Στενεύουν τα περιθώρια χειρισμών της ελληνικής κυβέρνησης για τη διάσωση
της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας, αφού εκτός από τις
διαπραγματεύσεις με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που αναμένεται να
ολοκληρωθούν στο τέλος του μήνα, θα πρέπει να αντιμετωπίσει άμεσα και το
ενδεχόμενο να κλείσουν και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος των Ναυπηγείων Ελευσίνας, Νίκος Ταβουλάρης με
επιστολή του στις 15 Μαρτίου 2013 προς το υπουργείο Εθνικής Αμύνης,
δίνει περιθώριο 60 ημερών στο υπουργείο να καταθέσει στην εταιρεία
ληξιπρόθεσμα χρέη ύψους 16,8 εκατ. ευρώ, για τις πυραυλακάτους 6 και 7
του προγράμματος επτά πυραυλάκατων του 2000.
Σε αντίθετη περίπτωση
σημειώνει ότι θα προχωρήσει σε λύση της σύμβασης με το ελληνικό κράτος.Πρόκειται για τις οφειλές του Δημοσίου έναντι των ναυπηγείων, για τις
οποίες το υπουργείο Αμύνης έχει καταθέσει ερώτημα στο νομικό συμβούλιο
του κράτους. Σε πρώτο βαθμό το νομικό συμβούλιο του κράτους αποφάσισε
αρνητικά για τα ναυπηγεία και η υπόθεση έχει πάει στην ολομέλεια, η
οποία όμως δεν έχει συνεδριάσει ακόμα.
«Διαπιστώσαμε ότι το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) κατέληξε στο
αρνητικό για την Ελευσίνα συμπέρασμα, με την πεποίθηση ότι η Ελευσίνα
έχει αναστείλει τις εργασίες της από το 2010. Το Νεώριον και η Ελευσίνα
έχουν παραδώσει στο Πολεμικό Ναυτικό 14 πολεμικά.
Στον εμπορικό τομέα έχουν κατασκευάσει 8 πλοία και έχουν αναβαθμίσει 2
πλατφόρμες πετρελαίου.
Επίσης, έχουν παραδώσει στον ΟΣΕ 458 φορτάμαξες.
Εχουν δε επισκευάσει 3.200 εμπορικά πλοία. Απασχολούν σήμερα, πέραν των
υπεργολάβων, 1.070 άτομα», ανέφερε στην επιστολή του και προσέθετε:
«Λόγω της επείγουσας ανάγκης να εξασφαλίσουμε τη συνέχιση της
λειτουργίας της Ελευσίνας, ζητήσαμε να εξετασθούν στο πλαίσιο του
υπουργείου τα πλήρη και πραγματικά στοιχεία του θέματος και να
προχωρήσει άμεσα η καταβολή του συμβατικά οφειλομένου ποσού». Ο κ.
Ταβουλάρης σημείωνε επίσης ότι η παραπομπή αυτή οδηγεί χωρίς αμφιβολία
σε μία νέα γνωμάτευση, της οποίας, εάν το αποτέλεσμα είναι αρνητικό, θα
ισοδυναμεί με ταφόπλακα για την Ελευσίνα και το Νεώριο.
Η επιστολή
Στην επιστολή του με ημερομηνία 15 Μαρτίου 2013 προς το υπουργείο
Εθνικής Αμυνας ο κ. Ταβουλάρης αναφέρει: «Οπως ήδη γνωρίζεται έχουμε
συνάψει την από 25 Σεπτεμβρίου 2008 τροποποίηση νο10 της σύμβασης
001Β/2000, η οποία ενεργοποιήθηκε την 6η Νοεμβρίου 2008 και αφορά τη
προμήθεια δύο πυραυλακάτων (ΤΠΚ 06 και ΤΠΚ 07) με εξάσκηση δικαιώματος
προαίρεσης (option) με όλες τις ειδικότερες σε αυτήν συμφωνίες και
όρους. Δυνάμει της προαναφερόμενης τροποποίησης, ήδη έχετε καταστεί
υπερήμεροι προς εμάς:
α) από την 6-9-2012
αναφορικά με τη πληρωμή των αναπροσαρμογών της ΤΠΚ 06 ύψους 12,695 εκατ.
ευρώ, που προβλέπονται στην τροποποίηση.
β)
από την 21-10-2011 αναφορικά με την καταβολή συμβατικά προβλεπόμενων
τόκων καθυστερημένων πληρωμών ύψους 4,119 εκατ. ευρώ (1,925 εκατ. ευρώ
για την ΤΚΠ 06 και 2,194 εκατ. ευρώ για την ΤΠΚ 07)».
Συνεχίζοντας ο κ. Ταβουλάρης τονίζει: «Ηδη διά της παρούσης σας
γνωστοποιούμε ότι, ενεργώντας για όλους τους προαναφερόμενους λόγους
αναφορικά με τις ΤΠΚ 06 και ΤΠΚ 07 σε εξήντα ημέρες από την επόμενη της
επίδοσης της παρούσας προτιθέμεθα να προβούμε σε λύση της εν λόγω
σύμβασης για τα πλοία αυτά», ενώ προσθέτει:
«Επισημαίνουμε ότι από τις 6/3/2013 εκκρεμεί και η καταβολή της δεύτερης
δόσης των αναπροσαρμογών για την ΤΠΚΛ νο 7», ενώ καταλήγει: «Λυπούμεθα
που είμαστε αναγκασμένοι να προσφύγουμε στο άρθρο 26 (της σύμβασης) μετά
από 12ετή και πλέον συνεργασία με το ΥΕΘΑ και μετά την παράδοση 14
πλοίων στο Πολεμικό Ναυτικό, και αφού όλες οι προσπάθειές μας για
επίλυση των προβλημάτων έχουν μέχρι στιγμής αποτύχει».
Τι σημαίνει
Σε περίπτωση που η εταιρεία προχωρήσει σε λύση της σύμβασης, εκτός από
το ενδεχόμενο να κλείσουν τα ναυπηγεία, το Πολεμικό Ναυτικό θα δει τις
τρεις από τις επτά πυραυλακάτους που έχει παραγγείλει να μένουν
εγκλωβισμένες στα ναυπηγεία. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με πληροφορίες της
«Ν» η πρώτη βρίσκεται περίπου στο 95% της κατασκευής της, ενώ οι άλλες
δύο οι 6 και 7 είναι περίπου στο 50% της κατασκευής τους.Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στη «Ν» πηγές που γνωρίζουν το θέμα με την
κίνηση αυτή η Ελευσίνα «προστατεύεται για τα χρήματα που έχει ήδη πάρει
δηλαδή κρατάει όλες τις πληρωμές και προστατεύει τις εγγυητικές
επιστολές του 42 εκατ. ευρώ», ενώ σημειώνουν χαρακτηριστικά ότι στη φάση
αυτή είναι ανοικτό το ενδεχόμενο, ως χειρότερο σενάριο βέβαια, εάν δεν
πάνε καλά οι διαπραγματεύσεις να κλείσουν και τα δύο μεγάλα ναυπηγεία
της χώρας (Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα) με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις
ένοπλες δυνάμεις, τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία της χώρας, αλλά και
τους περίπου 2.000 εργαζόμενους σε αυτά.
To άρθρο 99
Στις 11 Ιουλίου 2012 τα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ΝΒΕΕ) ήρθαν σε συμφωνία με
πιστωτές που αντιπροσωπεύουν ποσοστό 62% επί των συνολικών υποχρεώσεών
της στο πλαίσιο της διαδικασίας Συνδιαλλαγής του άρθρου 99 και
κατατέθηκε προς κύρωση στο αρμόδιο δικαστήριο.
Οπως τονίζουν τα ναυπηγεία έχει σε εξέλιξη ένα σχέδιο επιβίωσης το οποίο
μπορεί να λειτουργήσει υπό την προϋπόθεση «η ταμιακή δυσχέρεια της
θυγατρικής δύναται να αντιμετωπισθεί με την κατευθείαν πληρωμή από το
Δημόσιο των κυρίων υποκατασκευαστών του έργου ναυπήγησης των ΤΠΚ 6&7
από το υπολειπόμενο τίμημα του προγράμματος, ενώ το χρονοδιάγραμμα του
προγράμματος θα παραταθεί, προκειμένου να απορροφηθούν οι καθυστερήσεις
λόγω της καταγγελίας των συμβάσεων από την BAE».Σημειώνεται ότι ο κύριος υπεργολάβος των ΤΠΚ 5,6,7 η BAE Systems με
επιστολή τους απαιτούν από τη θυγατρική εταιρεία το ποσό των 8,58 εκατ.
ευρώ, προκειμένου να παραδώσουν το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού για
τις ΤΠΚ 6 & 7 που είχαν υποχρέωση να παραδώσουν βάσει της
καταγγελθείσας από αυτούς μεταξύ μας σύμβασης.
Το σενάριο Σκαραμαγκά για τα πέντε υποβρύχια
Το σενάριο της παραλαβής από ελληνικής πλευράς των πέντε υποβρυχίων, από
τα εφτά που περιλαμβάνει η σύμβαση, εξετάζουν σύμφωνα με πληροφορίες
της «Ν» τα νομικά και τεχνικά επιτελεία των δύο πλευρών (υπουργείο
Εθνικής Αμυνας και διοίκηση ναυπηγείων Σκαραμαγκά). Η παραλαβή ακόμα
τεσσάρων υποβρυχίων (το πρώτο το “Παπανικολής” έχει παραληφθεί) θα
στοιχίσει, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο ελληνικό δημόσιο από
150 μέχρι 300 εκατ. ευρώ.
Σε αυτή την περίπτωση, όμως, το έργο των ναυπηγείων θα ολοκληρωθεί πολύ
σύντομα χωρίς να υπάρχουν περαιτέρω παραγγελίες από το εξωτερικό, αφού η
στρατιωτική απόφαση του 2010 (συμφωνία δημοσίου και Ε.Ε.) που
επιτρέπει στα ναυπηγεία να πραγματοποιούν έργα μόνο για το ελληνικό
Πολεμικό Ναυτικό δεν έχει αλλάξει ακόμα.
Οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι εάν επιλεχθεί αυτό το σενάριο το
ενδεχόμενο να παραμείνουν ανοικτά τα ναυπηγεία εξαρτάται μόνο από την
ύπαρξη άλλου επενδυτή. Και αυτό γιατί μέχρι στιγμής δεν έχει καταστεί
εφικτό, η χώρα μας να καταφέρει να εξοικονομήσει περίπου 1 δισ. επιπλέον
που χρειάζονται για να κατασκευαστούν και τα επτά υποβρύχια. Η πρόταση
να κατασκευάσει η Ελλάδα και τα επτά υποβρύχια, και στη συνέχεια να
πουλήσει τα δύο, ώστε να κρατηθεί και το ναυπηγείο ανοικτό ώσπου να
εξεταστεί από την ευρωπαϊκή επιτροπή η πρόταση τα ναυπηγεία να μπορούν
να κατασκευάσουν και πλοία για πολεμικά ναυτικά τρίτων χωρών, έχει
απορριφθεί.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ -
atsimp@naftemporiki.gr