Αν δεν δοθεί ζωτικός χώρος για την υλοποίηση επιλογών αναθέρμανσης της οικονομίας στην Ισπανία και στην Πορτογαλία, τότε το μήνυμα προς τη Γαλλία και την Ιταλία θα είναι σαφές ότι η εναλλαγή στην εξουσία ακόμη και με την πιο σαφή λαϊκή νομιμοποίηση δεν διασφαλίζει περιθώριο ουσιαστικής αλλαγής μιας δεδομένης και αμετακίνητης για το Βερολίνο περιοριστικής δημοσιονομικής διαχείρισης στην Ευρωζώνη.
Με άλλα λόγια μια κυβέρνηση στη Μαδρίτη με κορμό τους Σοσιαλιστές και τους Podemos, που θα εξασφάλιζε αισθητή βελτίωση στην καθημερινότητα των πολιτών και θα επέτρεπε έστω και συγκρατημένη αισιοδοξία για το μέλλον, θα συμπαρέσυρε τους Ολάντ και Ρέντσι σε μεγαλύτερη διαφοροποίηση απέναντι στους Μέρκελ-Σόιμπλε. Ολα τα παραπάνω έχουν σχέση συγκοινωνούντων δοχείων με την προοπτική του Brexit: Ακόμη και αν ο Κάμερον αποσπάσει την καλύτερη δυνατή φόρμουλα παραχωρήσεων από τις Βρυξέλλες και ταχθεί υπέρ του Ναι, η αμφισβήτηση της ΕΕ και της Ευρωζώνης σε χώρες του μεγέθους της Γαλλίας και της Ιταλίας θα είναι μια βαρύνουσα παράμετρος ενίσχυσης του ευρωσκεπτικισμού στη Βρετανία, με το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος αβέβαιο.
Σε περίπτωση όμως πλειοψηφίας υπέρ της εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, η πριμοδότηση προς το Εθνικό Μέτωπο, τη Φόρτσα Ιτάλια, τη Λέγκα του Βορρά και το Κίνημα των Πέντε Αστέρων θα προκαλέσει ντόμινο στην ηπειρωτική Ευρώπη.
Αλλαγή στην Ισπανία με σεβασμό των συμφωνηθέντων και του υφιστάμενου πλαισίου του Συμφώνου Σταθερότητας δεν νοείται. Ούτε νοούνται ημίμετρα όπως προθεσμία προσαρμογής ή αναπτυξιακές ρήτρες, τη φόρμουλα δηλαδή με την οποία κουκουλώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι αποκλίσεις των προϋπολογισμών Γαλλίας και Ιταλίας για το 2015 και το 2016. Η άκαμπτη στάση του Βερολίνου στην πρόσφατη Σύνοδο Κορυφής ως προς την ενιαία εγγύηση τραπεζικών καταθέσεων δεν εμπνέει αισιοδοξία.
kapopoulos@pegasus.gr