παλαιστινιακού κράτους στα όρια του 1967 και με πρωτεύουσα την Ανατολική Ιερουσαλήμ, σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΟΗΕ. Πλάι στο κράτος του Ισραήλ, με διεθνείς εγγυήσεις για ασφαλή και απαραβίαστα σύνορα και για τα δύο κράτη, σε ειρηνική συνύπαρξη με τους Άραβες γείτονές τους. Το επόμενο χρονικό διάστημα η ελληνική Βουλή θα πρέπει να προστεθεί στις χώρες που έχουν αναγνωρίσει το κράτος της Παλαιστίνης. Ο τερματισμός της πολύχρονης ταπείνωσης ενός λαού θ' αποτελέσει σημαντικό σημείο στροφής, συμβάλλοντας αποφασιστικά στο αδυνάτισμα του τζιχαντικού εκτρώματος και στην απομόνωση του με αναβίωση του κοσμικού κινήματος, σήμερα περιθωριοποιημένου. Και θα επιτρέψει στο Ισραήλ να παίξει σοβαρό σταθεροποιητικό ρόλο στην περιοχή.

Ερώτηση: Εξυπηρετούνται τα συμφέροντα του λαού και της χώρας μας, όταν η Ελλάδα ταυτίζεται με την κυρίαρχη γραμμή ενός ιδιόμορφου οικονομικού ψυχρού πολέμου σε μια Ευρώπη για τρίτη φορά στα πρόθυρα ύφεσης, με οικονομικές κυρώσεις ενάντια στη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή χώρα, τη Ρωσία; Οι ελληνικές εξαγωγές βυθίστηκαν τον Αύγουστο κατά 5,9% λόγω εμπάργκο και αντίμετρων. Πόσα χρόνια, κόπους και χρήμα πήρε για να μπουν οι Έλληνες παραγωγοί, αγρότες και μη, στη ρωσική αγορά; Όταν τελειώσουν τα αντίποινα, πολλοί θα έχουν καταστραφεί και η θέση της χώρας θα έχει οπισθοχωρήσει.

Η Ρωσία είναι επίσης βασικός «διεθνής παίκτης» στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου. Για τη θέση της στο «κουαρτέτο» για τη Μέση Ανατολή, για την ενεργή ανάμειξή της στην εκτόνωση της υπόθεσης με τα χημικά της Συρίας, που οδήγησε στην παράδοσή τους, για τον ρόλο της στην αποσυμφόρηση της ασφυκτικής διεθνούς ατμόσφαιρας με την πολιτική αντιποίνων ενάντια στο Ιράν για το πυρηνικό του πρόγραμμα, για την από θέση αρχών σταθερή στήριξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην υπό εξέλιξη κρίση κι ενώ συσφίγγονται οι οικονομικές της σχέσεις με Τουρκία. Αυτό χρειάζεται να αξιοποιηθεί.

Η Ελλάδα πρέπει να στηρίξει αποφασιστικά τον κυπριακό λαό απέναντι σε εκβιασμούς της τουρκικής κυβέρνησης, που συνδέει τη λύση του Κυπριακού με την απαράδεκτη άποψη ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι defunct, εκλιπούσα - «πεθαμένη». Οφείλουμε να στηρίξουμε την Κυπριακή Δημοκρατία και την άσκηση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας σε μια κατεύθυνση αποκλιμάκωσης της έντασης και επιστροφής στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για μια λύση του Κυπριακού σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΟΗΕ. Όρος γι' αυτό είναι να υπάρξει ουσιαστική υποχώρηση, από μεριάς Τουρκίας. Απόσυρση του "Μπαρμπαρός" και της νέας διεκδίκησής της για μεταφορά της λύσης, με την οποία το ομόσπονδο κράτος θα κατανείμει τα μελλοντικά έσοδα από τους υδρογονάνθρακες ανάμεσα στις δύο κοινότητες, στην πραγματικότητα κάτι ήδη συμφωνημένο στις συγκλίσεις Χριστόφια-Ταλάτ, απ' το τραπέζι των διαπραγματεύσεων για μια συνολική λύση του Κυπριακού σε μια διαδικασία παράλληλης και ανεξάρτητης, από μια τέτοια συνολική λύση, διαπραγμάτευσης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει τη μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας σε μια Δημοκρατική Ομόσπονδη Κύπρο, διζωνική και δικοινοτική, με μια κυριαρχία, μια διεθνή προσωπικότητα, μια ιθαγένεια, απαλλαγμένη από κατοχικά στρατεύματα και πολιτικές εποικισμού. Μια Κύπρο ομοσπονδιακή, με δομές και θεσμούς που θα στοχεύουν στην κοινή διαβίωση και όχι στον διαχωρισμό των πληθυσμών της, Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων, Αρμενίων, Μαρωνιτών και Λατίνων. Με τον λαό κυρίαρχο και χωρίς εγγυήτριες δυνάμεις.

Ειδικά σε αυτήν τη συγκυρία είναι σημαντικό να ενισχυθεί η συνεργασία της Ελλάδας και της Κύπρου με βάση την εφαρμογή του διεθνούς δίκαιου για τις θάλασσες με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, με την Αίγυπτο, το Ισραήλ, το Ιράν. Η συνεργασία αυτή πρέπει να προσανατολιστεί σταθερά όχι στην κλιμάκωση της έντασης και τη γεωπολιτική πόλωση, αλλά στην κατοχύρωση της ειρήνης και της σταθερότητας. Να καταστούν σαφή προς όλους τα οφέλη του διαλόγου και της συνεργασίας στη βάση του διεθνούς δίκαιου.

Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρχουν διαρκείς ανοιχτές γραμμές και δίαυλοι της Ελλάδας με την Τουρκία. Μπορούν να υπάρξουν περισσότερα κοινά απ' ό,τι σήμερα μας χωρίζουν, μέσα από την επιδίωξη ισότιμων σχέσεων απαλλαγμένων από εντάσεις, με ειρηνική συνύπαρξη και αμοιβαία επωφελή συνεργασία.

Σε ό,τι έχει να κάνει με το Ιράν, οι διμερείς σχέσεις οφείλουν να εστιάσουν στη πλήρη ανάπτυξη των οικονομικών δυνατοτήτων, μακριά από κυρώσεις και απειλές επέμβασης. Συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις για επίτευξη συμφωνίας διεθνούς ελέγχου, που θα διασφαλίζει το αναφαίρετο δικαίωμα του Ιράν στην ανάπτυξη πυρηνικής τεχνολογίας και πυρηνικού καυσίμου αποκλειστικά για ειρηνικούς σκοπούς. Διαφωνούμε με την ανάπτυξη πυρηνικών όπλων στη Μέση Ανατολή. Ζητούμε την κατάργηση και απόσυρσή τους και θα εργαστούμε γι' αυτήν. Οι κυρώσεις κατά του Ιράν διαμορφώνουν ένα επιθετικό κλίμα στο οποίο η Ελλάδα δεν πρέπει να συμβάλει.

Η εξωτερική πολιτική υπό τον ΣΥΡΙΖΑ θα κινηθεί με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον του λαού και του τόπου μας. Η Ελλάδα - μέλος της Ε.Ε. χρειάζεται να αντικαταστήσει με νηφαλιότητα τη μη-διπλωματία με την ενεργή διεκδίκηση, ώστε να ενισχύεται ο διεθνής ρόλος τής χώρας στην εξασφάλιση της σταθερότητας και της ειρήνης στην περιοχή.

Σημασία τελικά δεν έχει αν μια χώρα είναι μεγάλη ή μικρή, αλλά η ύπαρξη πολιτικής βούλησης για τη συνδιαμόρφωση ενός κόσμου όπου, στη βάση της συνεργασίας και του διεθνούς δίκαιου, η κάθε χώρα θα πετύχει ένα στόχο με πραγματικό νόημα: Να μπορεί να υπαγορεύει η ίδια τη δική της τύχη.

* Η Νάντια Βαλαβάνη είναι βουλευτής Β' Αθηνών και υπεύθυνη Εξωτερικής Πολιτικής της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ