Από τις παρελάσεις, που εξελίσσονται σε ακριβό πάρτι για… VIPs, λείπουν αυτοί που πληρώνουν: οι φορολογούμενοι πολίτες
Των Κώστα Ζαφειρόπουλου, Μάνου Τσαλδάρη
Θέαμα, και μάλιστα ακριβό, χωρίς άρτο συνεχίζει να προσφέρει στους πολίτες η κυβέρνηση, που -μετά τη διανομή του… πρωτογενούς πλεονάσματος- επαναφέρει την 25η Μαρτίου τις μηχανοκίνητες παρελάσεις, διατυμπανίζοντας πως το κόστος αυτή τη φορά θα κρατηθεί σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, το κόστος θα κυμανθεί μεταξύ 250.000-300.000 ευρώ και θα καλυφθεί από κονδύλια που περιλαμβάνονται στον εθνικό προϋπολογισμό και προβλέπονται στο πλαίσιο στρατιωτικών ασκήσεων. Μόνο που, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του 2010, που προκύπτουν από απαντήσεις σε ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου, το κόστος για την παρέλαση της 25ης Μαρτίου για την Αθήνα ανέρχεται σε 840.000 ευρώ. Το 2010, στο Πεντάγωνο εκτιμούσαν στην πραγματικότητα ότι το κόστος είναι μεταξύ 3,5-5 εκατ. ευρώ ετησίως. Κάποιοι, δε, ανέβαζαν τη δαπάνη σε διψήφιο αριθμό εκατομμυρίων.
Στροφή δεξιά
Τι έχει αλλάξει από τότε; Η αύξηση της τιμής των καυσίμων. Ετσι, την ώρα που οι χρυσαυγίτες παίρνουν τον δρόμο για τη φυλακή, η κυβέρνηση εφαρμόζει μέρος της πολιτικής της ατζέντας, καθώς η ναζιστική εγκληματική συμμορία απαιτούσε επιτακτικά επιστροφή των τανκς στις παρελάσεις, ώστε «να τρίζει η άσφαλτος από τις ερπύστριες».
Τα άρματα μάχης έχουν να εμφανιστούν στην Αθήνα εδώ και τέσσερα χρόνια, όταν ο Ευ. Βενιζέλος αποφάσισε για λόγους λιτότητας να παρελαύνουν μόνον τα πεζοπόρα τμήματα.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είχε διαφωνήσει και τον περασμένο Οκτώβρη στο θέμα της μηχανοκίνητης παρέλασης στη Θεσσαλονίκη, το επιπλέον κόστος της οποίας καλύφθηκε τελικά έπειτα από χορηγία του ομίλου Motor Oil.
Πάντως, 15.000 ευρώ ανά ώρα πτήσης κοστίζει καθένα από τα μαχητικά αεροσκάφη που πετούν εδώ και 3 μέρες στον ουρανό της Αθήνας, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την παρέλαση. Αν υπολογίσουμε με βάση τα 25 ευρώ που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση για την είσοδο στα νοσοκομεία, κάθε ώρα ασκήσεων ενός αεροσκάφους ισοδυναμεί με 600 επισκέψεις σε έναν γιατρό. Μαζί με τα άρματα μάχης (όλων των τύπων) την ερχόμενη Τρίτη θα παρελάσουν και τα αυτοκινούμενα πυροβόλα, ενώ μαχητικά αεροσκάφη (Μιράζ, F16) και ελικόπτερα (Σινούκ, Σικόρσκι) θα υπερίπτανται στον χώρο της παρέλασης.
Ο γνωστός χορηγός
Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν θα υπάρξει καμία χορηγία. Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και τα στρατιωτικά επιτελεία επιμένουν ότι η εμφάνιση των αρμάτων μάχης στην παρέλαση θα δώσει ελπίδα και θάρρος στον δοκιμαζόμενο λαό, ενώ σπεύδουν να τονίσουν πως «δεν υπάρχει κανένα επιπλέον κόστος». Μάλιστα, επισημαίνουν πως στο παρελθόν υπήρχαν άρματα που έρχονταν από ακριτικές περιοχές (Κομοτηνή), στοιχείο που δεν θα επαναληφθεί φέτος για λόγους λιτότητας.
«Δεν ξέρουμε πόση ελπίδα θα δώσει στον άστεγο και στον άνεργο, στον απολυμένο και στον συνταξιούχο, στον μαθητή που τον πετούν από το σχολείο, στον καρκινοπαθή που τον αφήνουν να πεθάνει αβοήθητος η στρατιωτική παρέλαση», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Νίκος Αργυρίου από το Δίκτυο Σπάρτακος, προσθέτοντας πως «η κυβέρνηση, αντί να πουλάει θέαμα, να απαντήσει ποια είναι ακριβώς η πτητική ικανότητα της Ελληνικής Αεροπορίας και ποια είναι η σημερινή κατάσταση του στόλου».
Κοστολόγηση
● Το μεγαλύτερο κονδύλι των παρελάσεων αφορά τα καύσιμα των αρμάτων, των μηχανοκίνητων μέσων, αλλά ιδιαίτερα αυτά των αεροσκαφών. Οικονομολόγοι εξηγούν πως σε ό,τι αφορά την παρέλαση, μια σοβαρή μελέτη-εκτίμηση κόστους δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στα καύσιμα των μέσων και σε τυχόν οδοιπορικά του προσωπικού. Σύμφωνα με τις επίσημες διαταγές, η προετοιμασία ξεκινά 20 ημέρες πριν από τη γιορτή, που δεν είναι μόνον οι δύο εθνικές επέτειοι της 25ης Μαρτίου και της 28ης Οκτωβρίου. Επιπλέον, δεν υπολογίζονται οι χαμένες εργατοώρες από την εκπαίδευση, όλο αυτό το διάστημα. Αρκεί να αναφέρει κανείς ότι με πρόχειρους υπολογισμούς ετησίως απασχολούνται περί τους 2.000 ένστολοι, τουλάχιστον επί 15 εργάσιμες ημέρες.
● Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμα και η Τουρκία κατήργησε τις παρελάσεις μηχανοκίνητων (δημοσίευμα strategyreports, 6 Μαΐου 2012). Σύμφωνα με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας Radikal, με τον νέο κανονισμό οι στρατιωτικές παρελάσεις καταργούνται πλην αυτής της 29ης Οκτωβρίου («Ανακήρυξη Τουρκικής Δημοκρατίας»), η οποία θα πραγματοποιείται μόνο με πεζοπόρα τμήματα.
Διεθνώς, η τάση είναι τα μηχανοκίνητα μέσα να κάνουν μόνον ασκήσεις ή να επιθεωρούνται σε «εσωτερικές» τρόπον τινά «παρελάσεις». Χρειαζόμαστε άραγε την επίδειξη του αμυντικού εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων, για να διατηρούμε υψηλό πατριωτικό φρόνημα;
Των Κώστα Ζαφειρόπουλου, Μάνου Τσαλδάρη
Θέαμα, και μάλιστα ακριβό, χωρίς άρτο συνεχίζει να προσφέρει στους πολίτες η κυβέρνηση, που -μετά τη διανομή του… πρωτογενούς πλεονάσματος- επαναφέρει την 25η Μαρτίου τις μηχανοκίνητες παρελάσεις, διατυμπανίζοντας πως το κόστος αυτή τη φορά θα κρατηθεί σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, το κόστος θα κυμανθεί μεταξύ 250.000-300.000 ευρώ και θα καλυφθεί από κονδύλια που περιλαμβάνονται στον εθνικό προϋπολογισμό και προβλέπονται στο πλαίσιο στρατιωτικών ασκήσεων. Μόνο που, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του 2010, που προκύπτουν από απαντήσεις σε ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου, το κόστος για την παρέλαση της 25ης Μαρτίου για την Αθήνα ανέρχεται σε 840.000 ευρώ. Το 2010, στο Πεντάγωνο εκτιμούσαν στην πραγματικότητα ότι το κόστος είναι μεταξύ 3,5-5 εκατ. ευρώ ετησίως. Κάποιοι, δε, ανέβαζαν τη δαπάνη σε διψήφιο αριθμό εκατομμυρίων.
Στροφή δεξιά
Τι έχει αλλάξει από τότε; Η αύξηση της τιμής των καυσίμων. Ετσι, την ώρα που οι χρυσαυγίτες παίρνουν τον δρόμο για τη φυλακή, η κυβέρνηση εφαρμόζει μέρος της πολιτικής της ατζέντας, καθώς η ναζιστική εγκληματική συμμορία απαιτούσε επιτακτικά επιστροφή των τανκς στις παρελάσεις, ώστε «να τρίζει η άσφαλτος από τις ερπύστριες».
Τα άρματα μάχης έχουν να εμφανιστούν στην Αθήνα εδώ και τέσσερα χρόνια, όταν ο Ευ. Βενιζέλος αποφάσισε για λόγους λιτότητας να παρελαύνουν μόνον τα πεζοπόρα τμήματα.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είχε διαφωνήσει και τον περασμένο Οκτώβρη στο θέμα της μηχανοκίνητης παρέλασης στη Θεσσαλονίκη, το επιπλέον κόστος της οποίας καλύφθηκε τελικά έπειτα από χορηγία του ομίλου Motor Oil.
Πάντως, 15.000 ευρώ ανά ώρα πτήσης κοστίζει καθένα από τα μαχητικά αεροσκάφη που πετούν εδώ και 3 μέρες στον ουρανό της Αθήνας, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την παρέλαση. Αν υπολογίσουμε με βάση τα 25 ευρώ που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση για την είσοδο στα νοσοκομεία, κάθε ώρα ασκήσεων ενός αεροσκάφους ισοδυναμεί με 600 επισκέψεις σε έναν γιατρό. Μαζί με τα άρματα μάχης (όλων των τύπων) την ερχόμενη Τρίτη θα παρελάσουν και τα αυτοκινούμενα πυροβόλα, ενώ μαχητικά αεροσκάφη (Μιράζ, F16) και ελικόπτερα (Σινούκ, Σικόρσκι) θα υπερίπτανται στον χώρο της παρέλασης.
Ο γνωστός χορηγός
Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν θα υπάρξει καμία χορηγία. Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και τα στρατιωτικά επιτελεία επιμένουν ότι η εμφάνιση των αρμάτων μάχης στην παρέλαση θα δώσει ελπίδα και θάρρος στον δοκιμαζόμενο λαό, ενώ σπεύδουν να τονίσουν πως «δεν υπάρχει κανένα επιπλέον κόστος». Μάλιστα, επισημαίνουν πως στο παρελθόν υπήρχαν άρματα που έρχονταν από ακριτικές περιοχές (Κομοτηνή), στοιχείο που δεν θα επαναληφθεί φέτος για λόγους λιτότητας.
«Δεν ξέρουμε πόση ελπίδα θα δώσει στον άστεγο και στον άνεργο, στον απολυμένο και στον συνταξιούχο, στον μαθητή που τον πετούν από το σχολείο, στον καρκινοπαθή που τον αφήνουν να πεθάνει αβοήθητος η στρατιωτική παρέλαση», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Νίκος Αργυρίου από το Δίκτυο Σπάρτακος, προσθέτοντας πως «η κυβέρνηση, αντί να πουλάει θέαμα, να απαντήσει ποια είναι ακριβώς η πτητική ικανότητα της Ελληνικής Αεροπορίας και ποια είναι η σημερινή κατάσταση του στόλου».
Κοστολόγηση
● Το μεγαλύτερο κονδύλι των παρελάσεων αφορά τα καύσιμα των αρμάτων, των μηχανοκίνητων μέσων, αλλά ιδιαίτερα αυτά των αεροσκαφών. Οικονομολόγοι εξηγούν πως σε ό,τι αφορά την παρέλαση, μια σοβαρή μελέτη-εκτίμηση κόστους δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στα καύσιμα των μέσων και σε τυχόν οδοιπορικά του προσωπικού. Σύμφωνα με τις επίσημες διαταγές, η προετοιμασία ξεκινά 20 ημέρες πριν από τη γιορτή, που δεν είναι μόνον οι δύο εθνικές επέτειοι της 25ης Μαρτίου και της 28ης Οκτωβρίου. Επιπλέον, δεν υπολογίζονται οι χαμένες εργατοώρες από την εκπαίδευση, όλο αυτό το διάστημα. Αρκεί να αναφέρει κανείς ότι με πρόχειρους υπολογισμούς ετησίως απασχολούνται περί τους 2.000 ένστολοι, τουλάχιστον επί 15 εργάσιμες ημέρες.
● Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμα και η Τουρκία κατήργησε τις παρελάσεις μηχανοκίνητων (δημοσίευμα strategyreports, 6 Μαΐου 2012). Σύμφωνα με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας Radikal, με τον νέο κανονισμό οι στρατιωτικές παρελάσεις καταργούνται πλην αυτής της 29ης Οκτωβρίου («Ανακήρυξη Τουρκικής Δημοκρατίας»), η οποία θα πραγματοποιείται μόνο με πεζοπόρα τμήματα.
Διεθνώς, η τάση είναι τα μηχανοκίνητα μέσα να κάνουν μόνον ασκήσεις ή να επιθεωρούνται σε «εσωτερικές» τρόπον τινά «παρελάσεις». Χρειαζόμαστε άραγε την επίδειξη του αμυντικού εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων, για να διατηρούμε υψηλό πατριωτικό φρόνημα;