Αναδημοσίευση από τη «Ναυτεμπορική»
Η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για επίτευξη συμφωνίας μεταξύ του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την Οδηγία για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, αποτελεί βασική προτεραιότητα της ελληνικής προεδρίας.Την επισήμανση αυτή έκανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης στο πλαίσιο των εργασιών της 10ης Συνάντησης Υψηλού Επιπέδου Σημείων Επαφής των κρατών - μελών της Ε.Ε. για την «Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική».Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε, χθες στο πλαίσιο της ελληνικής οπροεδρίας της Ε.Ε., στο Ζάππειο Μέγαρο. Οπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο υπουργός, «αποκορύφωμα της στρατηγικής μας θα είναι η ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης μεταξύ Συμβουλίου και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για επίτευξη συμφωνίας σχετικά με την Οδηγία για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, καθώς και η προώθηση συμπερασμάτων του Συμβουλίου για το μέλλον της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής».
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η μελέτη που εκπονήθηκε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπέρ της θέσπισης θαλάσσιων ζωνών (θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός), συμπεριλαμβανομένων των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών (ΑΟΖ) στη Μεσόγειο, θεωρώντας ότι θα μπορούσε να ωφελήσει τη γαλάζια ανάπτυξη και τις γενικότερες πρωτοβουλίες βιωσιμότητας.Η μελέτη περιορίστηκε στα θαλάσσια ύδατα μεταξύ Ισπανίας και Γαλλίας, στην Αδριατική και το Ανατολικό Ιόνιο (Ιταλία, Ελλάδα, Αλβανία, Κροατία, Μαυροβούνιο) και στα στενά Σικελίας - Μάλτας (Ιταλία, Μάλτα, Τυνησία).
«Οι ΑΟΖ θα μπορούσαν να συμβάλουν σε μια αποτελεσματικότερη πολιτική χωροταξικού σχεδιασμού, η οποία θα προσέλκυε επενδύσεις και περαιτέρω οικονομικές δραστηριότητες», τονίζει η Επιτροπή.«Η ανακήρυξη και η θέσπιση θαλάσσιων ζωνών παραμένει κυριαρχικό δικαίωμα κάθε παράκτιου κράτους», τονίζει η Επιτροπή, προσθέτοντας όμως ότι αποτελεί κοινή ευθύνη να διασφαλιστεί ότι θα υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η ευρωπαϊκή στρατηγική για τη γαλάζια ανάπτυξη αποσκοπεί στη δημιουργία βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και απασχόλησης στο θαλάσσιο και ναυτιλιακό κλάδο, συμβάλλοντας στην οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης.
Οι προαναφερόμενοι κλάδοι παρέχουν απασχόληση σε 5,4 εκατομμύρια άτομα και εξασφαλίζουν συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία περίπου 500 δισ. ευρώ. Μέχρι το 2020 οι τιμές αυτές αναμένεται να αυξηθούν σε 7 εκατομμύρια και περίπου 600 δισ. ευρώ αντίστοιχα.Η στρατηγική υπογραμμίζει τους τομείς με το μεγαλύτερο αναπτυξιακό δυναμικό: γαλάζια ενέργεια, υδατοκαλλιέργειες, θαλάσσιος, παράκτιος τουρισμός και κρουαζιέρα, θαλάσσιοι ορυκτοί πόροι και γαλάζια βιοτεχνολογία.
Οπως επισημαίνεται στη μελέτη, μεγάλο τμήμα της θαλάσσιας επιφάνειας της Μεσογείου βρίσκεται σήμερα εκτός της δικαιοδοσίας ή της κυριαρχίας των παράκτιων κρατών. Συνεπώς, παραμένει σε μεγάλο βαθμό απροστάτευτο όσον αφορά τους έμβιους υδρόβιους πόρους και το θαλάσσιο περιβάλλον τους.
Παράλληλα, η ορθή οικονομική ανάπτυξη είναι δύσκολη μέσα σε ένα αβέβαιο κανονιστικό πλαίσιο. Η υπαγωγή μεγαλύτερου τμήματος της Μεσογείου στη δικαιοδοσία των κρατών-μελών της Ε.Ε. θα διασφαλίσει ότι στις περιοχές αυτές θα εφαρμόζονται οι κανονισμοί της Ε.Ε. για την αλιεία, το περιβάλλον και τις μεταφορές και θα υπάρξει ως εκ τούτου υψηλότερο επίπεδο προστασίας, καταλήγει η μελέτη της Κομισιόν.
Πυλώνας «θάλασσα» Ο πυλώνας «θάλασσα», σύμφωνα με τον υπουργό, συνιστά μία οριζόντια θεματική η οποία διατρέχει όλους τους υπόλοιπους τομείς προτεραιότητας, ήτοι την ανάπτυξη και την απασχόληση, την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική, τη νησιωτικότητα, καθώς επίσης και τη δια θαλάσσης μετανάστευση και την ασφάλεια στο θαλάσσιο χώρο.
Το γιότινγκΟ κ. Βαρβιτσιώτης στάθηκε σε δύο κρίσιμα πεδία, όπως είπε χαρακτηριστικά, αυτό του θαλάσσιου τουρισμού και της νησιωτικότητας. «Ο θαλάσσιος τουρισμός μπορεί να αποτελέσει όχημα για την ανάπτυξη και την απασχόληση για όλη την Ευρώπη τα επόμενα χρόνια.Εχω ήδη φέρει νομοθετική πρωτοβουλία στη Βουλή για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου του γιότινγκ. Ο σκοπός του νομοσχεδίου είναι να πολλαπλασιάσουμε τα οφέλη από το θαλάσσιο τουρισμό και να συνεισφέρουμε στον κοινό στόχο της Ευρώπης που είναι η τόνωση της απασχόλησης», τόνισε ο ΥΕΝ.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr