Αθήνα: Τα μεγάλα βάθη μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, που φθάνουν τα 2.500 ίσως και τα 3.000 μέτρα, περιορίζουν τη διάμετρο του αγωγού λόγω της υδροστατικής πίεσης, ενώ θα πρέπει να αντιμετωπισθούν και άλλα τεχνικά ζητήματα. Αυτό αναφέρει σε δηλώσεις του στο αθηναϊκό Έθνος ο Σόλων Κασίνης, κληθείς να σχολιάσει το σενάριο της μεταφοράς του αερίου του Ισραήλ και της Κύπρου (στο οποίο θα προστεθούν και οι ποσότητες που θα εντοπιστούν στην ελληνική υφαλοκρηπίδα) στην Κρήτη και απ' εκεί στην Ευρώπη.Είναι σαφές πως η επιλογή αυτή, θα έχει να αντιμετωπίσει πολλές τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις.


Ελληνικές πηγές, που επικαλείται η εφημερίδα, τονίζουν ότι η κατασκευή του αγωγού δεν είναι απλή υπόθεση, αλλά είναι εφικτό ένα τέτοιο έργο και με δεδομένη τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, εάν αποφασιστεί η κατασκευή του αγωγού έως το 2015, θα μπορεί να λειτουργήσει ίσως και το 2019. Στους παράγοντες βεβαίως που θα πρέπει να συνυπολογισθούν είναι οι προβλέψεις για την αγορά ενέργειας μετά το 2020, οι εκτιμήσεις για τις τιμές του φυσικού αερίου σε σχέση με την έκρηξη στην άντληση σχιστολιθικού αερίου, αλλά και η προσθήκη μεγάλων ποσοτήτων φυσικού αερίου υπό μορφή LNG τόσο από τη Ρωσία όσο κυρίως από τα νέα μεγάλα κοιτάσματα που αξιοποιούνται στην Ανατολική Αφρική.
Την ίδια ώρα, στην Κύπρο η προσοχή είναι στραμμένη στην προσπάθεια να εξασφαλισθεί η δέσμευση του Τελ Αβίβ ότι θα διαθέσει ποσότητες φυσικού αερίου, που μαζί με το φυσικό αέριο του κυπριακού Οικοπέδου 12, θα καταστήσουν οικονομικά επωφελέστερη την επένδυση των σχεδόν 8 δισ. ευρώ για τον σταθμό LNG στο Βασιλικό. Η κυπριακή κυβέρνηση έχει ήδη υπογράψει MOU με τις εταιρείες Noble Energy και Delek, που διαχειρίζονται το κυπριακό κοίτασμα Αφροδίτη και το ισραηλινό Λεβιάθαν.

Αν και η ισραηλινή κυβέρνηση περιμένει την απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου, την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να μεταβεί στο Τελ Αβίβ για συνομιλίες ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γ. Λακκοτρύπης, όπου εάν εξασφαλισθεί η σύμφωνη γνώμη του Ισραήλ, η Κύπρος θα ξεκινήσει τις συνομιλίες με τις εταιρείες προς αναζήτηση επενδυτών για τον σταθμό LNG.

Πηγή: Φιλελεύθερος