16 Μαρτίου 2013

«Κερδίσαμε με τον Ομπάμα γιατί καθορίσαμε την ατζέντα»

Ο επικεφαλής της προεκλογικής καμπάνιας του πλανητάρχη εξηγεί πώς, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τηρώντας κάποιους κανόνες αλλά και κάποιες συμβουλές διάσημων γκουρού της επικοινωνίας, ανέτρεψαν τα προγνωστικά στο ντέρμπι με τον Ρόμνεϊ

Του απεσταλμένου μας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Νικόλα Ζηργάνου


Ενας από τους πλέον πετυχημένους πολιτικούς συμβούλους στον κόσμο, ο Τζιμ Μεσίνα, επικεφαλής της προεκλογικής καμπάνιας του Μπαράκ Ομπάμα στις εκλογές του 2012, βρέθηκε στο πάνελ του Φόρουμ της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και συνομίλησε με το κοινό για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον τρόπο με τον οποίο συνέβαλε η τεχνολογία στην επανεκλογή του Αμερικανού προέδρου.

Ο 43χρονος προεδρικός σύμβουλος πέτυχε αυτό που φαινόταν αδύνατον: Να επανακάμψει ο Ομπάμα και να κερδίσει δεύτερη θητεία, ενώ ο Ρόμνεϊ εμφανιζόταν ως κυρίαρχος στις δημοσκοπήσεις. Ο Μεσίνα χρησιμοποίησε το facebook, το twitter και νέα προγράμματα λογισμικού εδικά σχεδιασμένα για την εκστρατεία, ενώ έτρεξε όλη την καμπάνια από το Σικάγο και όχι από την Ουάσιγκτον, χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες για να μηδενίσει τις αποστάσεις.

Ως βοηθός προσωπάρχη στον Λευκό Οίκο στην πρώτη θητεία Ομπάμα είχε χρεωθεί την πολιτική του προέδρου για δυο από τα σημαντικότερα θέματα: Τη μεταρρύθμιση στην υγεία και το οικονομικό πακέτο αναζωογόνησης της αμερικανικής οικονομίας. Ο Μεσίνα, που ακούει στο προσωνύμιο «fixer» (ο άνθρωπος που «κανονίζει» και λύνει τα προβλήματα) περιέγραψε πώς τον πλησίασε τον Δεκέμβριο του 2010 ο πρόεδρος σε έναν διάδρομο του Λευκού Οίκου και του πρότεινε να αναλάβει την προεκλογική του εκστρατεία, όταν κανείς δεν έδειχνε διατεθειμένος να χρεωθεί μια διαφαινόμενη ήττα:

«Του απάντησα θετικά, αλλά έβαλα έναν όρο. Η νέα εκστρατεία που θα του σχεδίαζα δεν θα θύμιζε σε τίποτα το παρελθόν. Δέχτηκε και αρχίσαμε να δουλεύουμε. Το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να πάρω τις κατάλληλες συμβουλές από τους σωστούς ανθρώπους. Ξεκίνησα μια περιοδεία σε όλη την Αμερική και συνάντησα δέκα γκουρού των νέων τεχνολογιών. Πέρασα πολλές ώρες με τον Ερικ Σμιθ της Google, ο οποίος μου έδωσε τη συμβουλή να μην πάρω στο επιτελείο μου κανένα στέλεχος που να προέρχεται από την παραδοσιακή πολιτική. “Πάρε μόνο νέους που ασχολούνται με τα νέα μέσα και τις τεχνολογίες” ήταν η προτροπή του. Στο μυαλό μου είχα πάντα τα λόγια του Στιβ Τζομπς της Apple που μου είχε πει: “Κάθε μέρα πρέπει να ανακαλύπτεις εκ νέου τον ίδιο σου τον εαυτό και να στοχάζεσαι ποιος είσαι”. Αλλά και ο σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ μού είπε το σοφό: “Φτιάχνεις τους Rolling Stones και από την επομένη πουλάς κάθε μέρα εισιτήρια. Ομως, η πολιτική δεν είναι μουσική βιομηχανία”. O πολιτικός είναι ένα μοναδικό “brand name” το οποίο πρέπει να αλλάζει σε κάθε εκλογική διαδικασία. Πρέπει να το επαναπροσδιορίζεις και να του δίνεις νέα υπόσταση. Με αυτόν τον γνώμονα, η εκστρατεία για τη δεύτερη προεδρική εκλογή (2012) έπρεπε να είχε εντελώς νέα χαρακτηριστικά από εκείνη του 2008.

Θέσαμε τρεις στόχους που έπρεπε να κατακτήσουμε αν θέλαμε να κερδίσουμε τις εκλογές.

»Πρώτον, έπρεπε να καθορίσουμε εμείς την ατζέντα. Ο Ρόμνεϊ ήθελε να περιστρέφεται γύρω από την οικονομία. Εκεί είχε το πλεονέκτημα. Εμείς θέλαμε να θέσουμε στους πολίτες ένα όραμα για ένα καλύτερο αύριο, μιλήσαμε για το πού θέλουμε να πάει η χώρα.

»Δεύτερον, έπρεπε να επικοινωνήσουμε ένα καθαρό μήνυμα στη βάση, στους πολίτες, σε καθέναν χωριστά. Επρεπε να επαναπροσδιοριστούμε, να επιστρέψουμε στις ρίζες μας, να προσεγγίσουμε τους ανθρώπους, να ασχοληθούμε όχι μόνο με τη γενική εικόνα, αλλά και με τα τοπικά προβλήματα, αυτά που απασχολούν περισσότερο τις κοινότητες.

»Και τρίτον, έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε την αιχμή της τεχνολογίας. Οταν εξελέγη πρώτη φορά ο πρόεδρος Ομπάμα το 2008, το facebook είχε το ένα δέκατο του μεγέθους που έχει σήμερα. Το 2008 δεν στείλαμε σε ψηφοφόρους ούτε ένα tweet, γιατί πιστεύαμε τότε ότι είναι μια τεχνολογική βλακεία που δεν θα περπατήσει. Στα μέσα του 2008 βγήκαν στην αγορά τα πρώτα «έξυπνα» τηλέφωνα. Μέσα σε τέσσερα χρόνια έγινε μια μικρή επανάσταση στις τεχνολογίες. Τότε μου είχε πει ο Στιβ Τζομπς ότι μέσα σε δύο χρόνια οι χρήστες θα κάνουν τα περισσότερα πράγματα μέσα από το κινητό τους τηλέφωνο και είχε δίκαιο.

»Για να ανταποκριθούμε στην εποχή και τις απαιτήσεις της, δημιουργήσαμε ένα νέο λογισμικό που ενοποίησε διαφορετικές πλατφόρμες με τους τηλεφωνικούς καταλόγους και τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των μελών του κόμματος και προσωποποιήσαμε το μήνυμα.

»Οταν τρέχεις μια εκστρατεία, πρέπει να έχεις τρία στοιχεία: Σαφήνεια στο μήνυμα, ταχύτητα και άμεση πρόσβαση σε αυτούς που θέλεις να περάσεις το μήνυμά σου. Αυτά τα τρία στοιχεία υπάρχουν στις νέες τεχνολογίες και τα νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η ασάφεια, ο “θόρυβος”, η καθυστέρηση και οι ανακοινώσεις τύπου ανήκουν σε μια άλλη εποχή. Ομως είναι λάθος να πιστεύει κανείς ότι θα νικήσει με ένα tweet. Αυτό που κυριαρχεί είναι το καθαρό μήνυμα. Οι τεχνολογίες έρχονται να το υπηρετήσουν.

Κερδίσαμε λοιπόν γιατί ελέγξαμε την ατζέντα, χτίσαμε μια απλή κατανοητή αυθεντική καμπάνια, επικεντρωμένη στο να φτάσει το μήνυμά μας μέσα, στον κάθε ψηφοφόρο ξεχωριστά με χρήση νέων μέσων και τεχνολογιών και γιατί ο Μπαράκ Ομπάμα είχε όραμα για το μέλλον και μπορέσαμε να το μεταδώσουμε».