Κερδοσκοπικά παιχνίδια ακόμη και σε
τιμές προϊόντων πρώτης ανάγκης, όπως το σιτάρι ή οι πατάτες, υποκινούν
στην γερμανική αγορά πολυεθνικές εταιρείες, όπως η Deutsche Bank και η
Allianz, σύμφωνα με την διεθνή Μη Κυβερνητική Οργάνωση Oxfam.
Με το σύνθημα «Καζίνο Αllianz», και σακιά με πατάτες
ζωγραφισμένα με κόκκινα δολάρια, ταινίες ασφαλείας και μία ρουλέτα, η
ΜΚΟ Oxfam
διοργάνωσε συμβολική διαμαρτυρία κατά της γερμανικής ασφαλιστικής
εταιρείας Αllianz, την οποία κατηγορεί ότι παίζει ένα είδος «ρουλέτας»
που έχει να κάνει με τον καθορισμό των τιμών βασικών ειδών σίτισης στη
γερμανική αγορά.
Η Oxfam πραγματοποίησε έρευνα, από την οποία προκύπτει πως μεγάλοι χρηματοπιστωτικοί όμιλοι, όπως η Deutsche Bank ή ασφαλιστικοί κολοσσοί όπως η Allianz, συμπράττουν σε ένα αθέμιτο παιχνίδι αυξομείωσης των τιμών τροφίμων, ενώ τράπεζες, επενδυτικοί οργανισμοί αλλά και πολλά από τα λεγόμενα hedge funds μετέχουν σε ένα είδος στοιχήματος σχετικά με την εξέλιξη του ύψους των τιμών συγκεκριμένων διατροφικών ειδών. «Πρόκειται για μία αδιαφανή διαδικασία, η οποία οδηγεί στην εισροή δισεκατομμυρίων δολαρίων στα ταμεία τους». Σύμφωνα με στοιχεία της Όξφαμ περίπου 11 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύονται κάθε χρόνο σε στοιχήματα σχετικά με τις τιμές των τροφίμων στη γερμανική αγορά. Από αυτά 6.2 δις, φέρεται να προέρχονται από την Allianz.
Επίσης από τη διεθνή οργάνωση Foodwatch, ο ερευνητής Ντάβιντ Χάτσφελντ, τονίζει πως «Κατά την άποψή μας υπάρχουν πολλά στοιχεία που συνηγορούν στο ότι αυτά τα στοιχήματα οδηγούν μακροπρόθεσμα στην αύξηση των τιμών των αγαθών».
Σε πολλές περιοχές ανά τον κόσμο έχουν παρατηρηθεί εκρηκτικές αυξομειώσεις στις τιμές τροφίμων, και ιδιαίτερα στην Αφρική που θεωρείται γόνιμο έδαφος για τέτοια στοιχήματα. Στην Αιθιοπία για παράδειγμα οι τιμές του καλαμποκιού έχουν εκτιναχθεί στο 200% της αξίας ενώ στη Σομαλία οι τιμές του σιταριού έχουν αγγίξει το 300%. Οι συνέπειες αυτής της εκτίναξης των τιμών σε βασικά είδη έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία, ειδικότερα των φτωχότερων χωρών που αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα υποσιτισμού.
Από την πλευρά των μεγάλων ομίλων, οι υψηλά ιστάμενοι σε πολυεθνικούς ομίλους όπως η Allianz απορρίπτουν τις αιτιάσεις.
«Συμβουλεύουμε τους πελάτες μας να επενδύουν θα λέγαμε «μη κυκλικά». Κοιτάζοντας την επενδυτική συμπεριφορά των πελατών, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι αυτοί αγοράζουν όταν οι τιμές πέφτουν και πουλάνε όταν οι τιμές αυξάνονται», αναφέρει μεγαλοστέλεχος της Allianz.
Η επίσημη στάση της εταιρείας είναι να γίνονται οι συνολικές εκτιμήσεις πάνω σε πιθανότητες, στο ενδεχόμενο μεταβολών των τιμών, και όχι πάνω στα ίδια τα προϊόντα, ώστε να προστατεύονται οι αγρότες από μία μεγάλη πτώση των τιμών, και οι καταναλωτές από μία υπέρμετρη αύξηση.
Φαίνεται πως ο τομέας του καθορισμού των τιμών των αγροτικών προϊόντων παραμένει προβληματικός εντός της ΕΕ, κάτι που ισχύει και για τη Γερμανία. Μεγάλες γερμανικές τράπεζες όπως η Commerzbank και η Deka Bank έχουν ήδη αποσυρθεί από αντίστοιχες πρακτικές. Για την Oxfam πάντως παραμένει ένα πολύπλοκο θέμα που χρειάζεται σοβαρότερες ρυθμίσεις μέσω της πολιτικής και νομοθετικής οδού.
Ντ. Μπ.
Πηγή: dw.de, oxfa.org