10 Ιανουαρίου 2014

Στην Ελλάδα μόλις το 0,43% των γερμανικών εξαγωγών

Αύξηση των γερμανικών εξαγωγών στην Ελλάδα και μείωση των ελληνικών εξαγωγών στη Γερμανία καταγράφουν τα στατιστικά στοιχεία της γερμανικής Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Βάση νεώτερων στοιχείων της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας το σύνολο των γερμανικών εξαγωγών μειώθηκε τους πρώτους 11 μήνες του 2013 κατά 0,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Αιτίες ήταν η οικονομική κρίση σε χώρες της ευρωζώνης, η μείωση της ζήτησης από χώρες με αναδυόμενες οικονομίες, όπως η Κίνα, και η περιορισμένη επενδυτική δραστηριότητα στο εσωτερικό εκτιμά ο Ομοσπονδιακός Σύνδεσμος Εξωτερικού Εμπορίου BGA. Παρόλα αυτά, αν εστιάσει κανείς την προσοχή στους τελευταίους τέσσερις μήνες διαπιστώνει μια συνεχή άνοδο των εξαγωγών, φαινόμενο που προέκυψε για τελευταία φορά πριν 6 χρόνια. Αυτή η ανοδική τάση θα συνεχιστεί και το 2014. Βάση των εκτιμήσεων του BGA οι γερμανικές εξαγωγές θα αυξηθούν φέτος κατά 3% και θα φτάσουν το ποσό ρεκόρ του 1,12 τρισεκατομμυρίων ευρώ. Και πιθανώς να ξεπεραστεί και το θετικό εμπορικό ισοζύγιο του 2013 που ανήλθε στους πρώτους 11 μήνες στο 17,9%.

Οι εμπορικές συναλλαγές Ελλάδας-Γερμανίας
O Ίλγια Νότναγκελ, ειδικός για θέματα του εξωτερικού εμπορίου στην ένωση DIHK

Όσο αφορά τις ελληνογερμανικές οικονομικές σχέσεις το εμπορικό ισοζύγιο εξακολουθεί και το 2013 να είναι θετικό για τη Γερμανία με δύο αισθητές αλλαγές, οι οποίες σχετίζονται με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Ενώ το 2009 η αναλογία στις εξαγωγές ήταν 4:1 υπέρ της Γερμανίας, το 2013 διαμορφώθηκε στο 2,7:1 υπέρ της Γερμανίας. Εκτός αυτού μειώθηκε τόσο η αξία των γερμανικών εξαγωγών προς την Ελλάδα όσο και των ελληνικών εξαγωγών προς τη Γερμανία. Για να μιλήσουμε με απόλυτους αριθμούς: Από 6,6 δισ. ευρώ το 2009 η αξία των γερμανικών εξαγωγών προς την Ελλάδα μειώθηκε τους πρώτους 11 μήνες του 2013 στα περίπου 4 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα μειώθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Γερμανία από 1,9 δισ. ευρώ στο 1,5 δισ. ευρώ.

Αν συγκρίνει κανείς τους πρώτους 11 μήνες του 2012 με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 θα διαπιστώσει ότι η Γερμανία μετά από τέσσερα χρόνια (2009-2012) μείωσης των εξαγωγών της προς την Ελλάδα σημειώνει μια αύξηση της τάξεως του 0,5%, ενώ η Ελλάδα μια μείωση των εξαγωγών της προς τη Γερμανία ύψους 1,6%. Αυτές οι «μικρές αλλαγές» σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια «είναι δείγματα εξομάλυνσης και σταθεροποίησης» υποστηρίζει ο Ίλγια Νότναγκελ, ειδικός για θέματα του εξωτερικού εμπορίου στην ένωση των γερμανικών βιομηχανικών και εμπορικών επιμελητηρίων DIHK: «Από τη στιγμή που η ελληνική οικονομία αυξάνει τις παραγγελίες στη Γερμανία σημαίνει ότι βρίσκεται σε ανοδική πορεία. Από ελληνικής πλευράς θα ήταν σαφώς καλύτερα αν είχαν αυξηθεί ή αν είχαν παραμείνει σταθερές οι εξαγωγές προς τη Γερμανία όπως είχε προκύψει κατά διαστήματα τα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς αυτό δεν συνέβη. Παρά ταύτα, σε σχέση με άλλες χώρες οι έλληνες εξαγωγείς στάθηκαν καλά».
 
Ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία
O σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Ελλάδας είναι η Γερμανία.

Για την Ελλάδα η Γερμανία είναι ένας σημαντικός οικονομικός εταίρος. Δεν ισχύει όμως και το αντίθετο. Έτσι μόλις το 0,43% των γερμανικών εξαγωγών πηγαίνουν στην Ελλάδα, ενώ οι ελληνικές εισαγωγές αποτελούν μόλις το 0,2% των συνολικών εισαγωγών της Γερμανίας. Στις πρώτες τέσσερις θέσεις του πίνακα των ελληνικών εξαγωγών στη γερμανική αγορά τους πρώτους 10 μήνες του 2013 βρίσκονται τρόφιμα και ζωοτροφές (295 εκ.), φαρμακευτικά προϊόντα (181,5 εκ.), αγροτικά προϊόντα (162,1 εκ.) και μέταλλα (145,9 εκ.). Από αυτές τις κατηγορίες μόνον ο τομέας των αγροτικών προϊόντων καταγράφει αυξήσεις στις εξαγωγές προς τη Γερμανία ξεπερνώντας ήδη τους πρώτους δέκα μήνες του 2013 την αξία των εξαγωγών του 2012 κατά 2 εκ. ευρώ.

Όμως, η ελληνική οικονομία δεν έχει χάσει το τρένο στη γερμανική αγορά τονίζει ο Ίλγια Νότναγκελ. Ευκαιρίες δεν παρουσιάζονται μόνο στον τομέα των αγροτικών προϊόντων, στα ποτά και στα τρόφιμα αλλά και στον τομέα των νέων τεχνολογιών και στην φαρμακευτική. «Φαρμακευτικά προϊόντα είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα για μια κοινωνία που γερνά όπως τη γερμανική. Επίσης μεγάλες είναι οι γερμανικές ανάγκες στον τομέα της πληροφορικής. Οι πόρτες είναι ορθάνοιχτες και για τις ελληνικές επιχειρήσεις αυτού του κλάδου. Θα ήθελα όμως να επισημάνω ότι οι προσπάθειες για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας στην Ελλάδα δεν είναι αγώνας 100 μέτρων αλλά μαραθώνιος, που χρειάζεται αντοχή και ο απολογισμός θα γίνει στο τέλος».

Παναγιώτης ΚουπαράνηςΥπεύθυνος σύνταξης; Στέφανος Γεωργακόπουλος