Το Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης στην Τουρκία προτείνει αλλαγές στο
εκπαιδευτικό σύστημα, κυρίως την εισαγωγή των θρησκευτικών από την A'
δημοτικού. Μια πρόταση που διχάζει.
Όταν η Αϊτέν βρίσκει λίγο χρόνο διαβάζει ευχάριστα στα παιδιά της
θρησκευτικές ιστορίες ή στίχους από το Κοράνι. Η 35χρονη θρησκευόμενη
μητέρα παίρνει πολύ στα σοβαρά την ανατροφή των παιδιών της και δηλώνει
σύμφωνη με τις νέες προτάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης στην
Τουρκία. Ανάμεσα σε αυτές είναι η εισαγωγή ως υποχρεωτικού του μαθήματος
των θρησκευτικών ήδη από την πρώτη Δημοτικού και όχι από την τετάρτη,
όπως ίσχυε μέχρι τώρα.Εκτός αυτού οι μεταρρυθμίσεις προβλέπουν ότι στα ισλαμικά σχολεία θα
διδάσκεται και η οθωμανική γλώσσα, η τουρκική γλώσσα δηλαδή που
χρησιμοποιούνταν επισήμως κατά την διάρκεια της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας. Η Αϊτέν, μητέρα τεσσάρων παιδιών, θεωρεί θετικό ότι τα
παιδιά θα έρχονται από νωρίς σε επαφή με τη σουνιτική εκδοχή του Ισλάμ
και τις αξίες που αυτό πρεσβεύει.
Διαφορετική είναι η γνώμη της Εσλέμ Ετζντέν, μητέρας ενός παιδιού που πηγαίνει στην τρίτη δημοτικού. «Κράτος και Εκκλησία θα πρέπει να είναι διαχωρισμένα. Ο γιος μου γνωρίζει κάποιους στίχους του Κορανίου αλλά για μια θρησκευτική ανατροφή του παιδιού μου είναι πολύ νωρίς κατά τη γνώμη μου». Κατά τη γνώμη της τα μαθήματα θρησκευτικών θα έπρεπε να ξεκινούν όταν τα παιδιά είναι σε ηλικία 15 ή 16 χρόνων. Μια ηλικία δηλαδή που τα παιδιά μπορούν να αποφασίσουν μόνα τους εάν θέλουν να αποκτήσουν μια βαθύτερη θρησκευτική γνώση. «Ίσως θα ήταν καλύτερα να εισαγάγουν μια δεύτερη ξένη γλώσσα ως υποχρεωτική αντί να εντατικοποιήσουν το μάθημα θρησκευτικών» λέει η Εσλέμ Ετζντέν.
Στο στόχαστρο και οι σχολές τουριστικών επαγγελμάτων
Το θέμα όμως είναι πολύ σημαντικότερο από όσο φαίνεται εν πρώτοις, εξηγεί ο πολιτικός επιστήμονας και δημοσιογράφος Τσενκίζ Ακτάρ: «Δεν θα διδάσκεται θεολογία, αλλά θα πρόκειται για ένα δογματικό μάθημα που θα διδάσκει το σουνιτικό Ισλάμ. Θα πρέπει όμως να λάβει κανείς υπόψιν του πως υπάρχουν και μουσουλμάνοι στην Τουρκία που ακολουθούν άλλα δόγματα».
Οι προτάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης στην Τουρκία έχουν τη μορφή συστάσεων στο υπουργείο Παιδείας. Το αν αυτές τελικά υιοθετηθούν, εξαρτάται από την απόφαση του υπουργείου.
Senada Sokollu / Μαρία Ρηγούτσου
Διαφορετική είναι η γνώμη της Εσλέμ Ετζντέν, μητέρας ενός παιδιού που πηγαίνει στην τρίτη δημοτικού. «Κράτος και Εκκλησία θα πρέπει να είναι διαχωρισμένα. Ο γιος μου γνωρίζει κάποιους στίχους του Κορανίου αλλά για μια θρησκευτική ανατροφή του παιδιού μου είναι πολύ νωρίς κατά τη γνώμη μου». Κατά τη γνώμη της τα μαθήματα θρησκευτικών θα έπρεπε να ξεκινούν όταν τα παιδιά είναι σε ηλικία 15 ή 16 χρόνων. Μια ηλικία δηλαδή που τα παιδιά μπορούν να αποφασίσουν μόνα τους εάν θέλουν να αποκτήσουν μια βαθύτερη θρησκευτική γνώση. «Ίσως θα ήταν καλύτερα να εισαγάγουν μια δεύτερη ξένη γλώσσα ως υποχρεωτική αντί να εντατικοποιήσουν το μάθημα θρησκευτικών» λέει η Εσλέμ Ετζντέν.
Στο στόχαστρο και οι σχολές τουριστικών επαγγελμάτων
Θρησκευτικές αλλαγές που διχάζουν την Τουρκία
Στις μεταρρυθμίσεις προβλέπεται ακόμα η κατάργηση του μαθήματος
στις σχολές τουριστικών επαγγελμάτων για το πώς τα παιδιά θα πρέπει να
συμπεριφέρονται σε σχέση με το αλκοόλ. Ο τομέας της γαστρονομίας θα
αναγκαστεί να αναλάβει αυτό τον ρόλο εξηγεί η Πελίν Πεκάρ, διευθύντρια
του πολυτελούς μπαρ Lucca στην Κωνσταντινούπολη. «Εάν οι σχολές δεν
διδάσκουν πως θα πρέπει να σερβίρονται τα ποτά τότε θα πρέπει εμείς να
τους το μάθουμε».Το θέμα όμως είναι πολύ σημαντικότερο από όσο φαίνεται εν πρώτοις, εξηγεί ο πολιτικός επιστήμονας και δημοσιογράφος Τσενκίζ Ακτάρ: «Δεν θα διδάσκεται θεολογία, αλλά θα πρόκειται για ένα δογματικό μάθημα που θα διδάσκει το σουνιτικό Ισλάμ. Θα πρέπει όμως να λάβει κανείς υπόψιν του πως υπάρχουν και μουσουλμάνοι στην Τουρκία που ακολουθούν άλλα δόγματα».
Οι προτάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης στην Τουρκία έχουν τη μορφή συστάσεων στο υπουργείο Παιδείας. Το αν αυτές τελικά υιοθετηθούν, εξαρτάται από την απόφαση του υπουργείου.
Senada Sokollu / Μαρία Ρηγούτσου