Την εξαίρεση του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ, από τους κανόνες της ΕΕ που
επιβάλουν την πρόσβαση τρίτων στην χωρητικότητά του, ενέκρινε η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποδεχόμενη τις σχετικές εισηγήσεις των Ρυθμιστικών
Αρχών Ελλάδας, Ιταλίας και Αλβανίας, από όπου διέρχεται ο αγωγός.
Η εξαίρεση αυτή, αφορά τη χωρητικότητα του αγωγού, τόσο της αρχικής φάσης που είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο και της επέκτασής του σε 20 δισ. κυβικά, ενώ καλύπτει χρονική περίοδο 25ετίας.
Σημειώνεται ότι εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων, έχει εξασφαλίσει και ο Ελληνοιταλικός αγωγός, σχέδιο ωστόσο που για την ώρα τουλάχιστον έχει παγώσει, ενώ ο Ελληνοβουλγαρικός αγωγός ξεκίνησε τη σχετική διαδικασία προκειμένου να υποστηρίξει τη σκοπιμότητα εξαίρεσής του (market test).
Σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, όλα τα μεγάλα έργα μεταφοράς ενέργειας (δίκτυα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) διέπονται από κανόνες πλήρους ρύθμισης σε ό,τι αφορά την πρόσβαση τρίτων χρηστών στη χωρητικότητά τους, με επίσης ρυθμιζόμενες ταρίφες. Για να υπάρξει εξαίρεση από τους κανόνες θα πρέπει να υφίστανται ειδικοί λόγοι όπως υψηλό κόστος και αβεβαιότητες, οι οποίοι θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική βιωσιμότητα της επένδυσης.
Η εξαίρεση αυτή, αφορά τη χωρητικότητα του αγωγού, τόσο της αρχικής φάσης που είναι 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο και της επέκτασής του σε 20 δισ. κυβικά, ενώ καλύπτει χρονική περίοδο 25ετίας.
Σημειώνεται ότι εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων, έχει εξασφαλίσει και ο Ελληνοιταλικός αγωγός, σχέδιο ωστόσο που για την ώρα τουλάχιστον έχει παγώσει, ενώ ο Ελληνοβουλγαρικός αγωγός ξεκίνησε τη σχετική διαδικασία προκειμένου να υποστηρίξει τη σκοπιμότητα εξαίρεσής του (market test).
Σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, όλα τα μεγάλα έργα μεταφοράς ενέργειας (δίκτυα ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου) διέπονται από κανόνες πλήρους ρύθμισης σε ό,τι αφορά την πρόσβαση τρίτων χρηστών στη χωρητικότητά τους, με επίσης ρυθμιζόμενες ταρίφες. Για να υπάρξει εξαίρεση από τους κανόνες θα πρέπει να υφίστανται ειδικοί λόγοι όπως υψηλό κόστος και αβεβαιότητες, οι οποίοι θέτουν σε κίνδυνο την οικονομική βιωσιμότητα της επένδυσης.
Τέλος να σημειωθεί ότι στη φάση του market test για τον αγωγό ΤΑΡ, επίσημο ενδιαφέρον για δέσμευση χωρητικότητας εκδήλωσαν περίπου 20 ενεργειακές εταιρείες από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας συμμετέχουν οι Statoil (Νορβηγία), Axpo (Ελβετία), E.ON (Γερμανία), ενώ εφ΄όσον επιλεγεί για τη μεταφορά του αερίου από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, έχει συμφωνηθεί να εισέλθουν στο μετοχικό κεφάλαιο η ΒΡ και η αζέρικη Socar, η οποία ως γνωστόν διεκδικεί και το ΔΕΣΦΑ.
Τέλος συμμετοχή διεκδικεί και το Ελληνικό Δημόσιο.