Του Γ. ΑγγέληΚατά ένα ή και δύο μήνες, ήτοι στο τέλος του 2015 αναβάλλεται η τελική συζήτηση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους.Οι χρονικοί υπολογισμοί έχουν ήδη γίνει
και βρίσκονται σε συνάρτηση με το πόσο θα καθυστερήσει ούτως ή άλλως
λόγω των εκλογών και της αβεβαιότητας του εκλογικού αποτελέσματος. Η
εκτίμηση αυτή δημοσιοποιήθηκε προχθές με τοποθέτηση του κ. Tomsen αλλά
φαίνεται ότι έχει υιοθετηθεί και τον ευρωπαίο εταίρο των "θεσμών", την
Κομισιόν η οποία παρακολουθεί από πολύ κοντά την προεκλογική συζήτηση
στην Αθήνα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αυτές η
αξιολόγηση του Οκτωβρίου, δεδομένου ότι θα πρέπει να γίνει με βάση τα
δεδομένα αποφάσεων που θα έπρεπε να υλοποιηθούν το Σεπτέμβριο και στις
αρχές του Οκτώβρη, φυσιολογικά μετατίθεται -στην καλύτερη περίπτωση- για
το Νοέμβριο.Θα πρέπει όπως είναι γνωστό η νέα
κυβέρνηση να έχει προωθήσει στη βουλή δύο πακέτα προαπαιτουμένων τα
οποία συνδέονται με την δόση των 3 δισ. ευρώ (που αφορά στην εξυπηρέτηση
ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς ιδιώτες) για να ανοίξει και
επίσημα η συζήτηση για το χρέος.
Το ενδιαφέρον πάντως σε αυτή την…
καθυστέρηση είναι ότι εκεί στα τέλη του 2015 αναμένεται λόγω της Συνόδου
Κορυφής, να έχει "φουντώσει" η γαλλογερμανική διαμάχη που έχει ήδη
ξεσπάσει με αφορμή τις αλλαγές που εισηγείται για την Ευρωζώνη η Γαλλία
και στις οποίες αντιδρά ευθέως πλέον η Γερμανία.
Πρόσφατα ο κ. Emmanuel Macron με συνέντευξή του τοποθετήθηκε και υποστήριξε ότι η Ευρωζώνη για να αποφύγει την αυτοκαταστροφή της πρέπει να εμβαθύνει την ενοποίησή της τόσο σε επίπεδο νομισματικής όσο και δημοσιονομικής πολιτικής. Συγκεκριμένα, ζήτησε την ανάθεση της δημοσιονομικής πολιτικής σε ένα υπερ- Επίτροπο με υπερεξουσίες απέναντι στους εθνικούς προϋπολογισμούς σε συνδυασμό με την καταστροφή του "ταμπού" της μη μεταβίβασης πόρων από τη μία χώρα στην άλλη. Το τελευταίο σημείο μάλιστα είναι και το πλέον "εκρηκτικό" στη συζήτηση αυτή καθώς το Βερολίνο κατηγορεί το Παρίσι ότι σε λίγο θα προτείνει πανευρωπαϊκό φόρο για την Ευρωζώνη. Βέβαια, οι αλλαγές αυτές προτείνονται με ορίζοντα το 2017 – 2018 αλλά σε κάθε περίπτωση η προώθηση της λογικής της νομιμοποίησης της απαγορευμένης "μεταβίβασης πόρων" από τις πλούσιες στις αδύναμες περιοχές της ευρωζώνης διευκολύνει τη συζήτηση για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους. Προς το παρόν πάντως η συζήτηση αυτή – δηλαδή της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους – περιορίζεται από τις απαιτήσεις της κας Μέρκελ που προβλέπουν επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής και κυρίως επέκταση της περιόδου χάριτος στην έναρξη αποπληρωμής του.
Πρόσφατα ο κ. Emmanuel Macron με συνέντευξή του τοποθετήθηκε και υποστήριξε ότι η Ευρωζώνη για να αποφύγει την αυτοκαταστροφή της πρέπει να εμβαθύνει την ενοποίησή της τόσο σε επίπεδο νομισματικής όσο και δημοσιονομικής πολιτικής. Συγκεκριμένα, ζήτησε την ανάθεση της δημοσιονομικής πολιτικής σε ένα υπερ- Επίτροπο με υπερεξουσίες απέναντι στους εθνικούς προϋπολογισμούς σε συνδυασμό με την καταστροφή του "ταμπού" της μη μεταβίβασης πόρων από τη μία χώρα στην άλλη. Το τελευταίο σημείο μάλιστα είναι και το πλέον "εκρηκτικό" στη συζήτηση αυτή καθώς το Βερολίνο κατηγορεί το Παρίσι ότι σε λίγο θα προτείνει πανευρωπαϊκό φόρο για την Ευρωζώνη. Βέβαια, οι αλλαγές αυτές προτείνονται με ορίζοντα το 2017 – 2018 αλλά σε κάθε περίπτωση η προώθηση της λογικής της νομιμοποίησης της απαγορευμένης "μεταβίβασης πόρων" από τις πλούσιες στις αδύναμες περιοχές της ευρωζώνης διευκολύνει τη συζήτηση για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους. Προς το παρόν πάντως η συζήτηση αυτή – δηλαδή της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους – περιορίζεται από τις απαιτήσεις της κας Μέρκελ που προβλέπουν επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής και κυρίως επέκταση της περιόδου χάριτος στην έναρξη αποπληρωμής του.
Βέβαια πρέπει να παρατηρήσουμε εδώ ότι η
"σιωπηρή" αναδιάρθρωση έχει ήδη αρχίσει με την αντικατάσταση
(αποπληρωμή) των οφειλών προς την ΕΚΤ και το ΔΝΤ οι οποίες έχουν ψηλά
επιτόκια με το νέο δάνειο του οποίου το επιτόκιο είναι σχεδόν στο ένα
τρίτο των ομολόγων προς την ΕΚΤ ή των δόσεων προς το ΔΝΤ…
CAPITAL.GR
CAPITAL.GR