14 Απριλίου 2013

Σύγκρουση «γιγάντων» για τα «φιλέτα» της χώρας (που μπήκαν στη βιτρίνα)


Σκληρές μάχες για μερικά από τα «φιλέτα» του ελληνικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αναμένονται τον ερχόμενο μήνα, καθώς μέχρι τις 17 Μαΐου υποβάλλονται προσφορές σε επτά διαγωνισμούς του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ο ΟΠΑΠ, η ΔΕΠΑ, η ΕΥΑΘ, 20 περιφερειακά αεροδρόμια και το μονοπώλιο του ιπποδρομιακού στοιχήματος. Τα εξώδικα που πέφτουν βροχή για τον ΟΠΑΠ, οι διαρροές για την τύχη της ΔΕΠΑ και οι συμμαχίες που διαμορφώνονται γύρω από τα περιφερειακά αεροδρόμια δείχνουν ότι οι ερχόμενες εβδομάδες θα είναι πλήρεις εξελίξεων. Από την έκβαση των συγκεκριμένων διαγωνισμών κρίνεται και η τύχη των φορολογουμένων, καθώς, αν δεν επιτευχθεί ο στόχος εσόδων 2,6 δισ. από ιδιωτικοποιήσεις εντός του 2013, τότε η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει αυτόματα σε νέα μέτρα και περικοπές δαπανών.


Ισχυροί Ελληνες επιχειρηματίες (Σπ. Λάτσης, Γ. Μελισσανίδης, Σ. Κόκκαλης, Δημ. Κοπελούζος, οικογένεια Μπόμπολα), ρωσικοί όμιλοι (Gazprom, Sintez κ.λπ.), Κινέζοι (Fosun International, AVIC κ.ά.), Τούρκοι (όπως οι όμιλοι Koc και Dogus) καθώς και ευρωπαϊκοί κολοσσοί, όπως οι γαλλικές Vinci, Suez και PMU, αναμένεται να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς, οι οποίοι βρίσκονται σε διάφορα στάδια. Οι πλέον κρίσιμοι αφορούν την πώληση των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ και του 33% του ΟΠΑΠ, καθώς υποβάλλονται δεσμευτικές οικονομικές προσφορές από τις οποίες θα προκύψουν και οι αγοραστές των δύο εταιριών. Την Τετάρτη υποβάλλονται οι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΠΑΠ, αν δεν δοθεί νέα παράταση, και στις 29 Απριλίου για τη ΔΕΠΑ ή/και τον ΔΕΣΦΑ.

Ενδιαφέρον δεν έχουν μόνο οι δύο κρίσιμοι διαγωνισμοί, αλλά και κάποιοι από τους μικρότερους, όπως αυτός που αφορά την πώληση πέντε οικοπέδων που βρίσκονται πλησίον της Αττικής Οδού. Τα συγκεκριμένα ακίνητα έχουν ένα σωρό προβλήματα (π.χ. το οικόπεδο στη Δουκίσσης Πλακεντίας είναι εκτός σχεδίου, μολονότι στην προκήρυξη αναφερότανότι είναι εντός σχεδίου!), αλλά κάποιοι υποστηρίζουν ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον. Ακούγεται ότι ο κινεζικός όμιλος AVIC International ενδιαφέρεται για τη μετατροπή τους σε κέντρα logistics, καθώς βρίσκονται πάνω σε βασικό οδικό άξονα της χώρας. Εντονη φημολογία αναπτύσσεται και γύρω από τους υποψηφίους για τα περιφερειακά αεροδρόμια, με επίκεντρο τον γαλλικό όμιλο Vinci, εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ), τη γερμανική Fraport, καθώς και ισχυρούς κινεζικούς ομίλους όπως η Shenzen Airport, που διαχειρίζεται το πέμπτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας.

Οι δύο μεγάλες μάχες αφορούν, όμως, τα δύο μονοπώλια: το μονοπώλιο του τζόγου (ΟΠΑΠ) και το μονοπώλιο του φυσικού αερίου (ΔΕΠΑ / ΔΕΣΦΑ). Σκληρό παζάρι βρίσκεται σε εξέλιξη έως την τελευταία στιγμή, προκειμένου να διαμορφωθούν τα τελικά σχήματα που θα διεκδικήσουν τον ΟΠΑΠ. Η κόντρα οξύνθηκε τα τελευταία 24ωρα, με την αγορά να αναζητεί τους ομίλους που θα διεκδικήσουν τελικό τον χρυσοφόρο οργανισμό. Θεωρείται σίγουρη η υποβολή δεσμευτικής προσφοράς από την Emma Delta (συμφερόντων των Γιώργου Μελισσανίδη και του Τσέχου Jiri Smejc), από την κινεζική Fosun International, ενώ προσπάθεια καταβάλλει και η Intralot του Σωκράτη Κόκκαλη εν μέσω του θορύβου που έχει προκληθεί για τη σύμβαση που αφορά το τεχνολογικό σύστημα του ΟΠΑΠ.

Στο παιχνίδι παραμένουν και οι επενδυτικές εταιρίες BC Partners (Βρετανία) και Third Point (ΗΠΑ). Ορισμένοι θεωρούν ότι ο ρόλος τους περιορίζεται επειδή θα υπάρχει ρήτρα μη πώλησης του ΟΠΑΠ για τρία ή και περισσότερα χρόνια. Από την άλλη, όσοι παρακολουθούν τον διαγωνισμό υποστηρίζουν ότι οι επενδυτές δεν έχουν λόγο να βιάζονται, με δεδομένο ότι η αξία του ΟΠΑΠ είναι χαμηλή (παρά το ράλι των τελευταίων μηνών στη μετοχή).

Στη ΔΕΠΑ και στον ΔΕΣΦΑ ο διαγωνισμός βαίνει προς ολοκλήρωση, με τη ρωσική Gazprom να έχει το πάνω χέρι. Οπως είχε αποκαλύψει πρόσφατα η «δημοκρατία», ο άλλος ρωσικός όμιλος, η Sintez του Λεονίντ Λεμπέντεφ, είχε προειδοποιήσει την κυβέρνηση ότι στην περίπτωση που παραμείνει στο παιχνίδι η Gazprom, αυτή ενδέχεται να αποσυρθεί για «μη εμπορικούς λόγους». Η διοίκηση της Sintez (που έχει υποβάλει προσφορά μέσω της θυγατρικής Negusneft) είχε υποστηρίξει ότι προσφέρει 1,9 δισ. ευρώ για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ. Προς το παρόν, δηλώνει ότι θα προχωρήσει μέχρι τέλους, αν και το τίμημα θα μειωθεί (π.χ. εξαιτίας των οφειλών προς τη ΔΕΠΑ). Δεν είναι γνωστό αν θα φτάσουν μέχρι τέλους, δηλαδή θα υποβάλουν δεσμευτική οικονομική προσφορά στις 29 Απριλίου, η Socar από το Αζερμπαϊτζάν, η κοινοπραξία των ομίλων Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου και η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με το τσεχικό fund PPF (ενδιαφέρεται μόνο για ΔΕΣΦΑ).


Οι Γάλλοι για την ΕΥΑΘ

Οι Γάλλοι, που μέχρι σήμερα απέχουν από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, αναμένεται να εμφανιστούν στον διαγωνισμό για το πλειοψηφικό πακέτο (51%) της ΕΥΑΘ, της εταιρίας ύδρευσης και αποχέτευσης Θεσσαλονίκης. Ο γαλλικός κολοσσός Suez, ένας από τους δύο μεγαλύτερους ομίλους διεθνώς στη διαχείριση υδάτων (μαζί με την επίσης γαλλική Veolia), κατέχει ήδη περί το 5% της ΕΥΑΘ και αναμένεται να εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον πλήρη έλεγχο της εταιρίας. Η πώληση της ΕΥΑΘ, αλλά και της ΕΥΔΑΠ αναμένεται πάντως να προκαλέσει αντιδράσεις κυρίως εξαιτίας της αρνητικής διεθνούς εμπειρίας από την παραχώρηση δικτύων νερού σε ιδιώτες. Ο γαλλικός κολοσσός του ιπποδρομιακού στοιχήματος PMU αναμένεται να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του δικαιώματος διεξαγωγής ιπποδρομιών και σχετικού στοιχήματος για 20 χρόνια.


Το ημερολόγιο των διαγωνισμών

15/4: Πώληση πέντε οικοπέδων πλησίον της Αττικής Οδού (πρώτη φάση)
17/4: ΟΠΑΠ (δεσμευτικές προσφορές)
26/4: Ιπποδρομιακό Στοίχημα (πρώτη φάση)
29/4: ΕΥΑΘ (πρώτη φάση)
29/4: ΔΕΠΑ / ΔΕΣΦΑ (δεσμευτικές προσφορές)
15/5: Μαρίνες Αλίμου, Επιδαύρου, Υδρας και Πόρου (πρώτη φάση)
17/5: Περιφερειακά αεροδρόμια (πρώτη φάση)


Φώτης Κόλλιας