01 Σεπτεμβρίου 2013

Από μίζα σε μίζα «ταξίδευαν» τα υποβρύχια Νέα υπόθεση ερευνά η γερμανική δικαιοσύνη.


Του Τασου Τελλογλου
Οπως για τα υποβρύχια τύπου «214», για τα νέα τύπου «Παπανικολής», έτσι και στις συμβάσεις για τα παλαιά τύπου «209» που είχαν ναυπηγηθεί από τη δεκαετία του ’70, η γερμανική δικαιοσύνη έπειτα από φορολογικό έλεγχο ανακάλυψε και εκεί ποσά τα οποία χαρακτηρίζει «μίζες». Συγκεκριμένα, η εφορία της Βόρειας Βρέμης ανακάλυψε, πραγματοποιώντας έλεγχο στην εταιρεία «Ατλας» στη Βρέμη, ποσό δύο εκατομμυρίων ευρώ που είχε δοθεί σε αντιπρόσωπο της εταιρείας στην Ελλάδα με τον οποίο η εταιρεία βρισκόταν σε δικαστική διαφορά.Ετσι, κι ενώ οι καταγγελίες της «Ατλας» για παράνομες πληρωμές του αντιπροσώπου της δεν είχαν κινητοποιήσει τα ανακλαστικά της εισαγγελίας της Βρέμης το 2010, ο πρόσφατος φορολογικός έλεγχος οδήγησε πριν από λίγες ημέρες εφοριακούς και εισαγγελείς στα γραφεία της «Ατλας» αλλά και της εταιρείας «Ράιν Μέταλ Ντιφένς Ελεκτρόνικ Σύστεμς» που είχε τον ίδιο αντιπρόσωπο στην Ελλάδα.

Η εισαγγελία της Βρέμης έχει μπει σε υποψίες από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, συμβόλαια υπεράκτιων εταιρειών και παραστατικά, που κατατείνουν ότι για τον εκσυγχρονισμό τριών υποβρυχίων της κατηγορίας «Ποσειδών» και τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό τους δόθηκαν, από την 1η Ιουνίου 2002 και τουλάχιστον έως το 2007, 8.520.000 ευρώ από την «Ατλας» και άλλα τόσα από τη «Ράιν Μέταλ». Για τις πληρωμές αυτές, οι δύο γερμανικές εταιρείες χρησιμοποίησαν μια εταιρεία στον Παναμά, δύο στο Λονδίνο και μία στην Αθήνα, γνωρίζοντας ότι οι αναθέσεις θα εξαρτιόνταν σε σημαντικό βαθμό από τις πληρωμές αυτές και θα κατακυρώνονταν στις εταιρείες που έκαναν τις παράνομες πληρωμές...


Προμήθεια 15%
Οι προμήθειες στην εταιρεία του Λονδίνου για τον Ελληνα αντιπρόσωπο της «Ατλας», έφθαναν στο εξαιρετικά ασυνήθιστο υψηλό ποσοστό του 15% επί του συνολικού ύψους «του έργου» παρά το γεγονός πως επρόκειτο για «εταιρεία - γραμματοκιβώτιο», δηλαδή χωρίς ουσιαστική προστιθέμενη αξία στο εγχείρημα εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου «209».

Ενας, τουλάχιστον, εργαζόμενος της ελληνικής εταιρείας που συνεργαζόταν με την «Ατλας» κατέθεσε σε δικηγορικό γραφείο που υλοποιούσε εσωτερικό έλεγχο στην εταιρεία, ότι ο αντιπρόσωπος προχώρησε σε «ευαίσθητες πληρωμές» κάτι που η εισαγγελία της Βρέμης ερμηνεύει ως «μίζες».

Αρμόδια πηγή της εισαγγελίας της Βρέμης σημείωσε χαρακτηριστικά ότι η υπόθεση του εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων «209» με ηλεκτρονικά συστήματα «έχει ομοιότητες με την υπόθεση Φεροστάαλ». Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση της «Φεροστάαλ» είχε καταβάλει 11 εκατομμύρια ευρώ σε εταιρεία των Βρετανικών Παρθένων Νήσων, η οποία ανήκε σε Ελληνα συνεργάτη της, την εποχή της υπογραφής της σύμβασης για την κατασκευή των υποβρυχίων τύπου «214». Οπως και ο αντιπρόσωπος της εταιρείας «Ατλας» έτσι και ο πρώην συνεργάτης της «Φεροστάαλ» είχε απειλήσει με προσφυγή στη δικαιοσύνη. Η «Ατλας» το 2005 είχε περάσει στην εταιρεία «Τίσσεν Κρουπ», η οποία ήλεγχε τόσο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όσο και το Ναυπηγείο που κατασκεύασε τα υποβρύχια «214», του Κιέλου. Πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της «Τίσσεν» ήταν ο κ. Γκέρχαρντ Κρόμε, ο οποίος ταυτόχρονα εργαζόταν και στη Siemens. Ετσι η «Τiσσεν», όταν αποκαλύφθηκε τον Μάρτιο του 2010 ότι η «Φεροστάαλ» είχε προχωρήσει σε συμβιβασμό με τον Ελληνα συνεργάτη της, φαίνεται ότι θορυβήθηκε από αντίστοιχες συμφωνίες και έτσι προκάλεσε τον εσωτερικό έλεγχο στην εταιρεία «Ατλας».

Ταυτόχρονα, ωστόσο, οι πληρωμές 18 εκατομμυρίων για τα υποβρύχια τύπου «209» αρχίζουν αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης - σύμφωνα με στοιχεία της εισαγγελίας της Βρέμης τον Ιούνιο του 2002. Η εισαγγελία του Μονάχου, μάλιστα, έχει εντοπίσει πληρωμές άλλων τριών εκατ. ευρώ από δύο εταιρείες των Παρθένων Νήσων που ανήκουν στους Ελληνες επιχειρηματίες Γ.Λ. και Α.Κ. Η τελευταία πληρωμή για τα υποβρύχια «209» ύψους 30 εκατ. ευρώ (συνολικά έχουν δοθεί 321 εκατομμύρια) έγινε περί τα τέλη του 2006. Το ελληνικό Δημόσιο έχει παραλάβει το υποβρύχιο «Ωκεανός» για το οποίο έχουν γίνει κάποιες δοκιμές. Η παραλαβή των άλλων δύο εκσυγχρονισμένων υποβρυχίων ματαιώθηκε από τον κ. Ευ. Βενιζέλο με την ιδιότητά του ως υπουργού Αμύνης και αντί αυτών παραγγέλθηκαν δύο καινούργια τύπου «214». Ωστόσο, ούτε και αυτό το συμβόλαιο υλοποιείται.