21 Απριλίου 2014

Τι προσφέρει στους Κύπριους η "ελληνική" ενδιάμεση λύση

Του Χάρη Φλουδόπουλου Η προσφορά της κοινοπραξίας M&MGas, Trafigura και ΜΕΤΚΑ για την αποκαλούμενη ενδιάμεση λύση της Κύπρου (δηλαδή για την κάλυψη των αναγκών της Κύπρου σε φυσικό αέριο στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την εμπορική εκμετάλλευση των δικών της κοιτασμάτων) δεν αποτελεί μια μεμονωμένη κίνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικής της M&MGas να αναδειχθεί σε έναν περιφερειακό παίκτη της περιοχής της νοτιοανατολικής Μεσογείου, επεκτείνοντας τις δραστηριότητές της και εκτός των ελληνικών συνόρων. Για αυτό το σκοπό άλλωστε στην κοινοπραξία συμμετέχει ο μεγαλύτερος trader εμπορευμάτων στον κόσμο, ενώ παράλληλα έχουν εξασφαλιστεί συνεργασίες με τους leaders της αγοράς LNG, τόσο σε επίπεδο προμήθειας όσο και σε επίπεδο μεταφοράς.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες στην κοινοπραξία που διεκδικεί την αποκαλούμενη ενδιάμεση λύση συμμετέχουν με ποσοστό 37,5% η εταιρεία φυσικού αερίου M&MGas (Motor Oil Hellas, όμιλος Μυτιληναίος), με 25% η κατασκευαστική ΜΕΤΚΑ και με 37,5% ο μεγαλύτερος Commodities trader (πετρέλαιο, πρώτες ύλες) στον κόσμο, η ολλανδική πολυεθνική Trafigura. Είναι χαρακτηριστικό ότι με παρουσία σε 58 χώρες, ο τζίρος της Trafiguraτο 2013 έφτασε στο ιλιγγιώδες ποσό των 133 δισ. δολαρίων.

Η M&M Gas πάντως είναι ο team leader της κοινοπραξίας η οποία φιλοδοξεί να εκμεταλλευτεί την τοποθέτησή της στην ελληνική αγορά και κυρίως την ευελιξία που της παρέχει το γεγονός ότι είναι χρήστης της εγκατάστασης της Ρεβυθούσας.

Ο διαγωνισμός της ΔΕΦΑ αφορά στην προμήθεια ποσοτήτων φυσικού αερίου που θα καταναλώνονται στο Βασιλικό, για ποσότητα που θα κυμαίνεται από 6 έως 10 καράβια LNG ετησίως.

Σύμφωνα με πηγές της κοινοπραξίας εδώ ακριβώς έγκειται το πλεονέκτημα της «ελληνικής» προσφοράς καθώς το βασικό φορτίο, όπως ισχύει για όλες τις προσφορές μπορεί να καλυφθεί από  μακροχρόνιες συμβάσεις. Ωστόσο για τα φορτία των αιχμών μπορούν να υπάρξουν συνέργειες με τις καταναλώσεις στο ελληνικό σύστημα και να εξασφαλιστεί αέριο σε πολύ πιο ανταγωνιστικές τιμές (όσο μεγαλύτερα τα φορτία και οι ποσότητες, τόσο χαμηλώνουν  οι τιμές). Έτσι για παράδειγμα εάν η Κύπρος χρειάζεται ένα φορτίο αιχμής για 40 χιλιάδες κυβικά, μπορεί να αγοραστεί ένα μεγαλύτερο φορτίο των 75 ή και των 140 χιλιάδων κυβικών, με τις υπόλοιπες ποσότητες να καταναλώνονται ή να γίνονται swap στην Ελλάδα, σε σαφώς πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ελληνικού «χρώματος» κοινοπραξία έχει συμφωνήσει με έναν από τους μεγαλύτερους LNG carriers στον κόσμο που διαχειρίζεται δεκάδες πλοία καθώς επίσης και με τον μεγαλύτερο προμηθευτή LNG στον κόσμο.

Η λύση που έχει προταθεί αφορά στην κατασκευή πλωτού FSRU που θα συνδέεται με υποθαλάσσιο αγωγό 2 χιλιομέτρων με το σταθμό τροφοδοσίας στο Βασιλικό.

Η πρόταση διαφέρει από εκείνη της κοινοπραξίας που συμμετέχει η Socar καθώς επίσης και μαλτέζοι επιχειρηματίες, στο ότι η θαλάσσια εγκατάσταση είναι μόνο αποθήκη υγροποιημένου αερίου, ενώ ο σταθμός αεριοποίησης θα γίνει onshore, σε μια πολύ πιο κοστοβόρα λύση.

Ο τρίτος συμμετέχων η Vitol που κατεβαίνει μόνη της, θα κάνει χρήση των αποθηκευτικών χώρων που δημιουργεί επίσης στο Βασιλικό, ενώ η τέταρτη πρόταση για απευθείας αγωγό από το Ταμάρ, προέρχεται από την ισραηλινή Delek από κοινού με την επίσης ισραηλινή Avner.

Η shortlist για το διαγωνισμό της ΔΕΦΑ αναμένεται να ανακοινωθεί στις 5 Μαΐου, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται να υπάρξει ολιγοήμερη παράταση, πιθανόν μέχρι τα τέλη του ίδιου μήνα.
http://www.capital.gr/News.asp?id=1995267


Πηγή:www.capital.gr