Οι προσφορές για την εξαγορά της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ θα κατατεθούν στις
μία το μεσημέρι της Δευτέρας. Για τη ΔΕΠΑ δεδομένη θεωρείται η προσφορά
της ρωσικής Gazprom. Τα παζάρια, το τίμημα και οι αγωγοί.Στις μία το μεσημέρι της Δευτέρας θα κατατεθούν
οι προσφορές για την εξαγορά της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ. Από τις μέχρι
στιγμής πληροφορίες, για το ΔΕΣΦΑ αναμένονται προσφορές από την αζέρικη
Socar και τη ρωσική Negusneft (θυγατρικής της Sintez).Για τη ΔΕΠΑ δεδομένη θεωρείται η προσφορά της ρωσικής Gazprom,
ενώ και από την πλευρά της Μ+Μ μικτή εταιρεία των ομίλων Βαρδινογιάννη
και Μυτιληναίου, έλεγαν ότι τίποτε δεν έχει αλλάξει ως προς την
προετοιμασία.
Όπως έχει γίνει φανερό και από τις συχνές συναντήσεις του επικεφαλής της Gazprom Alexei Miller
με τον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, η ρωσική εταιρεία έχει θέσει ως στόχο
την απόκτηση της ΔΕΠΑ, καθώς εξυπηρετεί την στρατηγική της επέκταση
στην περιοχή.Αναφορικά με το τίμημα που θα καταβάλλει η εταιρεία, έχει αφήσει να διαρρεύσουν ποσά που κυμαίνονται μεταξύ 750 και 900 εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο μένει το άνοιγμα των δεσμευτικών προσφορών για να επιβεβαιωθεί το ύψος του τιμήματος.Σε ό,τι αφορά στο ΔΕΣΦΑ, η εταιρεία αποτελεί φυσικό μονοπώλιο
(ελέγχει την υποδομή μεταφοράς φυσικού αερίου) ρυθμιζόμενο από τις
κοινοτικές οδηγίες για ισότιμη πρόσβαση όλων των παικτών με διοικητικά καθοριζόμενες αμοιβές.
Φαβορί για την απόκτησή της θεωρείται η αζέρικη κρατική εταιρεία Socar.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η κατάθεση της προσφοράς θα είναι πάνω
από την πραγματική αξία της εταιρείας.Επιπλέον, η κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς από την Socar,
θεωρείται ότι αποτελεί πρόκριμα για την επιλογή του Τrans Adriatic
Pipeline, ως αυτού που θα «ανοίξει» τον Νότιο Διάδρομο για τη μεταφορά
στην Ιταλία, του αερίου που θα παράγει το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στην
Κασπία, μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.
Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι στη Socar που είναι μέλος της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ, έχουν ανατεθεί οι πρωτοβουλίες για όλα τα θέματα μεταφοράς του παραγόμενου αερίου. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη δημιουργήσει κοινοπραξία με την τουρκική Botas (80% Socar) για την ανάπτυξη νέας υποδομής μεταφοράς επί τουρκικού εδάφους, το σύστημα αγωγών Trans Anatolia Pipeline –ΤΑΝΑΡ για την απρόσκοπτη διέλευση του αερίου της Κασπίας, μελλοντικά όμως και άλλων περιοχών όπως του Τουρκμενιστάν και του Ιράκ, προς την Ευρώπη.
Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι στη Socar που είναι μέλος της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ, έχουν ανατεθεί οι πρωτοβουλίες για όλα τα θέματα μεταφοράς του παραγόμενου αερίου. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη δημιουργήσει κοινοπραξία με την τουρκική Botas (80% Socar) για την ανάπτυξη νέας υποδομής μεταφοράς επί τουρκικού εδάφους, το σύστημα αγωγών Trans Anatolia Pipeline –ΤΑΝΑΡ για την απρόσκοπτη διέλευση του αερίου της Κασπίας, μελλοντικά όμως και άλλων περιοχών όπως του Τουρκμενιστάν και του Ιράκ, προς την Ευρώπη.