05 Ιανουαρίου 2015

Οι Φεράρι και οι... γαϊδάροι

Η πολιτιστική επανάσταση πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε 7-8 χρόνια», έλεγε ο Μεγάλος Τιμονιέρης Μάο Τσε Τουνγκ. Μόνο που όταν διατύπωνε αυτή την άποψη, το 1960, σίγουρα δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μια άλλη «επανάσταση», οικονομική αυτήν τη φορά, θα συντελείτο με πρωταγωνιστές τα... βλαστάρια των υψηλόβαθμων κρατικών αξιωματούχων και πολυεκατομμυριούχων, με λίγα λόγια της κινεζικής ελίτ, και μάλιστα όχι μόνο επί των πατρώων εδαφών (Πεκίνο, Σανγκάη), αλλά στην ηλιόλουστη και καπιταλιστική Καλιφόρνια. Καλά, μα πόσα επιτέλους είναι τα παιδιά των Κινέζων εκατομμυριούχων που σπουδάζουν σε αμερικανικά πανεπιστήμια; θα αναρωτηθείτε εύλογα. Τουλάχιστον 235.000, ενώ μόνον πέρυσι 68.000 Κινέζοι έγιναν μόνιμοι κάτοικοι των ΗΠΑ.

Εντυπωσιακά ρολόγια και πανάκριβα αυτοκίνητα επιδεικνύουν οι Κινέζοι φοιτητές στο αποκαλυπτικό βίντεο
Η ζωή που διάγουν οι πλουσιότεροι Κινέζοι φοιτητές στην Αμερική μάλλον θυμίζει Αραβες από τις χώρες του Κόλπου στο Λονδίνο, όπου το χρήμα ρέει άφθονο. Και μιλάμε για κολοσσιαίο πλούτο καθώς, όπως αποκαλύπτει η έκθεση που συνέταξαν το 2011 η Εμπορική Τράπεζα της Κίνας και η αμερικανική εταιρεία οικονομικών συμβούλων Brain & Co, οι Κινέζοι πολυεκατομμυριούχοι επένδυσαν στις ΗΠΑ, μόνο εκείνη τη χρονιά, σε διάφορες μορφές (από ακίνητα μέχρι αυτοκίνητα) περισσότερα από 564 εκατομμύρια δολάρια. «Μαζί με την αυξημένη μετανάστευση υπήρξε και μια μαζική φυγή προσωπικών περιουσιών, παρά τους αυστηρούς ελέγχους στο συνάλλαγμα», επισημαίνει στο πρακτορείο Associated Press ο Ζονγκ Ντατζούν, διευθυντής του Οικονομικού Παρατηρητηρίου του Πεκίνου. Μάλιστα ο Ζονγκ υποστηρίζει ότι οι πλέον διεφθαρμένοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι μεταφέρουν ολόκληρες περιουσίες στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, επειδή τις έχουν αποκτήσει παράνομα και φοβούνται, καθώς ο πρόεδρος Σι μόνο πέρυσι διενήργησε ελέγχους στα οικονομικά 180.000 κρατικών αξιωματούχων.

Το χάσμα της ανισότητας
Γιατί όταν οι αντίστοιχοι (πληβείοι) νέοι μοχθούν δουλεύοντας σε συνθήκες σκλαβιάς στις φάμπρικες επί 12 ώρες για μια χούφτα (4-5) δολάρια, οι «Καλιφορνέζοι» Κινέζοι φοιτητές αγοράζουν στην κυριολεξία τρεις τρεις τις Ferrari και όλα τα άλλα υπεραυτοκίνητα, όπως Buggati, Lamborghini και Bentley. Είναι ευρέως γνωστό ότι οι εργαζόμενοι σε μεγάλες εταιρείες, όπως π.χ. τη Foxconn, κοιμούνται κλειδαμπαρωμένοι στο εργοστάσιο, όταν βγαίνει ένα νέο προϊόν. Οσο για τις διακοπές είναι πάντοτε ολιγοήμερες (2-4 ημέρες) και επιτρέπονται μόλις μία φορά τον χρόνο.
Το ψηφιδωτό των μεσαιωνικών αυτών συνθηκών εργασίας συμπληρώνει η έκθεση των εργαζομένων σε επικίνδυνες χημικές ουσίες, κάτι για το οποίο ουδέποτε ενημερώνονται και φυσικά τα αμέτρητα εργατικά δυστυχήματα τόσο στον βιομηχανικό όσο και τον κατασκευαστικό τομέα. Ειρωνεία: ο κατασκευαστικός τομέας δημιούργησε τη νέα γενιά των Κινέζων πολυκατομμυριούχων, οι οποίοι εκτιμάται ότι σήμερα αγγίζουν τα 3 εκατομμύρια! Αυτό έγινε γιατί το 1998 η κινεζική κυβέρνηση αποφάσισε ότι, σε αντίθεση με το παρελθόν, όπου τα σπίτια διένειμε το κράτος, κάθε νέα κατοικία έπρεπε να αγοραστεί από ιδιωτικές εταιρείες. Το αποτέλεσμα ήταν να εκτοξευθούν οι τιμές των νέων ακινήτων στα ύψη, και φυσικά όσοι είχαν επενδύσει στον κατασκευαστικό τομέα, να σημειώσουν κέρδη-μαμούθ.

Με... γαϊδουράκια
Στην Κίνα του 2014 η ψαλίδα μεταξύ πλούσιων και φτωχών μεγαλώνει καθημερινά! Μάλιστα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, η αναλογία εισοδήματος μεταξύ του 10% των πλέον εύπορων με το αντίστοιχο ποσοστό των φτωχότερων έφθασε από το 19:1 το 2002 στο 25:1 το 2009. Είναι χαρακτηριστικό το ρεπορτάζ του Βρετανού δημοσιογράφου Τζάστιν Ρόουλατ για λογαριασμό του BBC, ο οποίος διαπίστωσε ότι υπάρχουν χιλιάδες χωριά όπου περί τα 20 με 30 εκατομμύρια Κινέζοι ζουν κυριολεκτικά μέσα σε σπηλιές (!), για την ακρίβεια σε σπίτια που έχουν κατασκευάσει μέσα σε αυτές. Σε κοινότητες σαν το Λανιογουάν και άλλα απομακρυσμένα από το Πεκίνο χωριά, αυτοκίνητο δεν υπάρχει ούτε για δείγμα, και οι μεταφορές γίνονται με... γαϊδουράκια, τα οποία μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις «μοιράζονται» μεταξύ δύο χωριών. Κι όμως, σήμερα η Κίνα αποτελεί πλέον τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον πλανήτη και ταυτοχρόνως τον μεγαλύτερο παραγωγό οχημάτων, ενώ έχει εισαγάγει περισσότερες Rolls Royce από κάθε άλλη χώρα στον κόσμο!
Σε μεγάλους βιομηχανικούς ομίλους, όπως π.χ. τη Foxconn, οι εργαζόμενοι όχι μόνο δεν μπορούν να έχουν καμία πολυτέλεια, αλλά συχνά κοιμούνται κλειδαμπαρωμένοι στο εργοστάσιο, όταν βγαίνει ένα νέο προϊόν
 
Ακόμη πιο εντυπωσιακό το γεγονός ότι η ανισότητα, σύμφωνα με μεγάλη έρευνα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν σε πολλούς δείκτες, έχει ξεπεράσει το λίκνο του καπιταλισμού, τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Ακριβώς αυτή η εξωπραγματική ανισότητα (ένας γάιδαρος για δυο χωριά, τρεις Ferrari για έναν νεαρό Κινέζο εκατομμυριούχο) προσπαθεί με κάθε τρόπο να αντιμετωπίσει ο πρόεδρος Σι Τζινγκπίνγκ και το κόμμα. Γιατί μπορεί το Πεκίνο να κάνει δηλώσεις περί «αρμονικής» και «αταξικής» κοινωνίας, αλλά πρέπει ν’ αρχίσει να ανακατανέμει (το πώς αποτελεί το μέγα ερώτημα) λίγο από τον υπερβολικό πλούτο των πολυεκατομμυριούχων στα 250 εκατομμύρια των Κινέζων πολιτών που ζουν ξεχασμένοι σε αγροτικές περιοχές, με εισοδήματα πολύ κάτω από το όριο της φτώχειας. Προς το παρόν, πάντως, αυτό φαντάζει ένα μακρινό και άπιαστο όνειρο.

Αποκαλύψεις
Η χλιδάτη ζωή της ζάπλουτης κινεζικής νεολαίας της Καλιφόρνια δεν έμεινε κρυφή, προς μεγάλη ενόχληση του Πεκίνου. Πριν από λίγες εβδομάδες, αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο βίντεο από μυστική συγκέντρωση των νεαρών πολυεκατομμυριούχων φοιτητών, το οποίο αν μπορούσε να δει ο Μάο μάλλον θα έβγαινε από το μνήμα του! Παρά τις απέλπιδες προσπάθειες του Πεκίνου να μπλοκάρει τέτοιου είδους βίντεο, τα οποία όπως είναι φυσικό εξοργίζουν όσους μοχθούν καθημερινά για το μεροκάματο, επικοινωνιακά, η «καταστροφή» έχει ήδη συντελεσθεί. Θυμίζουμε ότι έκθεση του 2012 για τους Κινέζους κροίσους (γονείς και παιδιά), την οποία είχαν δημοσιεύσει οι New York Times και το Bloomberg, είχε μπλοκαριστεί από την κινεζική κυβέρνηση, αφού υπήρχαν αναφορές και σε πολιτικά πρόσωπα υψηλού κύρους.

Το περιεχόμενό του πραγματικά εντυπωσιακό, καθώς οι κροίσοι Κινέζοι φοιτητές έχουν προσέλθει στη μυστική σύναξή τους σε γνωστό νυχτερινό κέντρο του Λος Αντζελες με τα υπεραυτοκίνητά τους, Porsche, Lamborghini, Maserati, Ferrari. Πολλοί απ’ αυτούς δεν έχουν μόνο ένα τέτοιο όχημα, αλλά ολόκληρη συλλογή, όπως ο νεαρός Γιν Λι. Ενας άλλος συμφοιτητής του αφήνει άφωνο τον δημοσιογράφο, που τον ρωτά γιατί αγόρασε ακόμη μία (την τρίτη κατά σειρά) Ferrari, μοντέλο «Καλιφόρνια», αξίας 270.000 δολαρίων, δίνοντάς του την εξής απάντηση: «Σπουδάζω στην Καλιφόρνια και το βρίσκω ρομαντικό (!) να οδηγώ ένα αυτοκίνητο που έχει το όνομα της Πολιτείας μου». Ο τρίτος της «ελίτ» παρέας λέει με καμάρι πόσες χιλιάδες δολάρια πλήρωσε προκειμένου να βάψει με ένα ειδικό φωσφορίζον χρώμα την ολοκαίνουργια Maserati του, προκειμένου να ξεχωρίζει απ’ αυτές των «κοινών θνητών». Στην επίμαχη συνάντηση, οι νεαροί πολυεκατομμυριούχοι φορούν φυσικά όλα τα τελευταία ιταλικά μοντελάκια και συνοδεύονται από όμορφες κοπέλες, Κινέζες και μη.

Το επίμαχο βίντεο αναρτήθηκε για πρώτη φορά στις 18 Νοεμβρίου και αποτέλεσε το κεντρικό θέμα της εκπομπής του BBC Newsday. Αναμεταδόθηκε από δεκάδες διεθνή μέσα ενημέρωσης, συνήθως με πληθώρα ειρωνικών σχολίων, ενώ στις πρώτες δέκα ώρες της εμφάνισής του δέχθηκε 3 εκατομμύρια επισκέψεις, όλες από Κινέζους, οι οποίοι άλαλοι έβλεπαν τους νεαρούς να κυκλοφορούν με αυτοκίνητα τα οποία για να αποκτήσουν θα έπρεπε να εργάζονται 10 ζωές... Σήμερα, σχεδόν δυο μήνες αργότερα, οι επισκέψεις έχουν ξεπεράσει τα 80 εκατομμύρια και διαρκώς αυξάνονται.

Αντίστοιχες εικόνες συναντά, πάντως, κανείς τόσο στο Πεκίνο όσο και τη Σανγκάη, όπου ο 28χρονος πάμπλουτος επιχειρηματίας Τζεφ Σαν είναι κάτοχος 15-20 υπεραυτοκινήτων και, όπως λέει χαμογελώντας, το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι πότε θα φθάσει στο Πεκίνο η νέα παραγγελία του, η Mac Laren MP4, αξίας δύο εκατομμυρίων δολαρίων -η πρώτη που εισάγεται στην Κίνα!