24 Σεπτεμβρίου 2015

ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΤΗΣ VG ΑΠΕΙΛΕΙ ΝΑ ΠΛΗΞΕΙ ΤΟΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΓΙΓΑΝΤΑ Κλονίζεται η γερμανική αξιοπιστία Μέχρι πριν από λίγα εικοσιτετράωρα η λέξη «Volkswagen» ήταν συνώνυμο της γερμανικής ποιότητας και αξιοπιστίας.

Κλονίζεται η γερμανική αξιοπιστία  Τώρα το σκάνδαλο «μαγειρέματος» των στοιχείων εκπομπών ρύπων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων της, το οποίο παίρνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις, δεν επιφέρει μόνο οικονομικό πλήγμα στο καμάρι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά κλονίζει και το κύρος των «made in Germany» προϊόντων.Η σοβαρότητα της υπόθεσης έκανε ακόμα και τη Γερμανίδα καγκελάριο Μέρκελ να παρέμβει ζητώντας «πλήρη διαφάνεια» από τη Volkswagen και εξηγήσεις «το συντομότερο δυνατόν». Η ίδια η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τα αυτοκίνητα στα οποία είχε εφαρμοστεί το λογισμικό παραποίησης των στοιχείων για τις εκπομπές ρύπων δεν αφορούν μόνο 500.000 πετρελαιοκίνητα οχήματα στις ΗΠΑ, όπως αρχικά αποκαλύφθηκε, αλλά 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε όλον τον κόσμο.

Μάλιστα, σε μια δήλωση που έκανε τον γύρο του κόσμου, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volkswagen στις ΗΠΑ, Μάικλ Χορν, παραδέχθηκε χθες ότι η εταιρεία «τα έκανε τελείως σκ...» και ότι ήταν ανέντιμη απέναντι στους πελάτες και τις ρυθμιστικές αρχές. Η παραποίηση με στόχο τη χειραγώγηση των αντιρρυπαντικών τεστ αφορά στους κινητήρες ντίζελ ΕΑ189. Σημειώνεται ότι ο όμιλος, εκτός από τη Volkswagen, έχει τις μάρκες Audi, Skoda, Seat και Porsche.

Τις τελευταίες δύο ημέρες η μετοχή της έκανε βουτιά κατά 33%, ενώ η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να βάλει στην άκρη το ποσό των 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ για το τρίτο τρίμηνο του 2015. Οι ΗΠΑ άρχισαν χθες ποινική έρευνα σε βάρος της Volkswagen η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμα έως 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ η εταιρεία είναι εκτεθειμένη και σε μαζικές αγωγές αγοραστών των οχημάτων της για εξαπάτηση. Και αν υπολογιστεί το περιβαλλοντικό κόστος, η παραποίηση των στοιχείων από την εταιρεία μπορεί να έχει προκαλέσει επιπλέον μέχρι και ένα εκατομμύριο τόνους ρύπων στην ατμόσφαιρα.

Η Κομισιόν από την πλευρά της ετοιμάζεται να συγκαλέσει «συνεδρίαση με τις εθνικές αρχές» της ΕΕ και διευκρίνισε ότι αναμένει τα πορίσματα των ερευνών που βρίσκονται σε εξέλιξη στις ΗΠΑ και τη Γερμανία προτού προβεί στη λήψη «μέτρων άμεσης επιτήρησης» στη Γηραιά Ηπειρο. Στην Ασία, το υπουργείο Περιβάλλοντος της Νότιας Κορέας θα ελέγξει περίπου 4.000 με 5.000 Jetta, Golf και Audi A3 και εφόσον διαπιστωθούν προβλήματα θα επεκτείνει τις έρευνες σε όλα τα γερμανικά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Εκπρόσωποι των εργαζομένων της VW στο εποπτικό συμβούλιο του ομίλου διαβεβαίωσαν ότι θα κάνουν «ό,τι είναι δυνατόν για να ξεκαθαριστεί γρήγορα το ζήτημα και να υπάρξουν επιπτώσεις σε στελέχη».
Ο γερμανικός Τύπος μάλιστα θεωρεί θέμα χρόνου την αντικατάσταση του διευθύνοντα συμβούλου της VW, Μάρτιν Βίντερκορν, με αυτόν της Porsche, Ματίας Μίλερ.
Το σκάνδαλο πλήττει πολύ σοβαρά τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, η οποία στηρίζεται στις εξαγωγές (αποτελούν το 45% του γερμανικού ΑΕΠ). «Η μεγάλη επιτυχία της εξαγωγικής χώρας έγκειται στην ποιότητα του σήματος ''made in Germany''» σημείωσε ο επικεφαλής του οικονομικού ινστιτούτου στο Βερολίνο DIW, Μαρσέλ Φράτζερ, εκτιμώντας ότι «ακόμα κι αν δεν γνωρίζουμε πόσο θα επηρεάσει η υπόθεση VW τη γερμανική οικονομία, ο κίνδυνος είναι υψηλός λόγω της μεγάλης εξάρτησης από τις εξαγωγές». Εξάλλου η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει το 20% των θέσεων εργασίας και το 17,9% των εξαγωγών της χώρας.

ΗΠΑ
Ερευνα και για άλλες εταιρείες
Εκτός από το πλήγμα που υφίστανται οι γερμανικές κατασκευάστριες αυτοκινήτων, που έχουν μπει τώρα στο στόχαστρο, το ωστικό κύμα του σκανδάλου Volkswagen είναι τόσο μεγάλο που «χτυπά» και αυτοκινητοβιομηχανίες άλλων χωρών. Η πρόθεση των ρυθμιστικών αρχών σε όλο τον κόσμο να ξεκινήσουν πιο εντατικούς ελέγχους οχημάτων οδήγησαν σε πτώση και τις μετοχές άλλων εταιρειών, όπως των γαλλικών Peugeot και Renault και της ιταλοαμερικανικής Fiat Chrysler.Η αμερικανική Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος δήλωσε τη Δευτέρα ότι θα διευρύνει την έρευνά της και σε άλλες εταιρείες, ενώ και ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν τόνισε την ανάγκη για πανευρωπαϊκή έρευνα. Σημειώνεται πάντως ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία ότι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούσαν τις πρακτικές της Volkswagen.
ΕΡΗ ΠΑΝΣΕΛΗΝΑ-ΕΘΝΟΣ