07 Απριλίου 2013

Η Κύπρος στην… ίδια εποχή

Της Μικαέλλας Λοίζου
Χρειαζόμαστε πάνω απ’ όλα κατανόηση της κατάστασης και αλλαγή κουλτούρας - Ενδιαφέροντα συμπεράσματα εξάγονται από τις τοποθετήσεις των Σ. Πλατή, Γ. Κέντα, Α. Αιμιλιανίδη και Γ. Χαραλαμπίδη, στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε η Ανεξάρτητη Φοιτητική Έπαλξη Πανεπιστημίου Κύπρου
ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ακόμα αποφασίσει ποια είναι η θέση που διεκδικούμε ως κράτος στον παγκόσμιο χάρτη


Μπορεί η Κύπρος να βρίσκεται μιαν ανάσα πριν από τη σύναψη δανειακής σύμβασης, μπορεί να υπήρξε έκρηξη αλληλεγγύης και μπορεί ο κόσμος να αναζητά λύσεις, όμως δεν φαίνεται οι Κύπριοι να έχουν ακόμη ολοκληρώσει τη διαδικασία ενδοσκόπησής τους. Δεν έχουν, δηλαδή, κοιτάξει τους εαυτούς τους και τους πολιτικούς που εκλέγουν στα μάτια, δεν έχουν μπει στη διαδικασία να ανατρέψουν το διαβρωμένο αξιακό σύστημα των τελευταίων ετών και δεν έχουν αποφασίσει ποια είναι η θέση που διεκδικούμε ως κράτος στον παγκόσμιο χάρτη.

Ο οικονομολόγος Στέλιος Πλατής, ο Επίκουρος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας Γιώργος Κέντας, ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας Αχιλλεύς Κ. Αιμιλιανίδης και ο Δρ Διεθνών Σχέσεων Γιάννος Χαραλαμπίδης έκαναν τις δικές τους παρεμβάσεις, αναλύοντας αυτά τα ζητήματα, σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Ανεξάρτητη Φοιτητική Έπαλξη του Πανεπιστημίου Κύπρου, υπό τον τίτλο «Η Κύπρος στη νέα εποχή - Από την εισβολή στο μνημόνιο», την Πέμπτη, στη Δημοσιογραφική Εστία.

Ανάκτηση αξιοπρέπειας
Σύμφωνα με τον κ. Πλατή, είναι σημαντικό οι πολίτες να είναι ενήμεροι και πλήρως αφυπνισμένοι, αναφορικά με το τι συμβαίνει. Μπροστά μας, είπε, έχουμε έναν μεγάλο αγώνα. Όχι κατ’ ανάγκην υπέρ του α’ και ενάντια στο β’ αλλά έναν αγώνα για ανάκτηση της αξιοπρέπειάς μας. Αυτήν την αξιοπρέπεια που δίνουμε αντιπαροχή κάθε φορά που παίρνουμε τηλέφωνο έναν πολιτικό για να σπρώξει τη δική μας υπόθεση, απέναντι στην υπόθεση ή σε αντίθεση με την υπόθεση κάποιου άλλου συμπολίτη μας.

Η διαφορά δεν έγκειται στις λύσεις αλλά στο πόσο βαθιά θα πάμε και ποιος θα κάνει τη διαχείριση, σημείωσε ο κ. Πλατής. Αυτό που πρέπει να κάνουμε, τόνισε, είναι να γίνουμε μια γροθιά, μια κοινωνία πολιτών που να γνωρίζουν οι πολιτικοί ότι είμαστε τα χνώτα στο σβέρκο τους. «Είναι ο μόνος τρόπος να έχουμε μέλλον, να κερδίσουμε την αξιοπρέπειά μας και την πατρίδα, όπως μας αξίζει», υπέδειξε. Πρόσθεσε πως πρέπει να επιμείνουμε στον τρόπο λειτουργίας της οικονομίας, στη δημιουργία ισχυρού κοινωνικού ιστού, ενός δικτύου προστασίας για την πολιτεία και την κοινωνία, ώστε να μην έχουμε φαινόμενα πείνας. «Πρέπει να δούμε ο καθένας τον εαυτό του στον καθρέφτη και να αποφασίσουμε αν θέλουμε να είμαστε έρμαιο του κάθε πολιτικάντη. Είμαστε υποχρεωμένοι να δίνουμε το "παρών' μας. Ο καθένας να σέρνει δέκα για να αποκτήσει η κοινωνία το μέλλον που της αξίζει», υπογράμμισε. Παρατήρησε, δε, πως δεν πρέπει το συναίσθημα να είναι ο σύμβουλός μας.

Στόχος η επιβίωση του Ελληνισμού
Ο Γιώργος Κέντας ανέφερε πως η Κύπρος βρίσκεται αυτήν τη στιγμή σε μια καταστροφική συγκυρία, καθώς ζούμε την επιστροφή σε ένα οδυνηρό παρελθόν ανταγωνισμών και γεωπολιτικής πάλης στην Ευρώπη. Η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα αδιέξοδο δυνατοτήτων και προοπτικών, σημείωσε. Ως εκ τούτου, το ευρωπαϊκό οικοδόμημα δεν κατευθύνεται πια σε πολιτική και οικονομική ολοκλήρωση αλλά προς ηγεμονισμό. Αυτό που βιώνουμε σήμερα είναι τα συντρίμμια του αποτυχημένου σχεδίου της συνθήκης του Μάαστριχτ, είπε. «Η Ε.Ε. στηρίζεται σε δημοκρατία, ευημερία και το δίκαιο. Και οι τρεις αυτοί πυλώνες, αυτήν τη στιγμή, έχουν πάθει σοβαρή ζημιά και αμφισβητούνται με τον πιο συστηματικό τρόπο, λόγω των πράξεων και παραλείψεων της Ε.Ε.», η οποία αναγκάζεται να λειτουργεί εξωθεσμικά, όπως με την προσθήκη της Τρόικας.

«Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, η Κυπριακή Δημοκρατία και ο λαός της, όπως και άλλοι λαοί της Ευρώπης, θα περάσουν μια κρίση ταυτότητας. Η βεβαιότητα ότι η ένταξη στην Ε.Ε. σού δίνει μια ταυτότητα σταθερότητας, ευημερίας και προοπτικής, έχει πια διαψευστεί στη συνείδηση των πολιτών», εξήγησε ο κ. Κέντας. Στρατηγικός στόχος για εμάς είναι η επιβίωση του Ελληνισμού. Ενόσω εξυπηρετείται από τη συμμετοχή μας σε Ε.Ε. και Ευρωζώνη, να συνεχίσουμε να είμαστε μέλη. Αν υπάρχει εναλλακτική οδός να την αναζητήσουμε, σημείωσε. Το άλλο μεγάλο θέμα είναι το φυσικό αέριο. «Μας παρέχει εχέγγυα και συμμαχίες η συμμετοχή μας στην Ε.Ε. για αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου ή πρέπει να αναζητήσουμε και άλλους συμμάχους;», διερωτήθηκε. Επανέλαβε, δε, πως πρέπει να έχουμε ως στρατηγικό στόχο την επιβίωση του Ελληνισμού, όχι τη συνέχιση συμμετοχής σε οποιοδήποτε σχήμα.

Να διώξουμε την Τρόικα που έχουμε μέσα μας
«Επιλέξαμε ως κοινωνία να βλέπουμε τα καρκινογόνα κύτταρα που απειλούσαν το κορμί της Κυπριακής Δημοκρατίας και να κηρύσσουμε ως εχθρούς του λαού όσους μας υποδείκνυαν ότι είναι καρκινογόνα», υπέδειξε ο Αχιλλέας Αιμιλιανίδης. Την Τρόικα την φέραμε εμείς, ως κοινωνία, εξήγησε, καθώς στη δημοκρατία ο καθένας φέρει την ευθύνη για τις αποφάσεις της πλειοψηφίας. «Οι αποφάσεις στη δική μας δημοκρατία έχουν καταδικάσει ακόμα και εκείνους που δεν ευθύνονται», τόνισε. Όταν παρακολουθούσαμε την Ελλάδα να φέρνει μνημόνια, οι περισσότεροι από εμάς γελούσαν χαιρέκακα και ελέγαν «εμείς είμαστε καλύτεροι». Την ύβρι είθισται να ακολουθεί η νέμεσις και τώρα είναι η στιγμή της δικής μας νεμέσεως, υπογράμμισε.

Τα λάθη δεν τα έκαμαν ούτε πέντε τραπεζικοί ούτε πέντε πολιτικοί, παρά το γεγονός ότι αυτοί ήταν οι πρωταρχικοί. Τα λάθη τα έκανε το σύνολο του πολιτικού συστήματος, με τη στήριξη μιας σάπιας κοινωνίας, υπογράμμισε ο κ. Αιμιλιανίδης. «Η κοινωνία μας θέλει ανασυγκρότηση, θέλει επιτέλους να αναπτύξουμε εσωκομματική δημοκρατία, διάλογο και ικανότητα συλλογισμού», πρόσθεσε. Πρέπει να πάψουμε να πιστεύουμε σε ηγέτες που θα φέρουν τις λύσεις ως παντοδύναμοι θεοί, να πιστέψουμε στο ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, επεσήμανε. Πρέπει υποχρεωτικά να ξεκινήσουμε ενδοσκοπήσεις, είπε. «Προτού διώξουμε την Τρόικα από την Κύπρο, πρέπει να διώξουμε την Τρόικα του εαυτού μας, την οποία έχουμε μέσα μας. Αυτή είναι η πραγματικότητα», τόνισε.

Ή θα γίνουμε περιφερειακή δύναμη ή επαρχία της Τουρκίας

«Από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η οικονομική κρίση στην Ευρώπη, υποστήριζα ότι η κρίση δεν είναι οικονομική. Είναι κρίση συστήματος, αρχών και αξιών», ανέφερε ο Γιάννος Χαραλαμπίδης. Οι αγωνιστές της ΕΟΚΑ, υπέδειξε, είχαν διδάξει ένα σύστημα αρχών και αξιών, που ανέτρεπε αυτό που μαθαίνουν οι φοιτητές της νομικής: Ότι το ύψιστο δικαίωμα είναι το δικαίωμα στη ζωή. Ενώ οι αγωνιστές της ΕΟΚΑ, όταν ανέβαιναν στην αγχόνη, τραγουδώντας τον Εθνικό Ύμνο, είχαν κατά νουν ότι η ύψιστη αξία είναι η ελευθερία. Εάν είχαμε επίγνωση τού τι σημαίνει ελευθερία, τότε δεν θα ήμασταν υποδουλωμένοι στους Τούρκους ή στους τροϊκανούς, υπογράμμισε.

«Ήλθαμε σε γάμο με την Ε.Ε. χωρίς να γνωρίζουμε την κυρία», είπε ο κ. Χαραλαμπίδης, τονίζοντας πως η πραγματική Ευρώπη είναι αυτή που είδαμε στα πρόσφατα Γιούρογκρουπ. Μια ένωση εθνών, κρατών και συμφερόντων, όπου ο συμβιβασμός είναι αποτέλεσμα της ελάχιστης σύγκλισης εθνικών συμφερόντων και που τα ισχυρά κράτη προσπαθούν να ταυτίσουν το εθνικό τους συμφέρον με το κοινοτικό. Ισχύς, σημείωσε, είναι οικονομία, γεωπολιτική, γεωστρατηγική και δεν φταίει η Μέρκελ αν εμείς διαλύσαμε την οικονομία μας. Ευθυνόμαστε πρωτίστως εμείς, που μάθαμε να φορτώνουμε τις ευθύνες στους ξένους. 

Ο κ. Χαραλαμπίδης τόνισε πως η εναλλακτική μας επιλογή, για απεγκλωβισμό, είναι η ορθή αξιοποίηση του φυσικού μας πλούτου. «Η Κύπρος ή θα γίνει επαρχία της Τουρκίας ή θα γίνει περιφερειακή δύναμη», είπε και εισηγήθηκε παραμονή στην Ευρώπη, μέχρι να διαλυθεί, γιατί η έξοδός μας από το ευρώ θα προκαλέσει αλβανοποίηση και θα τρίβουν τα χέρια τους οι Τούρκοι και οι Βρετανοί και θα έρθει τσουνάμι και στο Κυπριακό. Εισηγήθηκε, επίσης, ένταξη στο ΝΑΤΟ και συμμαχία με το Ισραήλ με άξονα προς την Ελλάδα και χρήση του φυσικού αερίου όχι ως εργαλείου ήττας αλλά ως εργαλείου για την ανάδειξή μας ως περιφερειακής δύναμης από τα Βαλκάνια μέχρι τη Μέση Ανατολή.