24 Ιανουαρίου 2013

Απάντηση ΥΦΥΠΕΞ Κ.Τσιάρα σε ερωτήσεις της Χρυσής Αυγής

Απάντηση ΥΦΥΠΕΞ Κ. Τσιάρα σε επίκαιρη ερώτηση της Χρυσής Αυγής σχετικά με την Αλβανία

Πρωτολογία
Όπως έχω συχνά αναφέρει, το Υπουργείο Εξωτερικών παρακολουθεί με μεγάλη προσοχή τις εξελίξεις στην γειτονική Αλβανία.
Έχουμε κατ’ επανάληψη επισημαίνει, ανελλιπώς, προς την αλβανική πλευρά, ότι η ανοχή και πολύ περισσότερο η συνεργασία με ακραίους κύκλους, οι οποίοι στρέφονται ευθέως κατά των σχέσεων καλής γειτονίας και της περιφερειακής ασφάλειας και σταθερότητας, δεν μπορούν παρά να επηρεάσουν αρνητικά τις διμερείς μας σχέσεις.

Κατ’ αρχήν, η θέσπιση Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο, αποτελεί κυριαρχικό δικαίωμα, το οποίο η χώρα μας θα ασκήσει στον κατάλληλο χρόνο, συνεκτιμώντας τις γενικότερες συνθήκες καθώς και τις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις με τις όμορες χώρες.

Ήδη από το 1995, κατά την επικύρωση της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (1982), η Ελλάδα κατέθεσε την εξής δήλωση:

«Η Ελλάδα, επικυρώνοντας τη Σύμβαση των Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας διασφαλίζει όλα τα δικαιώματά της και αναλαμβάνει όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Σύμβαση.

Η Ελλάδα θα αποφασίσει πότε και πως θα ασκήσει τα εν λόγω δικαιώματα σύμφωνα με την εθνική της στρατηγική.

Τούτο δεν σημαίνει ούτε κατ’ ελάχιστον απεμπόληση εκ μέρους της Ελλάδας των δικαιωμάτων αυτών».

Επιπρόσθετα, το ενδεχόμενο θέσπισης ΑΟΖ έχει ληφθεί υπόψη και από τον ν. 2289/1995 «Αναζήτηση, Έρευνα και Εκμετάλλευση Υδρογονανθράκων και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε το 2011, όπου πλέον καθίσταται σαφές ότι, όταν αποφασισθεί η κήρυξη ΑΟΖ στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο, τα εξωτερικά της όρια θα είναι τα ίδια με τα όρια της υφαλοκρηπίδας, δηλαδή, ελλείψει συμφωνίας οριοθέτησης με γειτονικά κράτη, η μέση γραμμή.

Όσον αφορά τις δημόσιες τοποθετήσεις ακραίων στοιχείων, στην Αλβανία, αυτές κατά καιρούς αγγίζουν τα όρια της φαιδρότητας και τις θεωρώ ανάξιες σχολιασμού, καθώς είναι εμφανές ότι δεν εκπροσωπούν παρά μία ελάχιστη μειοψηφία του φίλου αλβανικού λαού.

Από την άλλη πλευρά, οι δηλώσεις και επιλογές προσώπων της κεντρικής πολιτικής σκηνής στην Αλβανία, οφείλουν να συμβαδίζουν με το κλίμα εμπιστοσύνης, το οποίο επιθυμούμε να διατηρήσουμε και να εμβαθύνουμε.

Υπενθυμίζω, στο πλαίσιο αυτό, την άμεση, αποφασιστική αντίδραση της κυβέρνησης στις πρόσφατες ατυχείς δηλώσεις του Αλβανού Πρωθυπουργού κ.Μπερίσα, οι οποίες αποδοκιμάσθηκαν και εξακολουθούν να αποδοκιμάζονται, τόσο από τον ελληνικό πολιτικό κόσμο, όσο και από την ευρωπαϊκή και διεθνή κοινότητα.

Υπενθυμίζουμε τέλος στην αλβανική πλευρά, ότι η πορεία της χώρας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, της οποίας πλήρες μέλος επιθυμεί και η ίδια να καταστεί στο μέλλον, είναι άρρηκτα συνυφασμένη με την διασφάλιση των σχέσεων καλής γειτονίας και την διαφύλαξη της περιφερειακής σταθερότητας.

Δευτερολογία

Όπως ανέφερα και στην πρωτολογία μου, η αντίδραση της κυβέρνησης σε δηλώσεις και τοποθετήσεις που δεν συνάδουν με τον αμοιβαίο σεβασμό, είναι πάντοτε άμεση, αποφασιστική και σε όλα τα επίπεδα.

Σε ότι αφορά ενδεχόμενα ατομικά αιτήματα, που άπτονται περιουσιακών δικαιωμάτων, έχουμε πολλές φορές υπογραμμίσει ότι η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου.

Η Ελληνική Δικαιοσύνη είναι αρμόδια να κρίνει τη βασιμότητα τέτοιων αιτημάτων, βάσει του εθνικού και του διεθνούς εφαρμοστέου δικαίου.

Όσον αφορά στην ΑΟΖ, η ελληνο-αλβανική συμφωνία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών της 27ης Απριλίου 2009, καθιερώνει «όριο πολλαπλών χρήσεων» (“multi-purpose boundary”), το οποίο οριοθετεί τόσο υφιστάμενες ζώνες δικαιοδοσίας (χωρικά ύδατα-υφαλοκρηπίδα) όσο και μελλοντικές, συμπεριλαμβανομένης της ΑΟΖ.

Ως γνωστόν, η συμφωνία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών με την Αλβανία, δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ.

Από πλευράς μας, σεβόμαστε απόλυτα την συμφωνία και τη συμφωνηθείσα οριοθετική γραμμή και αναμένουμε από την αλβανική πλευρά την επίλυση του εσωτερικού προβλήματος που προέκυψε μετά την υπογραφή της συμφωνίας, από την απόφαση του Αλβανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου.

Κατόπιν όλων των παραπάνω, επιτρέψατέ μου να επαναλάβω ότι η Ελληνική Κυβέρνηση δεν διαμορφώνει την εξωτερική της πολιτική με βάση την ψυχολογία ή σκοπιμότητα της στιγμής, αλλά επί τη βάσει συγκεκριμένου σχεδίου και με αποκλειστικό γνώμονα το διαχρονικό συμφέρον του Έθνους.

Το ζήτημα της ανάπτυξης ακραίων πολιτικών τάσεων στην Αλβανία, ιδίως δε εάν αυτές στρέφονται κατά της Ελλάδος ή της Ελληνικής Μειονότητας, ευρίσκεται ψηλά σε κάθε διμερή επαφή μας με την αλβανική πλευρά.

Η χώρα μας έχοντας ως γνώμονα την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των δύο πλευρών και την προώθηση της περιφερειακής συνεργασίας, θα συνεχίσει να προωθεί με συνέπεια και συγκεκριμένες δράσεις την εμπέδωση της καλής γειτονίας και την ανάπτυξη των διμερών μας σχέσεων, υπό την προϋπόθεση βεβαίως, της τήρησης του σεβασμού της αρχής της αμοιβαιότητας από την αλβανική πλευρά.

Απάντηση ΥΦΥΠΕΞ Κ.Τσιάρα στην επίκαιρη ερώτηση της Χρυσής Αυγής

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ

Ο Ελληνικός λαός μπορεί να είναι ήσυχος ότι για μας δεν υπάρχουν «γκρίζες ζώνες». Eίναι εκτός κάθε συζήτησης.
Οι ισχύουσες διεθνείς συμφωνίες (Συνθήκη της Λωζάννης, Ιταλοτουρκικές Συμφωνίες 1932, Συνθήκη Παρισίων 1947) κατοχυρώνουν πλήρως και σαφώς την ελληνική κυριαρχία σε όλα τα ελληνικά νησιά, άρα και στα Ίμια, και δεν επιδέχονται οποιαδήποτε παρερμηνεία.
Η κυριαρχία μας σε καμιά περίπτωση δεν επηρεάζεται από έωλες αμφισβητήσεις και διεκδικήσεις, απ’ όπου κι αν προέρχονται.
Η εμμονή σε τέτοιες θεωρίες στηλιτεύεται με κάθε ευκαιρία και κάθε προκλητική συμπεριφορά απαντάται με ξεκάθαρο τρόπο και στο επίπεδο που αρμόζει.
Η Ελλάδα εργάζεται συστηματικά για την εμπέδωση της σταθερότητας και της ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή μας και επιδιώκει σχέσεις συνεργασίας και καλής γειτονίας με όλες τις γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας.
Σχέσεις όμως που θα αναπτύσσονται με γνώμονα το διεθνές δίκαιο και τον σεβασμό τη εθνικής κυριαρχίας.
Η προσπάθειά μας αυτή αποβλέπει στην ενίσχυση και διαφύλαξη της ευημερίας και του ρόλου της χώρας μας.
Τούτο περνά ασφαλώς και μέσα από την προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, βάσει των κανόνων του διεθνούς δικαίου.

Η ειλικρινής και έμπρακτη ανταπόκριση και της άλλης πλευράς, στη βάση των ίδιων αρχών, συνιστά προϋπόθεση για την πραγματική και ουσιαστική βελτίωση των διμερών μας σχέσεων και αυτό το καθιστούμε σαφές στους Τούρκους συνομιλητές μας χωρίς περιστροφές και με κάθε ευκαιρία.
Σε αυτό το πλαίσιο, στηρίζουμε την ευρωπαϊκή προοπτική της γειτονικής χώρας, υπό την αυστηρή, βέβαια, προϋπόθεση της εκπλήρωσης των όρων και των προαπαιτουμένων που έχει θέσει με ομόφωνες αποφάσεις η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σε διμερές επίπεδο, το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας αποτελεί χρήσιμο μηχανισμό προώθησης της συνεργασίας σε σημαντικούς τομείς της αποκαλούμενης «χαμηλής πολιτικής», όπως είναι η οικονομία, το εμπόριο, η υγεία, το περιβάλλον, ο πολιτισμός, ο τουρισμός κ.ο.κ.
Εκτιμούμε ότι η συνεργασία με την Τουρκία στους τομείς αυτούς πρέπει να συνεχισθεί και να ενισχυθεί , όπου τούτο είναι αμοιβαία επωφελές.

Για μια ακόμη φορά υπογραμμίζω ότι τα ελληνικά δικαιώματα και αρμοδιότητες δεν επηρεάζονται, ούτε μπορούν να επηρεασθούν, από οποιουσδήποτε αβάσιμους ισχυρισμούς ή δηλώσεις ή παράτυπες ενέργειες, κάθε παραβατική συμπεριφορά εν γένει, με όποιο προκάλυμμα και αν εκδηλώνεται.
Η επαγρύπνηση, και στο διπλωματικό πεδίο, είναι συνεχής και άοκνη.
Κλείνοντας την πρωτολογία μου και αναφερόμενος στο τραγικό γεγονός των Ιμίων, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι το Πολεμικό μας Ναυτικό, τιμά τους τρείς ήρωές του με τον δέοντα έπαινο και προσήκοντα σεβασμό, σε ειδικές εκδηλώσεις μνήμης και με συγκεκριμένες αποφάσεις του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου.
Οι τρείς θυσιασθέντες υπέρ βωμών και εστιών, θα είναι πάντα στη μνήμη μας και στην καρδιά μας και αποτελούν για τις Ένοπλες Δυνάμεις μας, αλλά και όλους μας, πρότυπο αφοσίωσης στο καθήκον, συνέπειας, αποφασιστικότητας και γενναιότητας.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για αμοιβαία επωφελή πρόοδο στις διμερείς μας σχέσεις με την Τουρκία.
Η πρόοδος, ωστόσο, σε τομείς όπως το εμπόριο και ο τουρισμός, δεν επαρκεί για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και την πλήρη εξομάλυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Ζητούμενο είναι να παύσουν οριστικά όλες οι προκλητικές ενέργειες, απειλές πολέμου, παραβιάσεις και αμφισβητήσεις ελληνικής κυριαρχίας και κυριαρχικών δικαιωμάτων που ανάγονται σε άλλες εποχές.
Σε κάθε περίπτωση, η εμμονή σε παραβατικές συμπεριφορές δεν ανταποκρίνεται στη σημερινή πραγματικότητα και στις επιβεβλημένες σχέσεις καλής γειτονίας μεταξύ χωρών συμμαχικών και μελλοντικών εταίρων.
Στο πλαίσιο της επιθυμίας μας για επίτευξη προόδου στις ελληνοτουρκικές σχέσεις εντάσσονται και οι προσπάθειές μας για την επίλυση της διαφοράς οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας με την Τουρκία, μέσω της εμπιστευτικής διαδικασίας των διερευνητικών επαφών που ξεκίνησαν το 2002 και συνεχίζονται.
Στόχος είναι να εξακριβωθεί κατά πόσον μπορεί να εξευρεθεί κοινό έδαφος, στο πλαίσιο πάντα του διεθνούς δικαίου, προκειμένου να καταστεί δυνατή η έναρξη διαπραγματεύσεων για την οριοθέτηση.
Η διαιώνιση της διαφοράς αυτής δηλητηριάζει τις διμερείς σχέσεις, υπονομεύει τις προοπτικές των δύο χωρών και δρα εις βάρος της γενικότερης ευημερίας και ασφάλειάς τους.
Η Ελλάδα είναι προσηλωμένη στους κανόνες του διεθνούς δικαίου και τη διεθνή νομιμότητα.
Αυτό είναι το πλαίσιο των ενεργειών μας για την προάσπιση των ελληνικών δικαιωμάτων και την προώθηση των ελληνικών συμφερόντων.
Αυτό βεβαίως σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει ότι εφησυχάζουμε ή ότι δεν βρισκόμαστε σε πλήρη εγρήγορση για την άμεση και αποτελεσματική υπεράσπιση της ασφάλειας, της εδαφικής ακεραιότητας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας.