Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική» - Ο ευρωπαϊκός τομέας της συντήρησης, επισκευής και μετατροπής πλοίων
(«ΣΕΜΠ») έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη και τη βιώσιμη ανάπτυξή
της, επισημαίνει γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής
Επιτροπής (ΕΟΚΕ) με θέμα, «Ευρωπαϊκός τομέας συντήρησης, επισκευής και
μετατροπής πλοίων: ανθεκτικότητα, ανταγωνιστικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο
και τήρηση των πολιτικών της Ε.Ε. για βιώσιμη ανάπτυξη».H EOKE με δική της πρωτοβουλία προχώρησε στη γνωμοδότηση καθώς εκτιμά
ότι το σημερινό δίκτυο ναυπηγείων ΣΕΜΠ στην Ε.Ε. είναι ικανό να
ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση, ωστόσο πρέπει να τύχει της
χρηματοδοτικής στήριξης της ευρωπαϊκής επιτροπής, των περιφερειακών
Ταμείων και των χωρών-μελών της Ε.Ε., προκειμένου να αναπτυχθεί
περαιτέρω.
Επισημαίνεται ότι ναυπηγεία ΣΕΜΠ λειτουργούν σε 16 χώρες της Ε.Ε., μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η χώρα μας και απασχολούν 50-55 χιλιάδες εργαζομένους.Η σημερινή θέση της Ευρώπης σε αυτόν τον τομέα είναι ισχυρή. Το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά ανέρχεται σε περίπου 35%, πράγμα που σημαίνει ότι ο τομέας ΣΕΜΠ έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι η αλματώδης αύξηση του παγκόσμιου στόλου, από 660 εκατ. dwt το 1990 σε 1.469 εκατ. dwt, το 2011, επέφερε παράλληλη αύξηση των ευκαιριών και για τον ΣΕΜΠ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο παγκόσμιος ετήσιος κύκλος εργασιών σε αυτόν τον τομέα ανήλθε σε περίπου 12 δισ. δολάρια ΗΠΑ στα τέλη του 2010, ενώ ο κύκλος εργασιών του ευρωπαϊκού τομέα ανήλθε σε 3,16 δισ. ευρώ το 2010 (με υψηλότερη απόδοση σχεδόν 4 δισ. ευρώ το 2008).
Κατά τη γνώμη της ΕΟΚΕ, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, εξακολουθούν να εμφανίζονται ευκαιρίες για τον εν λόγω τομέα, οι οποίες σχετίζονται με τη διεύρυνση του παγκόσμιου στόλου, την αύξηση του ποσοστού των πλοίων μεγαλύτερης ηλικίας και, ιδίως, με την αυξανόμενη ζήτηση για μετατροπή και εκσυγχρονισμό των πλοίων λόγω των περιβαλλοντικών, ενεργειακών και κλιματικών απαιτήσεων.
Χρηματοδότηση
Η ΕΟΚΕ, πάντως, τονίζει ότι δεδομένων των δυσκολιών χρηματοδότησης τόσο της ναυτιλίας όσο και των ναυπηγείων είναι ανάγκη ο κλάδος να συνεργαστεί με το ναυτιλιακό τομέα με σκοπό τη βελτίωση της εικόνας του και την εξασφάλιση χρηματοδοτικής στήριξης από την Ε.Ε., τα κράτη-μέλη και τις περιφέρειες για την αντιμετώπιση του συνεχώς εντεινόμενου ανταγωνισμού από τις τρίτες χώρες.Η ΕΟΚΕ πιστεύει ότι θα πρέπει να ληφθούν μία σειρά μέτρων ωφέλιμων για τον τομέα όπως είναι η ανάληψη ευρύτερου και πιο ενεργού ρόλου της ΕΤΕπ αλλά και η αξιοποίηση της πρωτοβουλίας για τα ομόλογα χρηματοδότησης έργων της στρατηγικής «Ευρώπη 2020».
Επιπλέον, η Επιτροπή καλεί την DG MOVE να συνεκτιμά τον τομέα ΣΕΜΠ στις στρατηγικές πολιτικές που αναπτύσσει, μεταξύ των άλλων, και σε σχέση με τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι ο ΣΕΜΠ μπορεί να αξιοποιήσει για την ανάπτυξή του τις θεσμικές πρωτοβουλίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) όπως είναι οι νέες ρυθμίσεις για την ανακύκλωση πλοίων, την εγκατάσταση συστημάτων κατεργασίας του θαλάσσιου έρματος κ.λπ.
Σημειώνεται ότι οι νέες προδιαγραφές για το θαλάσσιο έρμα αφορούν, σύμφωνα με το Βρετανικό Νηογνώμονα Lloyds Register, σε περισσότερα από 65.000 πλοία παγκοσμίως.Επίσης, σημαντικό πεδίο δραστηριότητας για τα ναυπηγεία είναι οι μετατροπές για λόγους ενεργειακής απόδοσης (όπως η εγκατάσταση κινητήρων που λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), η κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG κ.ά).Στην Ελλάδα ήδη οι συζητήσεις με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα έχουν ξεκινήσει με πρωτοβουλία της ΝΑΥΣΟΛΠ και σχετικά έχει αναφερθεί η «Ν» σε παλαιότερο φύλλο της.
Κρατικές ενισχύσειςΗ ΕΟΚΕ ζητά ακόμη να παραταθεί το ισχύον πλαίσιο σχετικά με τις επιτρεπόμενες κρατικές ενισχύσεις για τα ναυπηγεία και να χρηματοδοτούνται κατά προτεραιότητα στοχοθετημένα ναυτιλιακά έργα που εμπεριέχουν στοιχεία επίδειξης και δυνατότητες καινοτομίας (συμπεριλαμβανομένων των ΣΔΙΤ για ερευνητικούς σκοπούς) με πόρους της Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας 2020».
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr
Επισημαίνεται ότι ναυπηγεία ΣΕΜΠ λειτουργούν σε 16 χώρες της Ε.Ε., μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η χώρα μας και απασχολούν 50-55 χιλιάδες εργαζομένους.Η σημερινή θέση της Ευρώπης σε αυτόν τον τομέα είναι ισχυρή. Το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά ανέρχεται σε περίπου 35%, πράγμα που σημαίνει ότι ο τομέας ΣΕΜΠ έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη.
Σημειώνεται ότι η αλματώδης αύξηση του παγκόσμιου στόλου, από 660 εκατ. dwt το 1990 σε 1.469 εκατ. dwt, το 2011, επέφερε παράλληλη αύξηση των ευκαιριών και για τον ΣΕΜΠ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο παγκόσμιος ετήσιος κύκλος εργασιών σε αυτόν τον τομέα ανήλθε σε περίπου 12 δισ. δολάρια ΗΠΑ στα τέλη του 2010, ενώ ο κύκλος εργασιών του ευρωπαϊκού τομέα ανήλθε σε 3,16 δισ. ευρώ το 2010 (με υψηλότερη απόδοση σχεδόν 4 δισ. ευρώ το 2008).
Κατά τη γνώμη της ΕΟΚΕ, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, εξακολουθούν να εμφανίζονται ευκαιρίες για τον εν λόγω τομέα, οι οποίες σχετίζονται με τη διεύρυνση του παγκόσμιου στόλου, την αύξηση του ποσοστού των πλοίων μεγαλύτερης ηλικίας και, ιδίως, με την αυξανόμενη ζήτηση για μετατροπή και εκσυγχρονισμό των πλοίων λόγω των περιβαλλοντικών, ενεργειακών και κλιματικών απαιτήσεων.
Χρηματοδότηση
Η ΕΟΚΕ, πάντως, τονίζει ότι δεδομένων των δυσκολιών χρηματοδότησης τόσο της ναυτιλίας όσο και των ναυπηγείων είναι ανάγκη ο κλάδος να συνεργαστεί με το ναυτιλιακό τομέα με σκοπό τη βελτίωση της εικόνας του και την εξασφάλιση χρηματοδοτικής στήριξης από την Ε.Ε., τα κράτη-μέλη και τις περιφέρειες για την αντιμετώπιση του συνεχώς εντεινόμενου ανταγωνισμού από τις τρίτες χώρες.Η ΕΟΚΕ πιστεύει ότι θα πρέπει να ληφθούν μία σειρά μέτρων ωφέλιμων για τον τομέα όπως είναι η ανάληψη ευρύτερου και πιο ενεργού ρόλου της ΕΤΕπ αλλά και η αξιοποίηση της πρωτοβουλίας για τα ομόλογα χρηματοδότησης έργων της στρατηγικής «Ευρώπη 2020».
Επιπλέον, η Επιτροπή καλεί την DG MOVE να συνεκτιμά τον τομέα ΣΕΜΠ στις στρατηγικές πολιτικές που αναπτύσσει, μεταξύ των άλλων, και σε σχέση με τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι ο ΣΕΜΠ μπορεί να αξιοποιήσει για την ανάπτυξή του τις θεσμικές πρωτοβουλίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) όπως είναι οι νέες ρυθμίσεις για την ανακύκλωση πλοίων, την εγκατάσταση συστημάτων κατεργασίας του θαλάσσιου έρματος κ.λπ.
Σημειώνεται ότι οι νέες προδιαγραφές για το θαλάσσιο έρμα αφορούν, σύμφωνα με το Βρετανικό Νηογνώμονα Lloyds Register, σε περισσότερα από 65.000 πλοία παγκοσμίως.Επίσης, σημαντικό πεδίο δραστηριότητας για τα ναυπηγεία είναι οι μετατροπές για λόγους ενεργειακής απόδοσης (όπως η εγκατάσταση κινητήρων που λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), η κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG κ.ά).Στην Ελλάδα ήδη οι συζητήσεις με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα έχουν ξεκινήσει με πρωτοβουλία της ΝΑΥΣΟΛΠ και σχετικά έχει αναφερθεί η «Ν» σε παλαιότερο φύλλο της.
Κρατικές ενισχύσειςΗ ΕΟΚΕ ζητά ακόμη να παραταθεί το ισχύον πλαίσιο σχετικά με τις επιτρεπόμενες κρατικές ενισχύσεις για τα ναυπηγεία και να χρηματοδοτούνται κατά προτεραιότητα στοχοθετημένα ναυτιλιακά έργα που εμπεριέχουν στοιχεία επίδειξης και δυνατότητες καινοτομίας (συμπεριλαμβανομένων των ΣΔΙΤ για ερευνητικούς σκοπούς) με πόρους της Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας 2020».
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr