Η κυβέρνηση επεξεργάζεται βελτιωμένες προτάσεις για την αναδιάρθρωση των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ προκειμένου να πείσει την τρόικα. Καθοριστικός παράγοντας για τη στάση των πιστωτών είναι και το ότι η Ελλάδα έχει απολέσει την αξιοπιστία της στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων.
Του Βασίλη Ζήρα
Νέα σχέδια αναδιάρθρωσης των ΕΑΣ, της ΕΛΒΟ και της ΛΑΡΚΟ με επιμέρους τεχνικές βελτιώσεις επεξεργάζεται η κυβέρνηση προκειμένου να πείσει την τρόικα να μην επιμείνει στο κλείσιμο των εταιρειών.
Oπως προκύπτει από την απάντηση μέσω e-mail του εκπροσώπου της Κομισιόν κ. Ματίας Μορς, η τρόικα αμφισβητεί την αξιοπιστία των σχεδίων της ελληνικής πλευράς για εκκαθάριση εν λειτουργία, καθώς θεωρεί ότι δεν εξασφαλίζουν την εξυγίανση και την πώλησή τους σε ιδιώτες και δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που έχουν λάβει. Ετσι, ζητεί να παραμείνει ως εναλλακτική το κλείσιμο των επιχειρήσεων, με διαφορετική ένταση όμως για την κάθε μία.
Συγκεκριμένα:
1. Για τα ΕΑΣ η τρόικα σημειώνει πως το σχέδιο θα έχει επιπλέον κόστος 144 εκατ. ευρώ για τους φορολογούμενους, καθώς περιλαμβάνει ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Δεδομένων των δημοσιονομικών περιορισμών, ο κ. Μορς σημειώνει ότι το σχέδιο δεν συνιστά μια βιώσιμη λύση και πως η εταιρεία θα έπρεπε να ρευστοποιηθεί. Εάν η ελληνική πλευρά επικαλείται
λόγους εθνικής άμυνας για τη διατήρηση της εταιρείας, τότε αυτή θα έπρεπε να είναι ακόμη μικρότερη και η δραστηριότητά της να εξαντλείται στις παραγγελίες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Οπως προκύπτει από τα σχέδια που παρουσιάζει παρακάτω η «Κ», το αρχικό σχέδιο της κυβέρνησης για τα ΕΑΣ προέβλεπε την παραμονή 350 περίπου εργαζομένων στο νέο σχήμα και έσοδα από εξαγωγές 20 εκατ. ευρώ ετησίως. Η τρόικα δεν θεωρεί ότι είναι εφικτό να επιτύχει τέτοιες εξαγωγές, άρα τα ΕΑΣ θα πρέπει να συρρικνωθούν ακόμη περισσότερο.Σύμφωνα με πληροφορίες, στο νέο σχέδιο που εστάλη χθες στις Βρυξέλλες, μειώνεται το κόστος της εθελουσίας εξόδου και αναπροσαρμόζονται προς τα κάτω τα έσοδα από εξαγωγές και το προσωπικό.
2. Για τη ΛΑΡΚΟ η τρόικα διατυπώνει ενστάσεις ως προς τον τρόπο που σχεδιάζει η κυβέρνηση να διενεργήσει τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης. Κατ’ αρχάς διαφωνεί με το να τεθεί όρος στους υποψήφιους επενδυτές για διατήρηση του αριθμού των εργαζομένων, καθώς θεωρεί πως υπάρχει πλεονάζον προσωπικό.Επιπλέον, υποστηρίζει ότι αν και γίνονται ξεχωριστοί διαγωνισμοί για την πώληση του εργοστασίου και των ορυχείων, οι όροι είναι τέτοιοι που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ενιαία πώληση και συνεπώς ο νέος επενδυτής θα πρέπει να αναλάβει να επιστρέψει στο Δημόσιο τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις.
3. Για την ΕΛΒΟ, η τρόικα είναι πιο κατηγορηματική. Θεωρεί ότι το κόστος της εκκαθάρισης εν λειτουργία είναι υψηλότερο από το άμεσο λουκέτο, ενώ η εκτίμηση ότι στο μέλλον η εταιρεία θα έχει νέα συμβόλαια δεν είναι ρεαλιστική και δεν εγγυάται τη βιωσιμότητά της.
Εν κατακλείδι, η τρόικα λέει σαφώς πως η πτώχευση της εταιρείας είναι η πιο επιθυμητή και ρεαλιστική λύση.Από την απάντηση της τρόικας φαίνεται ότι η διαπραγμάτευση θα είναι πολύ δύσκολη. Η τρόικα επί της ουσίας θεωρεί ότι η ΕΛΒΟ δεν έχει πιθανότητες εξυγίανσης και τα ΕΑΣ μπορούν να διασωθούν μόνον ως ένα πολύ μικρό σχήμα, που θα επιβιώσει την επόμενη πενταετία με τις παραγγελίες του υπουργείου Αμυνας, ύψους 105 εκατ. ευρώ.Οσο για τη ΛΑΡΚΟ, θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ώστε η διάδοχη εταιρεία να μην επιβαρυνθεί με τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις της παλαιάς. Αλλιώς δεν μπορεί να επιβιώσει. Καθοριστικός παράγοντας για τη στάση της τρόικας είναι και το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει απολέσει την αξιοπιστία της στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων. Αν και το πρόβλημα ήταν γνωστό εδώ και χρόνια (υπάρχει αλληλογραφία τουλάχιστον τριών ετών), η Αθήνα απέφευγε να το αντιμετωπίσει, φοβούμενη το πολιτικό κόστος.
Ετσι, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, που καλείται να διεξαγάγει τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα χρόνια προβλήματα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, τη χαμηλή ανταγωνιστικότητά τους και με το γεγονός ότι όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν βρήκαν το πολιτικό θάρρος να αντιμετωπίσουν εγκαίρως και υπό ευνοϊκότερες συνθήκες το θέμα.
Του Βασίλη Ζήρα
Νέα σχέδια αναδιάρθρωσης των ΕΑΣ, της ΕΛΒΟ και της ΛΑΡΚΟ με επιμέρους τεχνικές βελτιώσεις επεξεργάζεται η κυβέρνηση προκειμένου να πείσει την τρόικα να μην επιμείνει στο κλείσιμο των εταιρειών.
Oπως προκύπτει από την απάντηση μέσω e-mail του εκπροσώπου της Κομισιόν κ. Ματίας Μορς, η τρόικα αμφισβητεί την αξιοπιστία των σχεδίων της ελληνικής πλευράς για εκκαθάριση εν λειτουργία, καθώς θεωρεί ότι δεν εξασφαλίζουν την εξυγίανση και την πώλησή τους σε ιδιώτες και δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που έχουν λάβει. Ετσι, ζητεί να παραμείνει ως εναλλακτική το κλείσιμο των επιχειρήσεων, με διαφορετική ένταση όμως για την κάθε μία.
Συγκεκριμένα:
1. Για τα ΕΑΣ η τρόικα σημειώνει πως το σχέδιο θα έχει επιπλέον κόστος 144 εκατ. ευρώ για τους φορολογούμενους, καθώς περιλαμβάνει ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου. Δεδομένων των δημοσιονομικών περιορισμών, ο κ. Μορς σημειώνει ότι το σχέδιο δεν συνιστά μια βιώσιμη λύση και πως η εταιρεία θα έπρεπε να ρευστοποιηθεί. Εάν η ελληνική πλευρά επικαλείται
λόγους εθνικής άμυνας για τη διατήρηση της εταιρείας, τότε αυτή θα έπρεπε να είναι ακόμη μικρότερη και η δραστηριότητά της να εξαντλείται στις παραγγελίες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Οπως προκύπτει από τα σχέδια που παρουσιάζει παρακάτω η «Κ», το αρχικό σχέδιο της κυβέρνησης για τα ΕΑΣ προέβλεπε την παραμονή 350 περίπου εργαζομένων στο νέο σχήμα και έσοδα από εξαγωγές 20 εκατ. ευρώ ετησίως. Η τρόικα δεν θεωρεί ότι είναι εφικτό να επιτύχει τέτοιες εξαγωγές, άρα τα ΕΑΣ θα πρέπει να συρρικνωθούν ακόμη περισσότερο.Σύμφωνα με πληροφορίες, στο νέο σχέδιο που εστάλη χθες στις Βρυξέλλες, μειώνεται το κόστος της εθελουσίας εξόδου και αναπροσαρμόζονται προς τα κάτω τα έσοδα από εξαγωγές και το προσωπικό.
2. Για τη ΛΑΡΚΟ η τρόικα διατυπώνει ενστάσεις ως προς τον τρόπο που σχεδιάζει η κυβέρνηση να διενεργήσει τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης. Κατ’ αρχάς διαφωνεί με το να τεθεί όρος στους υποψήφιους επενδυτές για διατήρηση του αριθμού των εργαζομένων, καθώς θεωρεί πως υπάρχει πλεονάζον προσωπικό.Επιπλέον, υποστηρίζει ότι αν και γίνονται ξεχωριστοί διαγωνισμοί για την πώληση του εργοστασίου και των ορυχείων, οι όροι είναι τέτοιοι που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ενιαία πώληση και συνεπώς ο νέος επενδυτής θα πρέπει να αναλάβει να επιστρέψει στο Δημόσιο τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις.
3. Για την ΕΛΒΟ, η τρόικα είναι πιο κατηγορηματική. Θεωρεί ότι το κόστος της εκκαθάρισης εν λειτουργία είναι υψηλότερο από το άμεσο λουκέτο, ενώ η εκτίμηση ότι στο μέλλον η εταιρεία θα έχει νέα συμβόλαια δεν είναι ρεαλιστική και δεν εγγυάται τη βιωσιμότητά της.
Εν κατακλείδι, η τρόικα λέει σαφώς πως η πτώχευση της εταιρείας είναι η πιο επιθυμητή και ρεαλιστική λύση.Από την απάντηση της τρόικας φαίνεται ότι η διαπραγμάτευση θα είναι πολύ δύσκολη. Η τρόικα επί της ουσίας θεωρεί ότι η ΕΛΒΟ δεν έχει πιθανότητες εξυγίανσης και τα ΕΑΣ μπορούν να διασωθούν μόνον ως ένα πολύ μικρό σχήμα, που θα επιβιώσει την επόμενη πενταετία με τις παραγγελίες του υπουργείου Αμυνας, ύψους 105 εκατ. ευρώ.Οσο για τη ΛΑΡΚΟ, θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ώστε η διάδοχη εταιρεία να μην επιβαρυνθεί με τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις της παλαιάς. Αλλιώς δεν μπορεί να επιβιώσει. Καθοριστικός παράγοντας για τη στάση της τρόικας είναι και το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει απολέσει την αξιοπιστία της στο θέμα των κρατικών ενισχύσεων. Αν και το πρόβλημα ήταν γνωστό εδώ και χρόνια (υπάρχει αλληλογραφία τουλάχιστον τριών ετών), η Αθήνα απέφευγε να το αντιμετωπίσει, φοβούμενη το πολιτικό κόστος.
Ετσι, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, που καλείται να διεξαγάγει τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα χρόνια προβλήματα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, τη χαμηλή ανταγωνιστικότητά τους και με το γεγονός ότι όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις δεν βρήκαν το πολιτικό θάρρος να αντιμετωπίσουν εγκαίρως και υπό ευνοϊκότερες συνθήκες το θέμα.