H ενίσχυση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στην Ε.Ε., ώστε να μειωθεί ο
όγκος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, μέσω της
μείωσης της γραφειοκρατίας, με την ευκαιρία της ανάληψης από την Ελλάδα
της προεδρίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, αποτέλεσε το αντικείμενο της
συνάντησης που είχαν η επίτροπος Μαρία Δαμανάκη με τον πρόεδρο της
Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπο Σημαντώνη.Τα δύο κυριότερα θέματα που έθεσε η ΕΕΝΜΑ στην κα Δαμανάκη ήταν από τη
μία η εξαίρεση τουλάχιστον ενός ποσοστού του στόλου ναυτιλίας μικρών
αποστάσεων από την υποχρέωση χρήσης πλοηγού και από την άλλη τα ζητήματα
της «γαλάζιας ζώνης».
Η αντιμετώπιση, δηλαδή, που έχουν τα πλοία που ξεκινούν από ένα ευρωπαϊκό λιμάνι και πιάνουν σε ένα άλλο ευρωπαϊκό λιμάνι, όταν στο ενδιάμεσο έχουν βγει εκτός ορίων των χωρικών υδάτων.
Σε αυτή την περίπτωση το πλοίο έχει την ίδια τελωνειακή αντιμετώπιση που έχει και ένα πλοίο που έρχεται από την Άπω Ανατολή. Υπάρχει χρονική καθυστέρηση σε ό,τι αφορά τον έλεγχο και τις διατυπώσεις. Η καθυστέρηση αυτή μπορεί να είναι από 12 έως 24 ώρες κάθε φορά, ενώ στις οδικές μεταφορές δεν υπάρχουν αντίστοιχα προβλήματα.Από την πλευρά της η κα Δαμανάκη ενημέρωσε τη διοίκηση της ΕΕΝΜΑ για την τελευταία μελέτη που έγινε για λογαριασμό της Επιτροπής και αφορά τις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες στη Μεσόγειο και τη «γαλάζια ανάπτυξη».
Στάθηκε ιδιαίτερα στις δυνατότητες για «γαλάζια ανάπτυξη» που μπορούν να δώσουν οι συγκεκριμένες ζώνες, οι οποίες πάντα βέβαια είναι αποκλειστικό δικαίωμα των παράκτιων κρατών.
Οπως, όμως, έχει σημειώσει η επίτροπος, σύμφωνα με τη μελέτη, η ύπαρξη μιας ΑΟΖ θα μπορούσε να επιτρέψει τον αποτελεσματικότερο σχεδιασμό του θαλάσσιου χώρου.«Η ατζέντα της Κομισιόν για τη γαλάζια ανάπτυξη αναδεικνύει τους τρόπους καλύτερης αξιοποίησης των οικονομικών δραστηριοτήτων που εξαρτώνται από τη θάλασσα και αντιπροσωπεύουν μια συνολική προστιθέμενη αξία μισού τρισεκατομμυρίου ευρώ το χρόνο», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Η «γαλάζια ανάπτυξη»
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη νέα μελέτη που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η θέσπιση θαλάσσιων ζωνών, συμπεριλαμβανομένων των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών (ΑΟΖ), στη Μεσόγειο θα μπορούσε να ωφελήσει τη «γαλάζια ανάπτυξη» και τις γενικότερες πρωτοβουλίες βιωσιμότητας.Σύμφωνα με την κα Δαμανάκη «οι ευκαιρίες για να αποκομίσουμε τα οφέλη της γαλάζιας οικονομίας και των συναφών δραστηριοτήτων της, όπως η ανάπτυξη της ενέργειας, αποδυναμώνεται από το ελλιπές κανονιστικό πλαίσιο.Επίσης, η κατάσταση στην περιοχή της Μεσογείου καθιστά δύσκολο για τα παράκτια κράτη να επιβάλουν ή να ρυθμίσουν συνολικές δραστηριότητες».
«Ένα μεγάλο μέρος αφορά στη Μεσόγειο Θάλασσα, που οι δυνατότητές της παραμένουν εκτενώς ανεκ ΑΝΕΚ μετάλλευτες σε μεγάλο βαθμό», αναφέρει η Ελληνίδα επίτροπος και προσθέτει:
«Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι ένα σημαντικό μέρος της Μεσογείου σήμερα βρίσκεται πέρα από την αρμοδιότητα των παράκτιων κρατών. Συνεπώς, παραμένει σε μεγάλο βαθμό απροστάτευτο, ανεξερεύνητο και ανεκμετάλλευτο.Οι ευκαιρίες για να αποκομίσουμε τα οφέλη της γαλάζιας οικονομίας και των συναφών δραστηριοτήτων της, όπως η ανάπτυξη της ενέργειας, αποδυναμώνεται από το ελλιπές κανονιστικό πλαίσιο.Επίσης, η κατάσταση στην περιοχή της Μεσογείου καθιστά δύσκολο για τα παράκτια κράτη να επιβάλουν ή να ρυθμίσουν συνολικές δραστηριότητες».
Σημειώνεται ότι η ευρωπαϊκή στρατηγική για τη «γαλάζια ανάπτυξη» αποσκοπεί στη δημιουργία βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και απασχόλησης στο θαλάσσιο και ναυτιλιακό κλάδο, η οποία θα συμβάλει στην οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης.Αυτοί οι οικονομικοί κλάδοι παρέχουν απασχόληση σε 5,4 εκατομμύρια άτομα και εξασφαλίζουν συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία περίπου 500 δισ. ευρώ.Μέχρι το 2020, οι τιμές αυτές αναμένεται να αυξηθούν σε 7 εκατομμύρια και περίπου 600 δισ. ευρώ αντίστοιχα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Η αντιμετώπιση, δηλαδή, που έχουν τα πλοία που ξεκινούν από ένα ευρωπαϊκό λιμάνι και πιάνουν σε ένα άλλο ευρωπαϊκό λιμάνι, όταν στο ενδιάμεσο έχουν βγει εκτός ορίων των χωρικών υδάτων.
Σε αυτή την περίπτωση το πλοίο έχει την ίδια τελωνειακή αντιμετώπιση που έχει και ένα πλοίο που έρχεται από την Άπω Ανατολή. Υπάρχει χρονική καθυστέρηση σε ό,τι αφορά τον έλεγχο και τις διατυπώσεις. Η καθυστέρηση αυτή μπορεί να είναι από 12 έως 24 ώρες κάθε φορά, ενώ στις οδικές μεταφορές δεν υπάρχουν αντίστοιχα προβλήματα.Από την πλευρά της η κα Δαμανάκη ενημέρωσε τη διοίκηση της ΕΕΝΜΑ για την τελευταία μελέτη που έγινε για λογαριασμό της Επιτροπής και αφορά τις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες στη Μεσόγειο και τη «γαλάζια ανάπτυξη».
Στάθηκε ιδιαίτερα στις δυνατότητες για «γαλάζια ανάπτυξη» που μπορούν να δώσουν οι συγκεκριμένες ζώνες, οι οποίες πάντα βέβαια είναι αποκλειστικό δικαίωμα των παράκτιων κρατών.
Οπως, όμως, έχει σημειώσει η επίτροπος, σύμφωνα με τη μελέτη, η ύπαρξη μιας ΑΟΖ θα μπορούσε να επιτρέψει τον αποτελεσματικότερο σχεδιασμό του θαλάσσιου χώρου.«Η ατζέντα της Κομισιόν για τη γαλάζια ανάπτυξη αναδεικνύει τους τρόπους καλύτερης αξιοποίησης των οικονομικών δραστηριοτήτων που εξαρτώνται από τη θάλασσα και αντιπροσωπεύουν μια συνολική προστιθέμενη αξία μισού τρισεκατομμυρίου ευρώ το χρόνο», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Η «γαλάζια ανάπτυξη»
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη νέα μελέτη που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η θέσπιση θαλάσσιων ζωνών, συμπεριλαμβανομένων των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών (ΑΟΖ), στη Μεσόγειο θα μπορούσε να ωφελήσει τη «γαλάζια ανάπτυξη» και τις γενικότερες πρωτοβουλίες βιωσιμότητας.Σύμφωνα με την κα Δαμανάκη «οι ευκαιρίες για να αποκομίσουμε τα οφέλη της γαλάζιας οικονομίας και των συναφών δραστηριοτήτων της, όπως η ανάπτυξη της ενέργειας, αποδυναμώνεται από το ελλιπές κανονιστικό πλαίσιο.Επίσης, η κατάσταση στην περιοχή της Μεσογείου καθιστά δύσκολο για τα παράκτια κράτη να επιβάλουν ή να ρυθμίσουν συνολικές δραστηριότητες».
«Ένα μεγάλο μέρος αφορά στη Μεσόγειο Θάλασσα, που οι δυνατότητές της παραμένουν εκτενώς ανεκ ΑΝΕΚ μετάλλευτες σε μεγάλο βαθμό», αναφέρει η Ελληνίδα επίτροπος και προσθέτει:
«Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι ένα σημαντικό μέρος της Μεσογείου σήμερα βρίσκεται πέρα από την αρμοδιότητα των παράκτιων κρατών. Συνεπώς, παραμένει σε μεγάλο βαθμό απροστάτευτο, ανεξερεύνητο και ανεκμετάλλευτο.Οι ευκαιρίες για να αποκομίσουμε τα οφέλη της γαλάζιας οικονομίας και των συναφών δραστηριοτήτων της, όπως η ανάπτυξη της ενέργειας, αποδυναμώνεται από το ελλιπές κανονιστικό πλαίσιο.Επίσης, η κατάσταση στην περιοχή της Μεσογείου καθιστά δύσκολο για τα παράκτια κράτη να επιβάλουν ή να ρυθμίσουν συνολικές δραστηριότητες».
Σημειώνεται ότι η ευρωπαϊκή στρατηγική για τη «γαλάζια ανάπτυξη» αποσκοπεί στη δημιουργία βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης και απασχόλησης στο θαλάσσιο και ναυτιλιακό κλάδο, η οποία θα συμβάλει στην οικονομική ανάκαμψη της Ευρώπης.Αυτοί οι οικονομικοί κλάδοι παρέχουν απασχόληση σε 5,4 εκατομμύρια άτομα και εξασφαλίζουν συνολική ακαθάριστη προστιθέμενη αξία περίπου 500 δισ. ευρώ.Μέχρι το 2020, οι τιμές αυτές αναμένεται να αυξηθούν σε 7 εκατομμύρια και περίπου 600 δισ. ευρώ αντίστοιχα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr