Γράφει ο Γ.-Σ. Πρεβελάκης*
Συντελούνται σήμερα βαρύτατα εγκλήματα τα οποία, λόγω της παγκοσμιοποίησης, έχουν διαμορφώσει μια διεθνή της διαφθοράς, με ισχυρά κυκλώματα επαγγελματιών ενδιαμέσων· δηλαδή, μια παγκόσμια εγκληματική σφαίρα. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, τα διεθνή αυτά δίκτυα διακινούν τεράστια ποσά. Καταλήγουν κατά 80% σε υψηλόβαθμους αξιωματούχους· οι Υπουργοί και οι Αρχηγοί Κρατών απορροφούν το 11%. Η διαφθορά αυτή θίγει εξίσου αναπτυσσόμενες και ανεπτυγμένες χώρες- αντίθετα από την κυρίαρχη εντύπωση ότι αφορά κυρίως τις λιγότερο εξελιγμένες κοινωνίες.
Η διεθνοποιημένη διαφθορά απειλεί την ευημερία των λαών και την ανάπτυξη της καινοτομίας, όπως επισημαίνει η μελέτη του ΟΟΣΑ. Τι εμποδίζει, όμως, τα διεθνή εγκληματικά δίκτυα, τα οποία κρατούν και εκβιάζουν διεφθαρμένους αξιωματούχους με κρίσιμο ρόλο στις εθνικές αποφάσεις, να επεκτείνουν την δράση τους και στην κατασκοπία; Η συμμετοχή στην διεθνοποιημένη διαφθορά συνιστά δυνάμει προδοτική δραστηριότητα, υπό την στενή έννοια του όρου.
Στην ελληνική οικονομία, η οικογενειακή και η επιχειρηματική επιβίωση είναι δύσκολη, χωρίς κάποιους, μεγαλύτερους ή μικρότερους, συμβιβασμούς με παράνομες ή παράτυπες πρακτικές. Η έξοδος από την θλιβερή αυτή πραγματικότητα δεν επιτυγχάνεται ούτε με την δαιμονοποίηση ούτε με την καταστολή. Πώς να ελέγξουν οι αρμόδιες αρχές καταστάσεις οι οποίες απλώνονται στο μέγιστο τμήμα του πληθυσμού; Όποτε το Κράτος επεδίωξε να περιστείλει μαζικές παρανομίες, κατέληξε να εξευτελιστεί, όπως έγινε με την παράνομη δόμηση· συχνά, επίσης, στιγμάτισε αδιακρίτως μια επαγγελματική ομάδα, επί παραδείγματι τους «φοροφυγάδες μεγαλογιατρούς».
Η ορθή προσέγγιση συνεπάγεται αλλαγή στην λειτουργία της κρατικής μηχανής: περιορισμός της προσωπικής επικοινωνίας ανάμεσα στον δημόσιο υπάλληλο και τον πολίτη διά της τεχνολογίας· απλούστευση ή κατάργηση διαδικασιών· μείωση του αριθμού και καλύτερη αμοιβή των δημοσίων υπαλλήλων. Για την «μαζική διαφθορά» η λύση αναζητείται στην Διοικητική Μεταρρύθμιση και την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, όπως υπεγράμμισε ο αρμόδιος Υπουργός.
Εάν ως διαφθορά οριστούν οι εγκληματικές συμπεριφορές, με έμφαση στις διεθνοποιημένες, η Κοινή Γνώμη και η Πολιτεία μπορούν να εστιάσουν στο ουσιώδες. Οι ολίγοι εμπλεκόμενοι στην ουσιαστική διαφθορά επιδιώκουν την διεύρυνση του ορισμού, καθώς η αοριστία της «μαζικής διαφθοράς», εξισώνει τα σοβαρά εγκλήματα με τις μικρο-παρανομίες. Οι πολίτες αισθάνονται απειλούμενοι από τον γενικόλογο καταγγελτικό λόγο, με συνέπεια να καθίστανται ψυχολογικά αλληλλέγγυοι των μεγαλοδιεφθαρμένων- και μεγαλοδιαφθορέων. Έτσι συγκροτείται μια αποτελεσματική κοινωνική ασπίδα για τους εγκληματίες. Όπως επεσήμαναν πολλοί ομιλητές, η στάση της κοινής γνώμης αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχή καταστολή.
Η εννοιολογική ακρίβεια δεν συνιστά απλή ακαδημαϊκή απαίτηση. Η ασάφεια, η σύγχυση, η έλλειψη διακρίσεων οδηγούν τις καλύτερες προθέσεις στα χειρότερα αποτελέσματα. Η κοινή αντίληψη για την διαφθορά πρέπει να διαφοροποιεί τους μεγαλόσχημους διεφθαρμένους από τους καθημερινούς παραβάτες, θύτες και θύματα ταυτοχρόνως, μιας κοινωνίας η οποία επί δεκαετίες διανύει ολισθηρούς δρόμους. Χρειάζεται, δηλαδή, να σταματήσουν να εξομοιώνονται οι παραβάσεις με τα εγκλήματα. Πρόκειται για αναγκαία, έστω και όχι ικανή, προϋπόθεση δικαιοσύνης και αποτελεσματικότητας.
* Ο κ. Γ. Σ. Πρεβελάκης είναι Καθηγητής Γεωπολιτικής στην Σορβόννη και Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Ελλάδος στον ΟΟΣΑ
(από την εφημερίδα "ΕΣΤΙΑ")