17 Μαΐου 2013

Αγωγός ΤΑΡ: "Ψήνεται" ελληνική συμμετοχή

του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Πιθανότατη θεωρείται ελληνική συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού ΤΑΡ, έστω και με πολύ μικρό –συμβολικό ποσοστό.

Αυτό αποκάλυψε χθες σε ημερίδα με θέμα τις γεωπολιτικές παραμέτρους του αγωγού, στην οποία παρουσιάστηκαν τα συμπεράσματα σχετικής μελέτης του ΙΟΒΕ και του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου, ο πρώην υφυπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης, απευθύνοντας χαιρετισμό εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ.


Την προοπτική αυτή επιβεβαίωσαν στο Euro2day.gr πηγές του ΤΑΡ, επισημαίνοντας ότι είναι θέμα το οποίο συζητά απ΄ευθείας η ελληνική κυβέρνηση με την εταιρεία του αγωγού, στην οποία ως γνωστόν συμμετέχουν η Statoil (Νορβηγία), Axpo (Ελβετία), E.ON (Γερμανία).

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά η συμμετοχή του Δημοσίου θα έχει ως πρότυπο την συμμετοχή στην εταιρεία του πετρελαιαγωγού Burgas –Αλεξανδρούπολη και μπορεί να κυμαίνεται στο 1%. Ωστόσο μέσω του ποσοστού αυτού θα έχει τη δυνατότητα η εκάστοτε Ελληνική Κυβέρνηση, να παρακολουθεί τη λειτουργία του έργου το οποίο έχει έντονη γεωπολιτική δυναμική.

Σε ό,τι αφορά στις εκκρεμότητες που υπάρχουν στην Ελλάδα, σχετικά με τον αγωγό, ο Γ.Γ. Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του ΥΠΕΞ Παναγιώτης Μίχαλος, επεσήμανε ότι αφορούν την υπογραφή της «Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας» (Host Government Agreement). Σύμφωνα δε με τα όσα είπε, η επεξεργασία των όρων της βρίσκεται στο τελικό στάδιο, χωρίς να αποκλείεται η υπογραφή της μέχρι το τέλος του μήνα.




Σημειώνεται ότι η Ελληνική Κυβέρνηση και διπλωματία, έχουν θέσει ως προτεραιότητα την προώθηση του συγκεκριμένου έργου του μοναδικού με μεγάλη γεωπολιτική σημασία που περιλαμβάνει την Ελλάδα στο σχεδιασμό του.

Ωστόσο η κατασκευή, θα εξαρτηθεί από τους παραγωγούς του αερίου, δηλαδή την κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ στην Κασπία, στην οποίο σημαίνοντα ρόλο για τα θέματα μεταφοράς αερίου διαδραματίζει η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar.

Για το λόγο αυτό ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς κατά την επιστροφή του από το Πεκίνο, θα σταθμεύσει για κάποιες ώρες στο Μπακού, όπου θα συναντηθεί με τον ισχυρό άνδρα της Χώρας Ιλχάμ Αλίγιεφ, με σχεδόν αποκλειστικό θέμα τη συνεργασία των δύο χωρών στα ενεργειακά.

Ας σημειωθεί ότι της επίσκεψης του Πρωθυπουργού, προηγήθηκαν διαδοχικές επισκέψεις στο Μπακού του υπουργού και του υφυπουργού Εξωτερικών Δημήτρη Αβραμόπουλου και Δημήτρη Κούρκουλα. Σημαντική παράμετρος στο όλο θέμα, είναι και η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, καθώς στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, συμμετέχει και η Socar. Σύμφωνα με πληροφορίες και εκτιμήσεις που παρουσίασε στην ημερίδα ο διευθυντής ερευνών του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Κωνσταντίνος Φίλης, η κατάθεση δεσμευτικής προσφοράς εκ μέρους της Socar θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, και μάλιστα με τίμημα πάνω από την αξία της εταιρείας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι τα πλεονεκτήματα του ΤΑΡ, έναντι του ανταγωνιστικού του αγωγού Nabucco West (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Αυστρία) λόγω του χαμηλότερου κόστους και της διέλευσης από λιγότερες χώρες, θα επιτρέψουν την επιλογή του από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, ως τον αγωγό που θα λειτουργήσει πρώτος για τη μεταφορά αζέρικου αερίου στις ευρωπαϊκές αγορές.

Να σημειωθεί εδώ ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η επιλογή της κοινοπραξίας που αναμένεται μετά τον Ιούνιο, μπορεί να δίνει το πράσινο φως και στους δύο υποψήφιους αγωγούς (ΤΑΡ, Nabucco), αλλά προτεραιότητα στον έναν από τους δύο ως προς τη λειτουργία του.

Το γεγονός αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς όποιος αγωγός κάνει το άνοιγμα του Νότιου Διαδρόμου φυσικού αερίου, θα μπορέσει να αποκομίσει τα περισσότερα κέρδη σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο. Με βάση τη μελέτη του ΙΟΒΕ για τον αγωγό ΤΑΡ, θα δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία ύψους 340 εκατομμυρίων ευρώ κατά μέσο όρο ετησίως για τουλάχιστον 54 έτη. Το ποσό αυτό ισχύει σε περίπτωση που η προμήθεια των σωλήνων του αγωγού γίνει από εγχώριους παραγωγούς. Σε περίπτωση εισαγόμενων σωλήνων, η προστιθέμενη αξία υπολογίζεται σε 310 εκατομμύρια ετησίως.

Σε ό,τι αφορά στην απασχόληση, εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περίπου 4.800 θέσεις εργασίας κατά μέσο όρο, ενώ στην περίοδο κατασκευής του αγωγού, η απασχόληση υπολογίζεται σε 8-10.000 ανάλογα με την προέλευση των σωλήνων.

Πάντως ο παριστάμενος στην ημερίδα εκπρόσωπος της Σωληνουργίας Κορίνθου, επεσήμανε ότι η ελληνική επιχείρηση παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στο θέμα, όπως επίσης και ότι η εταιρεία κατασκευάζει και διαθέτει στη διεθνή αγορά σωλήνες με αντίστοιχα χαρακτηριστικά.