Τα σχέδια της Gazprom στη Βόρειο Ευρώπη προβλέπουν τη σύνδεση του
υποθαλάσσιου αγωγού της Βαλτικής, «Βόρειο ρεύμα», και του δικτύου
φυσικού αερίου της ηπειρωτικής Ευρώπης, με τα βρετανικά νησιά.
Συνεταίρος του ρωσικού ενεργειακού γίγαντα, θα γίνει και η ολλανδική
Gasunie.Η Gazprom ετοιμάζεται να σχηματίσει μια
νέα κοινοπραξία για την επέκταση του αγωγού φυσικού αερίου, North Stream («Βόρειο ρεύμα»). Την
επόμενη εβδομάδα, κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης του προέδρου
Βλαντίμιρ Πούτιν στην Ολλανδία, η Gazprom και η ολλανδική Gasunie, θα υπογράψουν το σχετικό μνημόνιο για τη συμμετοχή της
ολλανδικής εταιρείας στην κατασκευή του τελευταίου τμήματος -του τρίτου κλάδου-
του αγωγού.
Η Gasunie είναι ήδη μέτοχος και στους δύο πρώτους κλάδους του Nord Stream, αλλά η Gazprom, θέλει οι
διαπραγματεύσεις για την επέκταση του έργου, να ξεκινήσουν από «μηδενική βάση».
Ακόμα δεν είναι γνωστά τα ανταλλάγματα που διεκδικεί η Gazprom από την
ολλανδική εταιρεία. Η ιδέα της συμμετοχής της Gazprom κάτω από τον μανδύα της
παλιάς εταιρικής σχέσης σε έναν από τους αγωγούς στη Βρετανία, με τη μορφή
σύμβασης option, τελικά δεν προχώρησε.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του προέδρου Β. Πούτιν στην Ολλανδία, που έχει προγραμματιστεί για την 8η Απριλίου, η Gazprom και η ολλανδική Gasunie θα υπογράψουν μια σειρά από συμφωνίες, δήλωσε χθες ο ρώσος πρέσβης στις Κάτω Χώρες, Ρομάν Κολόντκιν, χωρίς όμως να αναφερθεί σε λεπτομέρειες. Πηγή κοντά στη Gazprom, δήλωσε ότι η εταιρεία θα υπογράψει με την Gasunie μνημόνιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή της τελευταίας στην κοινοπραξία που θα χειριστεί το project της επέκτασης του αγωγού Nord Stream, που μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία στη Γερμανία μέσω της Βαλτικής Θάλασσας.
Η Gasunie, κατέχει ήδη το 9% της κοινοπραξίας Nord Stream AG, η οποία κατασκευάζει τους δύο πρώτους κλάδους του αγωγού. Στο «Βόρειο Ρεύμα», η Gazprom έχει την πλειοψηφία των μετοχών, κατέχοντας το 51%, οι Wintershall και E.ON από 15,5% έκαστη και η GDF Suez, όπως και η Gasunie, από 9%. Η πρώτη γραμμή του project ξεκίνησε τη λειτουργία της το Νοέμβριο του 2011, και η δεύτερη τον Οκτώβριο του 2012. Η συνολική μεταφορική ικανότητα και των δύο κλάδων, είναι 55 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα «γαλάζιου χρυσού» ετησίως. Το κόστος κατασκευής του έργου ανήλθε στα 7,4 δις. δολάρια.
Η Gasunie εντάχθηκε στην κοινοπραξία τον Ιούλιο του 2008. Η εταιρεία σε αντάλλαγμα για το μερίδιο στη Nord Stream, παρείχε το δικαίωμα option για την απόκτηση από τη Gazprom του 9% του αγωγού Balgzand Bacton Line (BBL), δυναμικότητας μεταφοράς 20 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως από την Ολλανδία στη Βρετανία. Αλλά η σύμβαση με δικαίωμα προαίρεσης, δεν ολοκληρώθηκε.
Στα μέσα Ιανουαρίου 2013, ο
επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ, δήλωσε, ότι για την κατασκευή του τρίτου
και του τέταρτου κλάδου του Βορείου Ρεύματος, θα δημιουργηθεί μια νέα
κοινοπραξία. Προβλέπεται μάλιστα, ότι σε διάφορα τμήματα της διαδρομής θα μπορεί
να υπάρξει και διαφορετική σύνθεση των μετόχων. Στα τέλη του περασμένου έτους, η
Gazprom ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με την BP για την κατασκευή του τέταρτου κλάδου του αγωγού προς την
Μεγάλη Βρετανία, αλλά τα αποτελέσματά τους δεν είναι ακόμα γνωστά.
Αρχικά, η Gazprom, προγραμμάτιζε να έχει ολοκληρωθεί η φάση του σχεδιασμού – χάραξης της πορείας του αγωγού, μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου, στη συνέχεια η τελική απόφαση μεταφέρθηκε προς το τέλος του πρώτου τριμήνου, αλλά ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα. Στα μέσα Μαρτίου, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Wintershall, Mario Meren, δήλωσε ότι η εταιρεία αναλύει την τεχνικο-οικονομική μελέτη βιωσιμότητας (feasibility study) και στη συνέχεια θα αποφασίσει σχετικά με τη σκοπιμότητα του έργου και τη συμμετοχή της σε αυτό. Στην BP, δήλωσαν ότι «η εταιρεία διατηρεί το ενδιαφέρον της για το έργο, αλλά η απόφαση για τη συμμετοχή της, εκκρεμεί».
Επιπλέον, η Gazprom μπορεί να ενδιαφέρεται και για άλλα περιουσιακά στοιχεία της Gasunie στην Ευρώπη. Η συγκεκριμένη κρατική εταιρεία διαθέτει δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου 15,5 χιλιάδων χιλιομέτρων που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 100 δις. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως. Έχει επίσης δύο τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ και υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου. Η ελεγχόμενη από τη Gasunie, «GTS», συνδέεται επίσης με το Nord Stream, μέσω του αγωγού NEL που διέρχεται από τη Γερμανία (σχεδιασμένου να μεταφέρει 20 δις. κ.μ. ετησίως), είναι επίσης ένας σημαντικός προμηθευτής στις άλλες χώρες της ΕΕ.
Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση kommersant.ru
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του προέδρου Β. Πούτιν στην Ολλανδία, που έχει προγραμματιστεί για την 8η Απριλίου, η Gazprom και η ολλανδική Gasunie θα υπογράψουν μια σειρά από συμφωνίες, δήλωσε χθες ο ρώσος πρέσβης στις Κάτω Χώρες, Ρομάν Κολόντκιν, χωρίς όμως να αναφερθεί σε λεπτομέρειες. Πηγή κοντά στη Gazprom, δήλωσε ότι η εταιρεία θα υπογράψει με την Gasunie μνημόνιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή της τελευταίας στην κοινοπραξία που θα χειριστεί το project της επέκτασης του αγωγού Nord Stream, που μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία στη Γερμανία μέσω της Βαλτικής Θάλασσας.
Η Gasunie, κατέχει ήδη το 9% της κοινοπραξίας Nord Stream AG, η οποία κατασκευάζει τους δύο πρώτους κλάδους του αγωγού. Στο «Βόρειο Ρεύμα», η Gazprom έχει την πλειοψηφία των μετοχών, κατέχοντας το 51%, οι Wintershall και E.ON από 15,5% έκαστη και η GDF Suez, όπως και η Gasunie, από 9%. Η πρώτη γραμμή του project ξεκίνησε τη λειτουργία της το Νοέμβριο του 2011, και η δεύτερη τον Οκτώβριο του 2012. Η συνολική μεταφορική ικανότητα και των δύο κλάδων, είναι 55 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα «γαλάζιου χρυσού» ετησίως. Το κόστος κατασκευής του έργου ανήλθε στα 7,4 δις. δολάρια.
Η Gasunie εντάχθηκε στην κοινοπραξία τον Ιούλιο του 2008. Η εταιρεία σε αντάλλαγμα για το μερίδιο στη Nord Stream, παρείχε το δικαίωμα option για την απόκτηση από τη Gazprom του 9% του αγωγού Balgzand Bacton Line (BBL), δυναμικότητας μεταφοράς 20 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως από την Ολλανδία στη Βρετανία. Αλλά η σύμβαση με δικαίωμα προαίρεσης, δεν ολοκληρώθηκε.
Το δίκτυο εξαπλώνεται
Αρχικά, η Gazprom, προγραμμάτιζε να έχει ολοκληρωθεί η φάση του σχεδιασμού – χάραξης της πορείας του αγωγού, μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου, στη συνέχεια η τελική απόφαση μεταφέρθηκε προς το τέλος του πρώτου τριμήνου, αλλά ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα. Στα μέσα Μαρτίου, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Wintershall, Mario Meren, δήλωσε ότι η εταιρεία αναλύει την τεχνικο-οικονομική μελέτη βιωσιμότητας (feasibility study) και στη συνέχεια θα αποφασίσει σχετικά με τη σκοπιμότητα του έργου και τη συμμετοχή της σε αυτό. Στην BP, δήλωσαν ότι «η εταιρεία διατηρεί το ενδιαφέρον της για το έργο, αλλά η απόφαση για τη συμμετοχή της, εκκρεμεί».
Η μάχη στη Γηραιά Ήπειρο
Λόγω των ελλείψεων σε υγροποιημένο
φυσικό αέριο (ΥΦΑ), αλλά και της παγωνιάς φέτος το Μάρτιο στην Ευρώπη,
ειδικά
στη Βρετανία, οι τιμές spot φυσικού αερίου
αυξήθηκαν κατακόρυφα. Έτσι, η ατμόσφαιρα για συνομιλίες σχετικά με την
επέκταση
του Nord Stream ήταν ευνοϊκές, δήλωσε ο Βαλέρι Νεστέροφ της Sberbank
Investment Research. Η Gazprom θέλει να αυξήσει τις πωλήσεις της προς τη
Βρετανία, από 8 δις.
κυβικά μέτρα (κυρίως συμβάσεις spot) σήμερα, στα 40 δις. κ.μ. ετησίως,
που καλύπτουν το 50% της αγοράς της
χώρας, προσθέτει ο Βιτάλι Κριουκόφ της «IFD Kapital». Ο ίδιος πιστεύει
ότι το
δικαίωμα με προαίρεση της Gazprom για να πάρει το 9% στη BBL (η Gasunie
έχει το 60%, και οι E.ON και Fluxys από 20%), θα μπορούσε
να διατηρηθεί. Έτσι, σε αυτή την περίπτωση το μονοπώλιο θα είναι σε θέση
να το υλοποιήσει
με τη μιά ή την άλλη μορφή, όταν η Gasunie εισέλθει στη νέα κοινοπραξία.Επιπλέον, η Gazprom μπορεί να ενδιαφέρεται και για άλλα περιουσιακά στοιχεία της Gasunie στην Ευρώπη. Η συγκεκριμένη κρατική εταιρεία διαθέτει δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου 15,5 χιλιάδων χιλιομέτρων που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 100 δις. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως. Έχει επίσης δύο τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ και υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου. Η ελεγχόμενη από τη Gasunie, «GTS», συνδέεται επίσης με το Nord Stream, μέσω του αγωγού NEL που διέρχεται από τη Γερμανία (σχεδιασμένου να μεταφέρει 20 δις. κ.μ. ετησίως), είναι επίσης ένας σημαντικός προμηθευτής στις άλλες χώρες της ΕΕ.
Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση kommersant.ru