04 Φεβρουαρίου 2013

ΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΙΤΑΛΙΑ ΚΑΙ ΑΛΒΑΝΙΑ Διπλωματία των αγωγών

Σε πλήρη εγρήγορση βρίσκεται η ελληνική διπλωματία, προκειμένου η Ελλάδα να αναδειχθεί σε ενεργειακό κόμβο αξιοποιώντας τη γεωστρατηγική θέση της. Στο πλαίσιο αυτό, στις 13 Φεβρουαρίου στην Αθήνα αναμένεται να υπογραφεί, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε από το Μόναχο ο υπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Αβραμόπουλος, η διακυβερνητική συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα, την Ιταλία και την Αλβανία για την υλοποίηση του αγωγού φυσικού αερίου Trans-Adriatic Pipeline.
Ο ΤΑΡ είναι ένας εκ των δύο αγωγών που διεκδικεί να μεταφέρει το φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.Ο έτερος υποψήφιος αγωγός είναι ο Nabucco West.

Την οριστική απόφαση για το ποιος αγωγός από τους δύο θα είναι εκείνος που θα συστήσει τον περίφημο «Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου» θα λάβει το Αζερμπαϊτζάν τον προσεχή Ιούνιο.
Η πολιτική στήριξη στον αγωγό ΤΑΡ από τις ενδιαφερόμενες χώρες αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλογή του. Η σημασία του αγωγού αυτού για την Αθήνα, επί της παρούσης, είναι μεγάλη, διότι στην περίπτωση που θα κατασκευαστεί θα αποτελέσει άμεση ξένη επένδυση ύψους άνω των 1,5 δισ. ευρώ, ενώ την ίδια ώρα ο ΤΑΡ είναι το μόνο έργο για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας στην Ευρώπη με συμμετοχή της Ελλάδας.

Ο ΤΑΡ φαίνεται πως απολαμβάνει ύστερα από συνεχείς επαφές της κυβέρνησης στις Βρυξέλλες τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η οποία εργάζεται για να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, ενώ φαίνεται πως στροφή στην πολιτική τους έχουν κάνει και οι Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες ήταν μέχρι σήμερα φιλικότερα διακείμενες προς τον αγωγό Nabucco West.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΤΑΡ, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, θα ξεκινά από το ύψος των ελληνοτουρκικών συνόρων και θα κινείται κατά μήκος της βόρειας Ελλάδας για να καταλήξει μέσω της Αλβανίας και της Αδριατικής στην Ιταλία, ενώ ο Nabucco West αποτελεί τη βορειότερη εκδοχή για τη διοχέτευση του αζερικού φυσικού αερίου από το 2018 στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω των Βαλκανίων. Σημειώνεται τέλος ότι στον ΤΑΡ συμμετέχουν η ελβετική Axpo, η νορβηγική Statoil και η γερμανική ΕΟΝ Ruhrgas.