Τα ευαίσθητα ζητήματα της
μειονοτικής εκπαίδευσης δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενα πολιτικής
εκμετάλλευσης, ούτε να τίθενται μόνο λίγες μέρες πριν απ' τις εκλογές με
στόχο την κομματική κερδοσκοπία.
Δυστυχώς, εμφανίστηκαν πρόσφατα κάποιοι αναλυτές οι οποίοι
αντιμετωπίζουν τη μειονότητα ως «ένα συμπαγές τουρκικό πράγμα».
Δεν αξίζει να ασχοληθεί κανείς με τέτοιες προσεγγίσεις που θεωρούν προοδευτικό τον κάθε Θρακιώτη Πομάκο ή Ρομά μουσουλμάνο μόνο αν ταυτίζεται με τον ακροδεξιό σοβινισμό της Αγκυρας. Τέτοιες θεωρίες αποπροσανατολίζουν τις όποιες σοβαρές προσπάθειες επίλυσης των μαθησιακών προβλημάτων των μουσουλμάνων Ελλήνων μαθητών της Θράκης.
Η δίγλωσση μειονοτική εκπαίδευση, στηριγμένη σε παρωχημένα ελληνοτουρκικά πρωτόκολλα, έχει ξεπεραστεί σήμερα από την ίδια την πραγματικότητα και αποτελεί ένα σύστημα αλλοίωσης της εθνοτικής ταυτότητας των μουσουλμάνων Ελλήνων πολιτών. Τα μειονοτικά σχολεία κατάντησαν να είναι σχολεία μειονεκτικά, σχολεία ημιμάθειας. Λειτούργησαν ρατσιστικά σε βάρος των μουσουλμάνων Ελλήνων μαθητών εφόσον δεν παρέχεται προς αυτούς η ίδια εκπαίδευση που προσφέρεται προς τους υπόλοιπους πολίτες αυτής της χώρας. Ως εκ τούτου είναι αντισυνταγματικά, εφόσον καταστρατηγούν το Σύνταγμα της Ελλάδας, διαχωρίζοντας τους πολίτες της Ελλάδας ανάλογα με το θρήσκευμά τους.
Ας λέμε τα πράγματα με το όνομά τους: Τα δίγλωσσα μειονοτικά σχολεία είναι στην ουσία σχολεία τουρκικά. Πέρα από το αναλυτικό πρόγραμμα που προβλέπουν τα διακρατικά πρωτόκολλα και οι πεπαλαιωμένες ελληνοτουρκικές συμφωνίες, μία σειρά από εθνικιστικές δράσεις καλλιεργούν στους μουσουλμάνους Ελληνες μαθητές το φανατισμό και το μίσος. Κι αυτό όχι μόνο με την ανοχή αλλά και με την οικονομική στήριξη της ελληνικής πολιτείας!
Τα αποτυχημένα μειονοτικά σχολεία είναι εκ προοιμίου καταδικασμένα, αργά ή γρήγορα, να κλείσουν. Στα μάτια των κατοίκων της Θράκης, χριστιανών και μουσουλμάνων, είναι ήδη νεκρά. Η ελληνική πολιτεία οφείλει βάσει του Συντάγματος να ιδρύσει σε όλη τη Θράκη δημόσια σχολεία. Για τη διδασκαλία των μητρικών γλωσσών της μειονότητας (τουρκική, πομακική, ρομά) πρέπει να ιδρυθούν σχολεία που θα λειτουργούν πέραν του ενιαίου αναλυτικού σχολικού προγράμματος. Ετσι μόνο θα συνδυάζεται η προστασία της μητρικής γλώσσας με τη σωστή και ισότιμη εκμάθηση όλων των γνωστικών αντικειμένων.
Στα μειονοτικά σχολεία της Θράκης είναι σημαντικό τα εκπαιδευτικά ζητήματα των μουσουλμάνων μαθητών να αποσυνδεθούν από ξεπερασμένους από το διεθνές δίκαιο όρους αμοιβαιότητας. Κάθε εκπαιδευτικός σχεδιασμός θα πρέπει να γίνεται με τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες των γλωσσικών ομάδων, με παράλληλο σεβασμό της πολιτισμικής τους διαφορετικότητας.
Πρώτη προτεραιότητα του υπουργείου Παιδείας θα πρέπει να αποτελεί η ενιαία δημόσια εκπαίδευση, κοινή και ισότιμη για όλους τους πολίτες αυτής της χώρας. Μόνο έτσι μπορεί να υλοποιηθεί πραγματικά ο σεβασμός της γλωσσικής και πολιτισμικής ταυτότητας της μουσουλμανικής μειονότητας.
* Εκπαιδευτικός στην Ξάνθη και συγγραφέας
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=27/04/2014&id=427651