Η Επανασχεδίαση του Ενεργειακού Χάρτη της ΝΑ Ευρώπης Ισχυροποιεί τον Ρόλο της Τουρκίας Ενώ Προσφέρει Σημαντικές Ευκαιρίες και για την Ελλάδα
Τόσο η πρόσφατη απόφαση του Ρώσου προέδρου
Βλαντιμίρ Πούτιν για ακύρωση της όδευσης του αγωγού
South
Stream
προς
τα Βουλγαρικά παράλια και η ανακοίνωση της πρόθεσης για την κατασκευή ενός
αντίστοιχου μεγέθους αγωγού προς την Τουρκία, η προσχώρηση του Ισραήλ στον
Ελληνικής εμπνεύσεως αγωγό
East
Med,
που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου, μέσω
Ελλάδας, προς την Ευρώπη, η απόφαση της κοινοπραξίας στον
TAP για τον πρόωρο διπλασιασμό της
μεταφορικής ικανότητας του αγωγού (από 10.0
BCM’
s στα
20.0
BCM’
s) και τέλος η ανακοίνωση για
την δημιουργία του
Vertical
Corridor
(κάθετου διαδρόμου φυσικού αερίου) που θα ενώνει την Ελλάδα με την Ουγγαρία
μέσω του υπάρχοντος δικτύου αγωγών της περιοχής, στην πράξη σηματοδοτούν την
επανασχεδίαση του ενεργειακού καμβά της ευρύτερης περιφέρειας της ΝΑ Ευρώπης.
Μπορεί η ανακοίνωση του Ρώσου προέδρου περί
νέου αγωγού προς την Τουρκία να προσέλκυσε τα άκρως ειρωνικά σχόλια
Αμερικανόφερτων ειδησεογραφικών δικτύων (π.χ. βλέπε άρθρο
Bloomberg
στην
Καθημερινή της 10ης Δεκεμβρίου με τίτλο «Μεγαλόπνοα Σχέδια σε λάθος
εποχή») όμως η συλλογιστική του Κρεμλίνου κάθε άλλο παρά έωλη είναι. Και αυτό
γιατί η Τουρκία ήδη αποτελεί τον δεύτερο Ευρωπαϊκό εξαγωγικό προορισμό για το
αέριο της
Gazprom
μετά την Γερμανία (βλέπε γράφημα).
Θα πρέπει να γίνει κατανοητό, βάσει των
μέχρι σήμερα ανακοινώσεων του Κρεμλίνου αλλά και του Διευθύνοντα της
Gazprom, κου Αλεξέι Μίλερ,
ότι η απόφαση για αλλαγή όδευσης του
South
Stream
προς την Τουρκία δεν ακυρώνει τις βασικές
επιδιώξεις της Ρωσίας να απεξαρτηθεί από την δυνατότητα της Ουκρανίας να
παρεμβαίνει όποτε αυτή αποφασίζει στην ομαλή τροφοδοσία, μέσω αυτής, της
Ευρωπαϊκής αγοράς. Από μία άποψη η Ρωσία
τελεί υπό την ομηρία της εκάστοτε Ουκρανικής κυβέρνησης με αποτέλεσμα να μην
μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. 2006, 2009) να φανεί συνεπής ως προς τις
υποχρεώσεις της στους Ευρωπαίους πελάτες της. Η αναδιάταξη της υποθαλάσσιας
όδευσης του
South
Stream
προς την Τουρκία, γιατί περί αυτού πρόκειται, αποστερεί τη Βουλγαρία από τα
αναμενόμενα οικονομικά οφέλη, μειώνει τη σημασία του αγωγού
Trans
Balkan για την τροφοδοσία των
αγορών της περιοχής, στα νότια και δυτικά σύνορα της Βουλγαρίας, και τοποθετεί
των ρωσικών συμφερόντων φυσικό αέριο στην αφετηρία τροφοδοσίας της Ευρώπης από
μελλοντικούς ανταγωνιστές του από την Ασία, τη Μέση Ανατολή και ενδεχομένως της
Ανατολικής Μεσογείου.
Αντίθετα, η Τουρκία, εκτός από την
ιδιότητά της ως τελικής αγοράς, ενισχύει την ιδιότητα της ως ενδιάμεσης αγοράς,
καθώς πέραν της όδευσης με αφετηρία τα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν θα υποδεχθεί
και αυτές που έχουν αφετηρία τα κοιτάσματα της κεντρικής Ασίας (από Καζακαστάν,
Ουζμπεκιστάν και Τουρκμενιστάν) και της ρωσικής ενδοχώρας. Σε κάθε περίπτωση η
κατασκευή του
South
Stream,
με την νέα του όδευση προς Τουρκία, λόγω του μεγέθους και της ωριμότητας του
έργου δεν είναι τόσο εύκολο να εγκαταλειφτεί από την Ρωσία αλλά ούτε και να
αγνοηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω της ιδιαίτερα μεγάλης σημασίας που έχει
από την άποψη της ενεργειακής ασφάλειας
που μπορεί να προσφέρει στην
Ευρώπη. Για αυτό παρά τις μέχρι τώρα
νομικίστικες αντιρρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η απόφαση περί ακύρωσης του
υπάρχοντος σχεδιασμού δημιούργησε στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεγαλύτερη ανησυχία παρά
προσέφερε ανακούφιση. Εξ’ άλλου όπως
δήλωσε πρόσφατα ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ.
Γιάννης Μανιάτης, «η κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου
South
Stream παραμένει ως επιλογή στο “τραπέζι”, υπό την
προϋπόθεση ότι η Μόσχα θα σεβαστεί τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, ωστόσο οι Βρυξέλλες θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν την κατάσταση
με τους Ρώσους, ενεργώντας ταυτόχρονα προς την κατεύθυνση εναλλακτικών λύσεων,
όπως ο νότιος διάδρομος από την Κασπία Θάλασσα».
Πέρα όμως από τον
South
Stream υπάρχει μία ολόκληρη
γκάμα έργων τα οποία εάν πραγματοποιηθούν θα αλλάξουν εντελώς το ενεργειακό
σκηνικό της ΝΑ Ευρωπαϊκής περιοχής κατά τα επόμενα χρόνια ενώ παράλληλα θα
ενισχύσουν σημαντικά τον ρόλο της Ελλάδας, η οποία μπορεί έτσι να αναδειχθεί ως
η δεύτερη, μετά την Τουρκία, ενεργειακή δύναμη της περιοχής . Τα ακόλουθα είναι
τα πλέον βασικά από αυτά τα έργα, κατά σειρά ωριμότητας:
(α) Ο Ελληνο-Βουλγαρικός διασυνδετήριος
αγωγός φυσικού αερίου, γνωστός ως
IGB, μήκους 180 χλμ. που θα συνδέσει τα εθνικά δίκτυα των δύο
χωρών ενώ θα συμβάλλει στην άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Βουλγαρίας.
Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του αγωγού το 2018/2019 αυτός θα αποτελέσει την
νέα πύλη τροφοδοσίας με φυσικό αέριο της Βουλγαρίας η οποία έτσι θα μπορέσει να
διαφοροποιήσει τις πηγές προμήθειάς της. Αλλά και μέσω του στρατηγικής σημασίας
αυτού αγωγού θα μπορούν και άλλες χώρες του Βορρά να αντλούν επιπλέον ποσότητες
αερίου.
(β) Ο αγωγός
TAP, που θα διασχίζει την Βόρειο Ελλάδα
και θα αποτελέσει την συνέχεια του
TANAP που θα διασχίζει οριζόντια την γείτονα Τουρκία, και ο
οποίος μέσω Αλβανίας θα τροφοδοτεί με αέριο την Ιταλία, και άλλες Ευρωπαϊκές
χώρες, με ποσότητες 10-20
BCM κατ’ έτος, προερχόμενο
από το Αζερμπαϊτζάν.
(γ) Οι δύο υπό σχεδίαση και ανάπτυξη
πλωτοί σταθμοί
LNG σε
Αλεξανδρούπολη και Καβάλα με συνολική χωρητικότητα σχεδόν 150.000 κυβικά μέτρα
και με προοπτική τροφοδοσίας του Ελληνικού δικτύου αλλά και εξαγωγών προς Βορρά
και Τουρκία. Με το
FSRU
της Αλεξανδρούπολης να είναι σε προχωρημένο στάδιο και προγραμματισμένη την λειτουργία
του το 2017/2018.
(δ) Ο πρόσφατα ανακοινωθείς Κάθετος
Διάδρομος (
Vertical
Corridor)
που αποτελεί μία νέα όδευση για το φυσικό αέριο, που θα ενώνει τα εθνικά δίκτυα
των τριών χωρών μέσω διασυνδετήριων αγωγών, ώστε το φυσικό αέριο να προωθείται
από την Ελλάδα στην Βουλγαρία και την Ρουμανία, και κατόπιν πιθανώς σε άλλες
χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης (λ.χ. Ουγγαρία, Σερβία). Το φυσικό
αέριο, η ποσότητα του οποίου υπολογίζεται σε 3-5 BCM’
s
ανά έτος, θα προέρχεται από διάφορες πηγές και
συγκεκριμένα από το ελληνικό δίκτυο μέσω του σταθμού υγροποίησης στη Ρεβυθούσα,
τον αγωγό TAP που θα διασχίζει την βόρεια Ελλάδα και τους υπό σχεδίαση πλωτούς
σταθμούς
LNG
στην Βόρεια
Ελλάδα.
(ε) Ο αγωγός
East-
Med
, μήκους άνω των 1,200 χλμ. ο οποίος
με χωρητικότητα 8.0-10.0
BCM
θα δύναται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου
(Ισραήλ- Κύπρος) προς την Ευρωπαϊκή αγορά μέσω Ελλάδας.
Ακόμη θα πρέπει να αναφερθούμε και στην
προοπτική δημιουργίας δύο περιφερειακών κόμβων εμπορικών συναλλαγών φυσικού
αερίου (
gas
trading
hubs)
ενός στην Ελλάδα και ενός στην Τουρκία, οι οποίοι πρόκειται να συμβάλλουν στην
εμπορευματοποίηση του φυσικού αερίου διευκολύνοντας τις διασυνοριακές
ανταλλαγές και επιταχύνοντας την διασύνδεση των αγορών φυσικού αερίου Τουρκίας
– Ελλάδας με αυτές της Ευρώπης.
Εάν στα ανωτέρω
projects
προσθέσουμε
και την αναμενόμενη διαδρομή του
South
Stream
μέσω Ελλάδας (750 χλμ.) και την
αξιοποίηση του διασυνδετήριου
IGI,
που αποτελεί ώριμο τεχνικό έργο που προωθείται από τις ΔΕΠΑ –
Edison και έχει ενταχθεί στα Ευρωπαϊκά
προγράμματα κοινού ενδιαφέροντος, τότε μπορούμε να αντιληφθούμε το κομβικό ρόλο
που μπορεί να διαδραματίσει η χώρα μας στην ενεργειακή αναγέννηση της ευρύτερης
περιοχής και στην τροφοδοσία με φυσικό αέριο των Ευρωπαϊκών αγορών.
Τόσο η επανασχεδίαση του
South
Stream, με άξονα αναφοράς
πλέον την Τουρκία, η διεύρυνση χωρητικότητας του αγωγού
TAP, η κατασκευή του οποίου ξεκινά εντός
του 2015, όσο και τα άλλα αναφερθέντα ανωτέρω
projects (δηλ.
East
Med,
Vertical
Corridor και
FSRU Αλεξανδρούπολης,
gas
trading
hubs) δείχνουν ξεκάθαρα ότι
επανασχεδιάζεται ένα μεγάλο μέρος της ενεργειακής υποδομής στην περιοχή της ΝΑ
Ευρώπης. Μία εξέλιξη η οποία θα πρέπει να εξετασθεί σε συνάρτηση με τις
ευρύτερες ανακατατάξεις του ενεργειακού μίγματος της Ευρώπης όπου το φυσικό
αέριο αναδύεται ως βασική πηγή ενέργειας, λόγω κυρίως περιβαλλοντικών λόγων,
εκτοπίζοντας σταδιακά πλέον ρυπογόνα καύσιμα. Για αυτό και οι εκτιμήσεις του
Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (
IEA)
περί αύξησης της Ευρωπαϊκής ζήτησης με ανάκαμψη μέχρι το 2019 στα 504
BCM
και
600
BCM
μέχρι το 2030 αποκτούν ιδιαίτερη σημασία. Βέβαια η Ευρωπαϊκή
ζήτηση αφ’ ενός έχει υποστεί σωστή καθίζηση τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω
του αυξημένου κόστους (λόγω του ακριβού πετρελαίου) έχοντας συρρικνωθεί στα 504
BCM το 2013 από 567
BCM που αυτή είχε φθάσει το
2010.
Όμως, με την αναμενόμενη ανάκαμψη
της ζήτησης Ελλάδα – Τουρκία αναδεικνύονται πλέον ως βασικές πύλες εισόδου ενός
μέρους των υφιστάμενων ποσοτήτων της
Gazprom (που σήμερα διέρχονται μέσω Ουκρανίας) αλλά και των
εντελώς νέων που θα υπάρξουν (δηλ. από Αζερμπαϊτζάν, Ιράν, Ανατολική Μεσόγειος
και
LNG από την διεθνή
αγορά)
http://energia.gr/