Με τον Πανίκο Χειμώνα
Η ύπαρξη και παράνομη λειτουργία του «αεροδρομίου της Τύμπου»
αναντίλεκτα επηρεάζει δραματικά την αεροπορική βιομηχανία στην Κύπρο και
όχι μόνο. Η ραγδαία αυξανόμενη διακίνηση επιβατών από και προς το
«αεροδρόμιο» των κατεχομένων προκαλεί σοβαρές επιπλοκές στον τουρισμό
της χώρας μας, με ευρύτερες αρνητικές προεκτάσεις στην εθνική μας
οικονομία. Ταυτόχρονα, όμως, πλήττει καίρια τις Κυπριακές Αερογραμμές.
Ολοένα και μεγαλύτερη μάζα επιβατών από τις ελεύθερες περιοχές περνούν
στα κατεχόμενα, επιλέγοντας αεροπορικές εταιρείες που αναχωρούν από το
παράνομο αεροδρόμιο.Παράλληλα, σημαντική μερίδα τουριστών από το εξωτερικό
διακινούνται μέσω Τύμπου, προφανώς γιατί, λόγω χαμηλότερων τελών
αεροδρομίων, πληρώνουν φθηνότερα ναύλα! Ως αποτέλεσμα οι ΚΑ δέχονται
βαρύτατο πλήγμα, γιατί ως η Εταιρεία που διακινεί τον μεγαλύτερο αριθμό
επιβατών από και προς την Κύπρο, αποστερείται της δυνατότητας να
επιλέγεται από τους επιβάτες που ταξιδεύουν από και προς το παράνομο
αεροδρόμιο των κατεχομένων, με συνέπεια την απώλεια σημαντικών εσόδων.
Η κατάσταση που διαμορφώνεται είναι ιδιαιτέρως ανησυχητική, καθώς χρόνο με τον χρόνο αυξάνεται σημαντικά ο αριθμός των επιβατών που διακινούνται μέσω Τύμπου. Βάσει στοιχείων της Hermes Airports, το 2012 διακινήθηκαν μέσω Τύμπου 2,6 εκ. επιβάτες έναντι 5,1 εκ. που ταξίδεψαν τον ίδιο χρόνο από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας (ποσοστιαία διαφορά 52%).
Επίσης το πρώτο τετράμηνο του 2013 διακινήθηκαν μέσω Τύμπου 821.000 επιβάτες έναντι 790.472 κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2012, καταγράφοντας αύξηση 3,9%. Την ίδια περίοδο (Ιανουαρίου - Απριλίου) φέτος από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας ταξίδεψαν 866.377 επιβάτες έναντι 1.063.173 επιβατών το αντίστοιχο τετράμηνο του 2012, σημειώνοντας μείωση 18,5%! Παράλληλα πληθαίνουν τα κρούσματα αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες από ευρωπαϊκούς προορισμούς (Γλασκόβη, Στάνστεντ, κ.α.) μέσω Κωνσταντινούπολης καταλήγουν στο παράνομο αεροδρόμιο των κατεχομένων.
Σημαντικό λόγο για να καταστεί το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου πόλος έλξης μιας τόσο μεγάλης μερίδας επιβατών, προφανώς διαδραματίζουν:
· Τα πολύ χαμηλά τέλη αεροδρομίων που προσφέρουν δυνατότητα για φθηνότερα ναύλα
· Η δρομολόγηση κατόπιν συμφωνίας το 2009 πτήσεων της τουρκικών συμφερόντων αεροπορικής εταιρείας Pegasus Airlines από την Αθήνα προς Σμύρνη και Κωνσταντινούπολη, με τελικό προορισμό τα κατεχόμενα.
· Η αποδοχή από την ΙΑΤΑ τον Ιανουάριο του 2013 της Pegasus Airlines στο Σύστημα Εκκαθάρισης Οικονομικών Συναλλαγών μεταξύ αερομεταφορέων (Βank Settlement Plan). Η εξέλιξη αυτή προσφέρει τη δυνατότητα στην Pegasus Airlines να διαθέτει τις πτήσεις της προς πώληση σε όλους τους ταξιδιωτικούς πράκτορες στην Κύπρο.
· Οι συμφωνίες της Turkish Airlines με διάφορες ταξιδιωτικές επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύονται στην Κύπρο. Με αυτή της την κίνηση η Turkish Airlines χρησιμοποιεί την παρουσία τρίτων αεροπορικών εταιρειών στο Σύστημα Εκκαθάρισης Συναλλαγών για τις αγοραπωλησίες εισιτηρίων της στην κυπριακή αγορά χωρίς η ίδια να φαίνεται στο σύστημα. Ως αποτέλεσμα, μέσω ταξιδιωτικών γραφείων της Κύπρου, διαθέτει προς πώληση τις πτήσεις της από το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου σε όλο τον κόσμο μέσω Τουρκίας.
Αναμφίβολα αιτία του κακού είναι η συνεχιζόμενη διαίρεση του νησιού μας, που καθιστά το πρόβλημα πρωτίστως πολιτικό. Ωστόσο, οι ΚΑ υφίστανται τις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις αυτής της παράνομης κατάστασης, με εκτεταμένη απώλεια επιβατών και εσόδων. Σοβαρότατο πλήγμα δέχονται και τα νόμιμα αεροδρόμια της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Λάρνακα και την Πάφο, ενώ αρνητικές συνέπειες υφίσταται και ο τουρισμός της χώρας μας.
Είναι καλά να γνωρίζει το επιβατικό κοινό ότι επιλέγοντας το παράνομο α εροδρόμιο της Τύμπου, αναλαμβάνει την ίδια ώρα μεγάλο ρίσκο καθώς το περιβάλλον στο οποίο θα πραγματοποιήσει το ταξίδι του στερείται ελέγχου ασφάλειας και νομιμότητας. Ως μια παράνομη υποδομή, κανένας δεν υποχρεώνει τις «Αρχές» της να συμμορφώνονται με τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας που επιβάλλουν διεθνείς Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας (ΙCAO).
Υπό τις δυσμενείς συνθήκες που διαμορφώνονται, είναι άκρως απαραίτητο να υπάρξει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και συντονισμένη κινητοποίηση όλων των πολιτικών και άλλων φορέων προκειμένου να γίνουν εύστοχα διαβήματα και ενέργειες που θα περιορίζουν τη δυναμική αυτής της παράνομα αναπτυσσόμενης υποδομής και πρακτικής στην κατεχόμενη Κύπρο. Η Ε.Ε. πρέπει επιτέλους να δει κατάματα την πραγματικότητα και να πάρει σαφή θέση, συμβάλλοντας στην προσπάθεια για περιορισμό της ενθάρρυνσης εταιρειών να δρομολογούν από αεροδρόμια της Ευρώπης πτήσεις σε ένα παράνομο και μη αναγνωρισμένο -πλην της Τουρκίας- «κρατίδιο».
Εν κατακλείδι, κρίνεται απαραίτητο να ληφθούν και πρακτικά μέτρα από τη δική μας πλευρά με πρώτο και καλύτερο τη μείωση των τελών χρήσης των αεροδρομίων μας στη Λάρνακα και την Πάφο, γεγονός που θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για φθηνότερα ναύλα, καθιστώντας αποτρεπτική την προτίμηση που πολλοί επιδεικνύουν προς το «αεροδρόμιο» των κατεχομένων.
ΠΑΝΙΚΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ
Μέλος του Δ.Σ. των Κυπριακών Αερογραμμών και Κυβερνήτης της Εταιρείας
Η κατάσταση που διαμορφώνεται είναι ιδιαιτέρως ανησυχητική, καθώς χρόνο με τον χρόνο αυξάνεται σημαντικά ο αριθμός των επιβατών που διακινούνται μέσω Τύμπου. Βάσει στοιχείων της Hermes Airports, το 2012 διακινήθηκαν μέσω Τύμπου 2,6 εκ. επιβάτες έναντι 5,1 εκ. που ταξίδεψαν τον ίδιο χρόνο από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας (ποσοστιαία διαφορά 52%).
Επίσης το πρώτο τετράμηνο του 2013 διακινήθηκαν μέσω Τύμπου 821.000 επιβάτες έναντι 790.472 κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2012, καταγράφοντας αύξηση 3,9%. Την ίδια περίοδο (Ιανουαρίου - Απριλίου) φέτος από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας ταξίδεψαν 866.377 επιβάτες έναντι 1.063.173 επιβατών το αντίστοιχο τετράμηνο του 2012, σημειώνοντας μείωση 18,5%! Παράλληλα πληθαίνουν τα κρούσματα αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες από ευρωπαϊκούς προορισμούς (Γλασκόβη, Στάνστεντ, κ.α.) μέσω Κωνσταντινούπολης καταλήγουν στο παράνομο αεροδρόμιο των κατεχομένων.
Σημαντικό λόγο για να καταστεί το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου πόλος έλξης μιας τόσο μεγάλης μερίδας επιβατών, προφανώς διαδραματίζουν:
· Τα πολύ χαμηλά τέλη αεροδρομίων που προσφέρουν δυνατότητα για φθηνότερα ναύλα
· Η δρομολόγηση κατόπιν συμφωνίας το 2009 πτήσεων της τουρκικών συμφερόντων αεροπορικής εταιρείας Pegasus Airlines από την Αθήνα προς Σμύρνη και Κωνσταντινούπολη, με τελικό προορισμό τα κατεχόμενα.
· Η αποδοχή από την ΙΑΤΑ τον Ιανουάριο του 2013 της Pegasus Airlines στο Σύστημα Εκκαθάρισης Οικονομικών Συναλλαγών μεταξύ αερομεταφορέων (Βank Settlement Plan). Η εξέλιξη αυτή προσφέρει τη δυνατότητα στην Pegasus Airlines να διαθέτει τις πτήσεις της προς πώληση σε όλους τους ταξιδιωτικούς πράκτορες στην Κύπρο.
· Οι συμφωνίες της Turkish Airlines με διάφορες ταξιδιωτικές επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύονται στην Κύπρο. Με αυτή της την κίνηση η Turkish Airlines χρησιμοποιεί την παρουσία τρίτων αεροπορικών εταιρειών στο Σύστημα Εκκαθάρισης Συναλλαγών για τις αγοραπωλησίες εισιτηρίων της στην κυπριακή αγορά χωρίς η ίδια να φαίνεται στο σύστημα. Ως αποτέλεσμα, μέσω ταξιδιωτικών γραφείων της Κύπρου, διαθέτει προς πώληση τις πτήσεις της από το παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου σε όλο τον κόσμο μέσω Τουρκίας.
Αναμφίβολα αιτία του κακού είναι η συνεχιζόμενη διαίρεση του νησιού μας, που καθιστά το πρόβλημα πρωτίστως πολιτικό. Ωστόσο, οι ΚΑ υφίστανται τις δυσμενείς οικονομικές επιπτώσεις αυτής της παράνομης κατάστασης, με εκτεταμένη απώλεια επιβατών και εσόδων. Σοβαρότατο πλήγμα δέχονται και τα νόμιμα αεροδρόμια της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Λάρνακα και την Πάφο, ενώ αρνητικές συνέπειες υφίσταται και ο τουρισμός της χώρας μας.
Είναι καλά να γνωρίζει το επιβατικό κοινό ότι επιλέγοντας το παράνομο α εροδρόμιο της Τύμπου, αναλαμβάνει την ίδια ώρα μεγάλο ρίσκο καθώς το περιβάλλον στο οποίο θα πραγματοποιήσει το ταξίδι του στερείται ελέγχου ασφάλειας και νομιμότητας. Ως μια παράνομη υποδομή, κανένας δεν υποχρεώνει τις «Αρχές» της να συμμορφώνονται με τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας που επιβάλλουν διεθνείς Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας (ΙCAO).
Υπό τις δυσμενείς συνθήκες που διαμορφώνονται, είναι άκρως απαραίτητο να υπάρξει μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και συντονισμένη κινητοποίηση όλων των πολιτικών και άλλων φορέων προκειμένου να γίνουν εύστοχα διαβήματα και ενέργειες που θα περιορίζουν τη δυναμική αυτής της παράνομα αναπτυσσόμενης υποδομής και πρακτικής στην κατεχόμενη Κύπρο. Η Ε.Ε. πρέπει επιτέλους να δει κατάματα την πραγματικότητα και να πάρει σαφή θέση, συμβάλλοντας στην προσπάθεια για περιορισμό της ενθάρρυνσης εταιρειών να δρομολογούν από αεροδρόμια της Ευρώπης πτήσεις σε ένα παράνομο και μη αναγνωρισμένο -πλην της Τουρκίας- «κρατίδιο».
Εν κατακλείδι, κρίνεται απαραίτητο να ληφθούν και πρακτικά μέτρα από τη δική μας πλευρά με πρώτο και καλύτερο τη μείωση των τελών χρήσης των αεροδρομίων μας στη Λάρνακα και την Πάφο, γεγονός που θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για φθηνότερα ναύλα, καθιστώντας αποτρεπτική την προτίμηση που πολλοί επιδεικνύουν προς το «αεροδρόμιο» των κατεχομένων.
ΠΑΝΙΚΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ
Μέλος του Δ.Σ. των Κυπριακών Αερογραμμών και Κυβερνήτης της Εταιρείας