Του Χάρη Φλουδόπουλου-Την περασμένη Κυριακή η ιστορική απόφαση για την άρση των κυρώσεων κατά του Ιράν,
σηματοδότησε και επίσημα την επιστροφή της πετρελαιοπαραγωγού χώρας
στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου. Και μόνο η είδηση της άρσης του
εμπάργκο στάθηκε ικανή για να φέρει τόσο το brent όσο και το αμερικανικό
WTI στην περιοχή των 27 – 28 δολαρίων, εντείνοντας τον ήδη αδυσώπητο
ανταγωνισμό για τα μερίδια αγοράς μεταξύ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών.Σε αυτό το κλίμα, η πρόθεση του Ιράν
είναι να επαναφέρει το ταχύτερο δυνατόν την παραγωγή του στα προ
εμπάργκο επίπεδα, αποκαθιστώντας τις σχέσεις του με τους παραδοσιακούς
πελάτες του. Ένας από αυτούς είναι η Ελλάδα και τα ελληνικά διυλιστήρια.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr
λοιπόν, την Παρασκευή θα έλθει στην Αθήνα συνοδευόμενος από υψηλόβαθμη
αντιπροσωπεία της κρατικής ενεργειακής εταιρείας NIOC, ο Ιρανός
αναπληρωτής υπουργός Πετρελαίου Αμιρ Χοσείν Ζαμανίνια, ο οποίος θα έχει
μεταξύ άλλων επαφές και με την ηγεσία των ΕΛΠΕ
(φυσικά θα συναντηθεί και με τον Έλληνα ομολογό του Π. Σκουρλέτη), με
πρώτο θέμα στην ατζέντα την προμήθεια στην Ελλάδα ιρανικού αργού.
Στο τραπέζι των ήδη προχωρημένων συζητήσεων – θυμίζουμε ότι ήδη έχουν προηγηθεί δύο επισκέψεις της ηγεσίας των ΕΛΠΕ
στην Τεχεράνη με αντικείμενο ακριβώς τη διευθέτηση των παλιών οφειλών
και την αποκατάσταση των εμπορικών σχέσεων – βρίσκεται η αγορά από τα
ελληνικά διυλιστήρια όσο το δυνατόν περισσότερων ποσοτήτων σε
ικανοποιητικές τιμές και με ευνοϊκούς όρους.
Βεβαίως θα πρέπει προηγουμένως να
διευθετηθεί το θέμα της εκκρεμούς οφειλής που υπάρχει από την περίοδο
που διεκόπησαν οι οικονομικές σχέσεις λόγω εμπάργκο. Θυμίζουμε ότι για την Ελλάδα και τα
εγχώρια διυλιστήρια το Ιράν και η κρατική εταιρεία πετρελαίου NIOC ήταν
από τους βασικότερους προμηθευτές αργού πετρελαίου μέχρι την επιβολή των
κυρώσεων και την εφαρμογή του εμπάργκο. Προ εμπάργκο, η NΙΟC
υπολογίζεται ότι παρείχε με σημαντικό discount αλλά και ευνοϊκούς όρους
πληρωμής περίπου το 25% - 30% στο συνολικό καλάθι προμηθειών του ομίλου
των Ελληνικών Πετρελαίων. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς πετρελαίου, η
επιστροφή του ιρανικού αργού αναμένεται να λειτουργήσει θετικά για την
αγορά διύλισης με μεγαλύτερους ωφελημένους τους αγοραστές αργού στην
περιοχή της Μεσογείου.
Και αυτό γιατί τα διυλιστήρια της
Μεσογείου αναμένεται να απολαύσουν πρώτα τις πιο ανταγωνιστικές τιμές
και όρους προμήθειας της Τεχεράνης. Πριν την επιβολή των κυρώσεων και
την εφαρμογή του εμπάργκο στα διυλιστήρια της Μεσογείου εκτιμάται ότι
κατευθύνονταν ποσότητες άνω των 700 χιλιάδων βαρελιών την ημέρα, με τα
ΕΛΠΕ να προμηθεύονται ποσότητες της τάξης των 80 χιλιάδων βαρελιών και
τη ΜΟΗ περί τα 60 χιλιάδες βαρέλια. Μεγαλύτερος πελάτης του Ιράν ωστόσο
ήταν η τουρκική Tupras με 200 χιλίαδες βαρέλια ημερησίως.