Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, η νέα ρύθμιση θα βασίζεται στην «ισοκρατική» αντιμετώπιση της αναγνώρισης ενός αλλοδαπού ως Έλληνα -με άξονα τη συμμετοχή του στην ελληνική Παιδεία:
«Προθέσεις του υπουργείου είναι να μπουν ουσιαστικά κριτήρια. Η γέννηση ενός παιδιού στην Ελλάδα δεν αρκεί από μόνη της, ούτε η πρότερη διαμονή των γονέων του στην Ελλάδα -αυτό αφορά τους γονείς. Το κριτήριο θα στηρίζεται στον Ισοκράτη, και να μην το ξεχάσετε! Θα βάλουμε το στοιχείο της παιδείας: ουσιαστικό κριτήριο θα είναι η μόρφωση του παιδιού. Δεν μπορεί το ελληνόπουλο να πηγαίνει υποχρεωτικά 9 χρόνια στο σχολείο και να μην πηγαίνει ο αλλοδαπός. Το ίδιο και για τα παιδιά που γεννιούνται έξω και σπουδάζουν εδώ. Και συζητούμε και το ζήτημα της ενηλικίωσης, κάτι που έχουν πολλές χώρες. Δεν μπορεί ο γονιός να αποφασίζει για το παιδί του, αν θα πάρει την ελληνική ιθαγένεια, γιατί το παιδί του όταν ενηλικιωθεί μπορεί να μην την θέλει», ανέφερε ο κ. Αθανασίου και προσέθεσε:
«Αλλάζουμε τη φιλοσοφία. Δεν δίνουμε ιθαγένεια με την ελπίδα να ενταχθεί ο αλλοδαπός στην ελληνική κοινωνία, αλλά την δίνουμε ως επιβράβευση της δικής του προσπάθειας».
Από πλευράς της, η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ πρότεινε τη χορήγηση ιθαγένειας με βάση το «δίκαιο της διαμονής» (jus domicili), σε αντίθεση με τα δύο κυρίαρχα διεθνώς κριτήρια (δίκαιο του αίματος και δίκαιο του εδάφους). «Κατανοώ πως είναι πολύ δύσκολο για την ελληνική κοινωνία να δώσει σε έναν αλλοδαπό το δικαίωμα του πολίτη -κάτι που ισχύει και για τις ξένες κοινωνίες. Θα πρέπει όμως να δούμε τις καινούργιες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί. Κανείς δεν μίλησε για «ξέφραγο αμπέλι», αλλά για νόμιμους μετανάστες», ανέφερε η κ. Γιαννακάκη και πρότεινε:
«Χορήγηση ιθαγένειας με βάση τη γέννηση, και με πολύ συγκεκριμένα χρόνια μόνιμης και νόμιμης παραμονής των γονέων των παιδιών αυτών στην Ελλάδα».
http://ysterografa.gr