02 Ιουνίου 2013

ΧΑΜΖΑ ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΖΩΡΤΖΗΣ «Το Ισλάμ είναι η απάντηση στην παγκόσμια κρίση και τη φτώχεια»

Πρέπει να μάθουμε την ιστορία από ακαδημαϊκούς και όχι από ζηλωτές ιδεολόγους... Το Ισλάμ πιστεύει και προωθεί την ειρήνη και τη σύμπνοια, αλλά και την έννοια της πάλης
Ο μουσουλμάνος Ελληνας λέκτορας στην Ακαδημία Ισλαμικών Σπουδών στο Λονδίνο μιλάει για τη θρησκευτική του επιλογή, καταδικάζει τη βία στο όνομα του Ισλάμ και καταγγέλλει μερίδα των ΜΜΕ για την εμπλοκή του ονόματός του στην πρόσφατη άγρια δολοφονία του Βρετανού στρατιώτη από ακραίους ισλαμιστές

Καλώντας τους Ελληνες και όλους τους λαούς να «διαβάσουν» την ιστορία των ακαδημαϊκών και όχι την ιστορία των ζηλωτών, για το καλό ολόκληρης της ανθρωπότητας, ο 32χρονος Χάμζα Ανδρέας Τζώρτζης, λέκτορας στην Ακαδημία Ισλαμικών Σπουδών iERA, που έγινε γνωστός στην Ελλάδα όταν τα βρετανικά ΜΜΕ τον τοποθέτησαν στον πυρήνα της νεάς γενιάς ακραίων μουσουλμάνων ηγετών στη Βρετανία, μιλά αποκλειστικά στην «Κ.Ε.» για τη θρησκευτική του επιλογή και καταδικάζοντας τη βία στο όνομα του Ισλάμ καταγγέλλει «στοχοποίησή» του από μερίδα του Τύπου.

Υποστηρίζοντας ότι οι μουσουλμανικές κοινότητες της Δύσης βρίσκονται σε φάση μετάβασης και πρέπει να ενσωματωθούν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, ο Ελληνας κήρυκας του Ισλάμ πιστεύει ότι το Κοράνι μπορεί να δώσει λύσεις στην παγκόσμια οικονομική κρίση ως «αντίβαρο» του καπιταλισμού. «Αρνείται» όμως να σκεφτεί ότι ένα από τα τέσσερα παιδιά του θα μπορούσε να... στραφεί στο μέλλον στην Ορθοδοξία...
 
* Με Ελληνες γονείς και ρίζες από την Ηπειρο και την Κύπρο, μεγαλώσατε στο Χάκνεϊ του Λονδίνου· τι σας οδήγησε σε ηλικία 18 ετών στο Ισλάμ και πώς αντιμετωπίζει η οικογένεια και οι φίλοι την επιλογή σας;
- Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον στο οποίο κυριαρχούσε η ελευθερία των ιδεών, η πίστη στην αγάπη και την ανοχή. Οι γονείς μου μπορώ να πω είναι πνευματικοί αλλά όχι θρησκευόμενοι άνθρωποι. Στην ορθόδοξη εκκλησία πηγαίναμε το Πάσχα. Ο πατέρας μου είναι σοφός και ήθελε να σκέφτομαι με ανοικτό μυαλό. Μάθαμε να αγαπάμε τον Χριστό ως... προσωπικότητα, αλλά όχι αναγκαστικά και το χριστιανικό δόγμα. Το ξέρω ότι μπορεί να φαίνεται περίεργο, αλλά παρ' όλο που οι περισσότεροι Ελληνες έχουν αρνητική ιδέα για το Ισλάμ, εμένα με προσέλκυσε επειδή είχα πνευματικές και θρησκευτικές ανησυχίες - πρέπει να πω ότι έχω διαβάσει αρκετά και για το βουδισμό. Με τους γονείς και τα αδέρφια μου ήμασταν δεμένοι και παραμένουμε - μπορεί στην αρχή να τους φάνηκε σχετικά περίεργη η επιλογή μου, όμως αυτό το σημείο ξεπεράστηκε. Εχω τέσσερα παιδιά, που επισκέπτονται συχνά τους παππούδες τους. Ο πατέρας μου έχει καταλάβει ότι το Ισλάμ είναι μία πνευματική οδός που απαιτεί μελέτη και διανόηση και όχι σκληρές επικρίσεις.
 
* Τι βρήκατε στο Κοράνι που δεν βρήκατε στα κείμενα της Ορθοδοξίας;
- Στον πυρήνα του προβληματισμού μου βρίσκεται η αμφισβήτηση της Βίβλου και της θεωρίας της τριαδικότητας στη φύση του Θεού. Πιστεύω, όπως άλλωστε και πολλοί ιστορικοί και ακαδημαϊκοί, ότι τα κείμενα του χριστιανισμού δεν έχουν πλέον την αξιοπιστία που είχαν όταν πρωτοεμφανίστηκαν, λόγω «ιστορικής διαφθοράς τους» επειδή έχουν γραφεί και ξαναγραφεί στο πέρασμα των αιώνων. Στον πυρήνα της διαφοράς μεταξύ της ορθόδοξης και της μουσουλμανικής θρησκείας δεν βρίσκονται τόσο οι διαφορετικές αξίες, αλλά η αντίληψη για τον Θεό. Η χριστιανική θρησκεία με τη θεωρία της Αγίας Τριάδας μιλά για μία ουσία με τρία όμως πρόσωπα, ένα από τα οποία έζησε ως άνθρωπος στη Γη. Δεν βρίσκω λογική σε αυτή την προσέγγιση. Αντιθέτως, στο Κοράνι ο Θεός είναι ένας, το όνομα Αλλάχ δεν έχει πληθυντικό και δεν έχει γένος - προέρχεται από τις λέξεις al ilah, που σημαίνουν «η θεότητα». Το Ισλάμ πιστεύει στην αλήθεια των άλλων θρησκειών, αλλά πιστεύει ότι η τελευταία διαθήκη είναι το Κοράνι, που έχει έρθει για να... διορθώσει τα κενά στις άλλες θρησκείες.
 
* Ελληνας μουσουλμάνος... Τι ιστορική μνήμη κουβαλάτε, και στη θρησκευτική σας αναζήτηση πώς διαπραγματευτήκατε την καταστροφική ισλαμική κατοχή της Ελλάδας από τους Οθωμανούς;
- Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ερώτηση. Λοιπόν, οι Οθωμανοί δεν ήταν τέλειοι, όμως εάν διαβάσουμε αντικειμενικά την ιστορία και η Ελλάδα έχει πολλά να μάθει. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα δεν υπάρχει επίσημο τζαμί και μουσουλμανικό κοιμητήριο. Σε όλη την ιστορία οι Ελληνες μένουν γνωστοί για την ανοχή τους και αντιμέτωποι με αυτά τα ζητήματα δεν δείχνουν ανοχή. Ορισμένες ιδεολογίες που κυριάρχησαν έκαναν τους Ελληνες να ξεχάσουμε την αληθινή μας κληρονομιά. Οι Οθωμανοί έδειξαν ανοχή, έδωσαν εξουσίες σε Ελληνες. Πιστεύω ότι πρέπει όλοι μάθουμε την ιστορία από ακαδημαϊκούς και όχι από ζηλωτές ιδεολόγους.
 
Καταδικάζοντας τη δολοφονία
* Με μηνύματά σας στην ιστοσελίδα σας καταδικάζετε την αποτρόπαια δολοφονία του Βρετανού στρατιώτη στο Λονδίνο από μουσουλμάνους εξτρεμιστές και «τοποθετείτε» την πράξη εκτός της πραγματικής ιδεολογίας του Ισλάμ. Πώς λοιπόν σας συνδέουν τα βρετανικά ΜΜΕ με ακραίους κήρυκες του Ισλάμ που διδάσκουν το μίσος και γιατί σας αποδίδεται η δήλωση ότι «οι μουσουλμάνοι δεν δέχονται την ελευθερία του λόγου»;
- Η φράση έχει απομονωθεί από μήνυμά μου πριν από πολλά χρόνια και προβάλλεται εκτός νοήματος. Ολοι όταν είμαστε νέοι μπορεί να έχουμε πει και κάτι πιο ακραίο. Η αλήθεια είναι ότι συντηρητικά ΜΜΕ και τα μίντια του Ρούπερτ Μέρντοχ παρουσιάζουν διαστρεβλωμένη πραγματικότητα και με συνδέουν με τους εξτρεμιστές - το καταλαβαίνω, με δεδομένο το κλίμα στο οποίο ζούμε. Ομως ο ρόλος των ΜΜΕ είναι να παρουσιάζουν την πραγματικότητα των καταστάσεων και των προσώπων.
 
* Το όνομά σας όμως συνδέεται με την Πράσινη Ημισέληνο, με την ακραία οργάνωση Hizbut Tahrir και τον πνευματικό ηγέτη τής Αλ Κάιντα στην Ευρώπη, Αμπού Κατάντα... Και τα κηρύγματά σας στο YouTube φέρονται να επηρέασαν έναν από τους βομβιστές του Μαραθωνίου της Βοστόνης...
- Εργαζόμουν στην Πράσινη Ημισέληνο για την ανέγερση ορφανοτροφείου στο Μπανγκλαντές. Οταν η φιλανθρωπική οργάνωση άρχισε να κατηγορείται για διασυνδέσεις με την τρομοκρατία, παραιτήθηκα από τη θέση μου. Δεν έχω καμία σχέση με τον Αμπού Κατάντα. Σχετικά με τη Hizbut Tahrir - έγινα μέλος μόλις ασπάστηκα το Ισλάμ, αλλά την εγκατέλειψα ότι διαπίστωσα ότι οι αρχές της δεν είχαν σχέση με την επικρατούσα ιδεολογία του Ισλάμ. Τελείως ανεύθυνη είναι η σύνδεση του ονόματός του με τον Ταμερλάν Τσαρνάεφ. Ενα από τα βιντεοσκοπημένα κηρύγματά μου βρισκόταν σε λίστα με βίντεο στο YouTube την οποία είχαν επισκεφθεί οι Τσαρνάεφ. Ομως σε αυτό μου το μήνυμα έλεγα ότι δεν πρέπει να σκοτώνουμε αθώους ανθρώπους!
 
Το Ισλάμ της «πάλης»
* Υποστηρίζετε ότι το Κοράνι διδάσκει την ειρήνη και τη συμπόνια και όμως σειρά αποτρόπαιων πράξεων και δολοφονικές επιθέσεις πραγματοποιούνται στο όνομα του Ισλάμ και το μίσος των μουσουλμάνων για το δυτικό κόσμο και τις αξίες του μοιάζει να ενισχύεται συνεχώς...
- Το Ισλάμ πιστεύει και προωθεί την ειρήνη και τη συμπόνια, αλλά και την έννοια της πάλης. Πρόκειται για προσωπική πάλη του κάθε πιστού, με το εγώ του και με δυνάμεις καταπίεσης. Πολλοί μουσουλμάνοι όμως έχουν παρασυρθεί, έχουν παραπλανηθεί και χρησιμοποιούν αυτό το στοιχείο της πάλης για να δικαιολογήσουν το μίσος τους. Αυτό είναι μεγάλο λάθος.
 
* Τι σχέση έχει το Ισλάμ με τον σύγχρονο κόσμο και γιατί οι ευρωπαϊκές χώρες που δεν έχουν πολιτισμική σχέση με τις διδαχές του θα πρέπει να δεχτούν τις μουσουλμανικές παρεμβάσεις;
- Η Ευρώπη δεν είναι μία ομοιογενοποιημένη κοινωνία - σε αυτήν υπάρχουν πολλές εκφράσεις. Το Ισλάμ είναι μία από αυτές. Σε μία ελεύθερη κοινωνία θα πρέπει να μπορούμε να ανταλλάσσουμε ελεύθερα ιδέες και να μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλο. Οι μουσουλμάνοι πρέπει να εγκαταλείψουν το διαχωρισμό και να γίνουν θετική δύναμη στην ευρωπαϊκή κοινωνία μέσω της ενσωμάτωσης - πρέπει να ξαναθυμηθούν την ισλαμική παράδοση για... τα δικαιώματα των γειτόνων τους.

Πρέπει να εξυγιάνουμε τις μουσουλμανικές κοινότητες. Λόγιοι του Ισλάμ, με τους οποίους συμφωνώ, υποστηρίζουν ότι είναι καλύτερο μια κοινωνία να έχει ένα δίκαιο μη μουσουλμάνο ηγέτη, παρά έναν άδικο μουσουλμάνο. Πραγματικά όμως πιστεύω ότι το Ισλάμ, που είναι τρόπος ζωής και προωθεί την ειρήνη και τη διανομή του πλούτου, τη συμπαράσταση στους αδύνατους, μπορεί να είναι η απάντηση στην παγκόσμια κρίση και τη φτώχεια.