Μέχρι το περασμένο Σαββατοκύριακο η
Σόνια Θεοδωρίδου ήταν μια γνωστή Ελληνίδα σοπράνο, από τις ταλαντούχες
της γενιάς της και σίγουρα μια από τις πιο δραστήριες. Ολα αυτά έχουν
μπει σε δεύτερο πλάνο τις τελευταίες ημέρες. Η δημοσιοποίηση της
διαμαρτυρίας της, υπό τη μορφή καλλιτεχνικού δρώμενου, στο Βρετανικό
Μουσείο, με τη σύμπραξη και τη θερμή υποστήριξη του συζύγου της,
μαέστρου Θεόδωρου Ορφανίδη, έχει πυροδοτήσει ζωηρές συζητήσεις που
κινούνται σε δύο βασικούς άξονες: την αισθητική της πρωτοβουλίας και την
αποτελεσματικότητα ανάλογων κινήσεων, όταν ακριβώς προκύπτουν τόσα
πολλά θέματα που άπτονται της επικοινωνίας και της εικόνας, ενώπιον
μάλιστα ενός διεθνούς κοινού.
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι το αισθητικό μέρος της διαμαρτυρίας αποδείχθηκε τουλάχιστον προβληματικό. Μπορεί οι προθέσεις της Σόνιας Θεοδωρίδου και των συνεργατών της να ήταν αγαθές (στο δρώμενο τη συνόδευαν έξι άλλες Ελληνίδες, επίσης ενδεδυμένες με αρχαιοπρεπείς λευκούς χιτώνες), όμως το αποτέλεσμα, όπως το παρακολουθήσαμε στα σχετικά τηλεοπτικά ρεπορτάζ, υπήρξε κατώτερο των περιστάσεων. Δυστυχώς το αισθητικό σκέλος συμπαρασύρει αναπόφευκτα και όλα τα υπόλοιπα.
Επικοινωνήσαμε με την κ. Σόνια Θεοδωρίδου και η εντύπωση που αποκομίσαμε είναι ότι βρίσκεται ακόμα υπό τη συναισθηματική φόρτιση των όσων έζησε στο Λονδίνο. Δήλωσε ότι όλα έγιναν χωρίς την παραμικρή εμπλοκή από το υπουργείο Πολιτισμού ή την ελληνική πρεσβεία στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ηθική υποστήριξη έλαβε από τον γενικό γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Γιώργο Σούρλα, τον βουλευτή Κιλκίς της Νέας Δημοκρατίας Γιώργο Γεωργαντά και την κ. Χρυσάνθη Λαιμού.
Το Βρετανικό Μουσείο δεν είχε ενημερωθεί, αλλά δεν προκλήθηκε αναστάτωση. Αστυνομικοί και άνθρωποι της ασφάλειας του μουσείου ζήτησαν να πληροφορηθούν το είδος της διαμαρτυρίας και τελικά επέτρεψαν στην Ελληνίδα σοπράνο και στις συνοδούς της να φτάσουν μέχρι την αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Το δρώμενο διήρκεσε συνολικά 40 λεπτά και σύμφωνα με την κ. Σόνια Θεοδωρίδου υπήρχε κόσμος που παρακολουθούσε δακρυσμένος.
Η κ. Σόνια Θεοδωρίδου και οι συνεργάτες της επιστρέφουν στην Ελλάδα ικανοποιημένοι. Το θέμα, ωστόσο, παραμένει: ποια είναι τα όρια της πολιτιστικής διπλωματίας ιδιωτών και τι απόσταση χωρίζει αυτό που εσύ ο ίδιος περιγράφεις ως «επιτυχία» για τη χώρα σου από μια διαφορετική ανάγνωση της πραγματικότητας;
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι το αισθητικό μέρος της διαμαρτυρίας αποδείχθηκε τουλάχιστον προβληματικό. Μπορεί οι προθέσεις της Σόνιας Θεοδωρίδου και των συνεργατών της να ήταν αγαθές (στο δρώμενο τη συνόδευαν έξι άλλες Ελληνίδες, επίσης ενδεδυμένες με αρχαιοπρεπείς λευκούς χιτώνες), όμως το αποτέλεσμα, όπως το παρακολουθήσαμε στα σχετικά τηλεοπτικά ρεπορτάζ, υπήρξε κατώτερο των περιστάσεων. Δυστυχώς το αισθητικό σκέλος συμπαρασύρει αναπόφευκτα και όλα τα υπόλοιπα.
Επικοινωνήσαμε με την κ. Σόνια Θεοδωρίδου και η εντύπωση που αποκομίσαμε είναι ότι βρίσκεται ακόμα υπό τη συναισθηματική φόρτιση των όσων έζησε στο Λονδίνο. Δήλωσε ότι όλα έγιναν χωρίς την παραμικρή εμπλοκή από το υπουργείο Πολιτισμού ή την ελληνική πρεσβεία στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ηθική υποστήριξη έλαβε από τον γενικό γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Γιώργο Σούρλα, τον βουλευτή Κιλκίς της Νέας Δημοκρατίας Γιώργο Γεωργαντά και την κ. Χρυσάνθη Λαιμού.
Το Βρετανικό Μουσείο δεν είχε ενημερωθεί, αλλά δεν προκλήθηκε αναστάτωση. Αστυνομικοί και άνθρωποι της ασφάλειας του μουσείου ζήτησαν να πληροφορηθούν το είδος της διαμαρτυρίας και τελικά επέτρεψαν στην Ελληνίδα σοπράνο και στις συνοδούς της να φτάσουν μέχρι την αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Το δρώμενο διήρκεσε συνολικά 40 λεπτά και σύμφωνα με την κ. Σόνια Θεοδωρίδου υπήρχε κόσμος που παρακολουθούσε δακρυσμένος.
Η κ. Σόνια Θεοδωρίδου και οι συνεργάτες της επιστρέφουν στην Ελλάδα ικανοποιημένοι. Το θέμα, ωστόσο, παραμένει: ποια είναι τα όρια της πολιτιστικής διπλωματίας ιδιωτών και τι απόσταση χωρίζει αυτό που εσύ ο ίδιος περιγράφεις ως «επιτυχία» για τη χώρα σου από μια διαφορετική ανάγνωση της πραγματικότητας;