14 Αυγούστου 2015

Επανεκκίνηση μετ’ εμποδίων

Ιονία οδός

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, η τέταρτη γραμμή του μετρό και η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο και ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος είναι οι προτεραιότητες της κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών, μαζί με τις σοβαρές εκκρεμότητες που υπάρχουν σε προβληματικά έργα, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης και οι παραϊόνιες αρτηρίες.Η χρηματοδότησή τους θα εξασφαλιστεί από τρεις πηγές: το κοινοτικό πρόγραμμα 2014-2020 (ΣΕΣ), το περίφημο «πακέτο Γιούνκερ» και το δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που αναμένεται να υπογραφεί μετά την ολοκλήρωση της νέας συμφωνίας με τους θεσμούς.

Το πρόβλημα δημιουργείται από το γεγονός ότι το ΣΕΣ προβλέπει περιορισμένους πόρους για έργα, που στην ουσία «ψαλιδίζονται» από τις μεγάλες καθυστερήσεις σε προγράμματα που είχαν ενταχθεί στις χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ.Τη μερίδα του λέοντος προβλέπεται να απορροφήσουν οι αυτοκινητόδρομοι, η ολοκλήρωση των οποίων μετατέθηκε για το 2017-2018.Οι οφειλές προς τους εργολάβους, λόγω και των capital controls, αγγίζουν τα 500 εκατ. ευρώ, αλλά ευτυχώς οι καθυστερήσεις δεν έφεραν σταμάτημα των έργων.Από τις αρχές Αυγούστου πάντως, ξεκίνησαν πάλι οι πληρωμές έργων ενταγμένων στο ΕΣΠΑ και ήδη οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας ενέκριναν πληρωμές ύψους 150 εκατ. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα, βασική πηγή χρηματοδότησης είναι το πακέτο Γιούνκερ που όμως προβλέπει συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων.Μελετάται ήδη η ένταξη της νέας γραμμής του μετρό, αλλά όχι με το αποτυχημένο «μοντέλο» των αυτοκινητόδρομων.«Δεν θα επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος», δήλωσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Χρήστος Σπίρτζης και αποκάλυψε ότι η αποζημίωση του Δημοσίου προς τους εργολάβους για την υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης, που δημοπρατήθηκε το 2005 και δεν έγινε ποτέ, έφτασε αισίως τα 130 εκατ. ευρώ!Υποσχέθηκε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα θα προβλέπει καθαρούς κανόνες για συμπράξεις με ιδιώτες που θα κατοχυρώνουν το κοινωνικό συμφέρον.

Χρονοδιαγράμματα

Ο προγραμματισμός του υπουργείου για το επόμενο τρίμηνο προβλέπει:
►Εναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι τον Σεπτέμβριο, με διαβούλευση για τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Υποδομών. Προβλέπονται, μεταξύ άλλων, κίνητρα για αύξηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης, ώστε να εξασφαλιστεί μέρος της προβλεπόμενης δημόσιας συμβολής των 200 εκατ. ευρώ που θα διατεθούν, για να επιταχυνθούν τα έργα στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, τον ΒΟΑΚ, ο οποίος προχωρεί με ρυθμούς χελώνας από τη δεκαετία του 1970!
►Υλοποίηση με οκτώ ξεχωριστούς διαγωνισμούς του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, που θα χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η αρχή θα γίνει από τμήμα κοντά στον Πύργο, που αναμένεται να δημοπρατηθεί ως τον Οκτώβριο.
►Στις αρχές Σεπτεμβρίου θα ληφθούν οριστικές αποφάσεις για το πολύπαθο μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο Χρήστος Σπίρτζης εμφανίστηκε χθες αισιόδοξος ότι θα βρεθεί λύση και δεν θα χρειαστεί να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός.
►Επιταχύνεται η διαδικασία για το νέο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο πεδίο, το οποίο είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και είχε εξασφαλιστεί δάνειο από την ΕΤΕπ, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να χαθούν πόροι 170 εκατ. ευρώ, αν δεν απορροφηθούν ως το τέλος του χρόνου. Τα σχέδια, που βρίσκονται από χρόνια στα συρτάρια των αρμοδίων, προβλέπουν την παραχώρηση του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης του ΟΣΕ εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων, μαζί με τη γειτονική ιδιοκτησία της ΓΑΙΑΟΣΕ, έκτασης 588 στρεμμάτων. Θα δημιουργηθεί ενιαίος χώρος με δυνατότητα δόμησης στεγασμένων χώρων περίπου 235.000 τετραγωνικών.