της Μάρως Τσαντήλα«Πόδι» σε όλο το σύστημα των μεταφορών στην
Ελλάδα επιθυμούν να βάλουν οι κινέζοι καθώς, μετά την πολύ πετυχημένη
είσοδό τους στο λιμάνι του Πειραιά, εκδηλώνουν τώρα το ενδιαφέρον τους και για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ενώ, φαίνεται, ότι και ο σιδηρόδρομος βρίσκεται υπό εξέταση. Το ενδιαφέρον τους για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», που σύντομα θα μπει σε διαδικασία αποκρατικοποίησης, εξέφρασαν χθες στον υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα και την διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εκπρόσωποι κινεζικών εταιρειών.Στην συνάντηση οι εκπρόσωποι της Shenzhen Airport και της Friedmann Pacific Asset Management εξέφρασαν την πρόθεσή τους για συμμετοχή στο διαγωνισμό για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Η Shenzhen Airport (Group) έχει υπολογίσιμη εμπειρία στο χώρο, καθώς είναι η διαχειρίστρια του ομώνυμου αεροδρομίου Shenzhen. Πρόκειται για το τέταρτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας το οποίο εξυπηρετεί και συνδυασμένες μεταφορές θαλάσσης, ξηράς και αέρος. Ως τον Φεβρουάριο του 2012 η Shenzhen Airport είχε θέσει σε λειτουργία 141 αεροπορικά δρομολόγια, συμπεριλαμβανομένων 109 εσωτερικών γραμμών, τριών απευθείας γραμμών προς Χονγκ Κονγκ, Μακάο και Ταϊβάν και 32 άλλων διεθνών δρομολογίων.
Επέκταση της σύμβασης ως το 2046 Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, αμέσως δηλαδή μετά την προκήρυξη των διαγωνισμών για τα περιφερειακά αεροδρόμια, θα ξεκινήσει και η διαπραγμάτευση για την παράταση της σύμβασης του "Ελ. Βενιζέλος", που λήγει το 2026. Η επέκταση της σύμβασης για περίοδο 20 ετών έως το 2046 εκτιμάται ότι μπορεί να αποφέρει έσοδα της τάξης των 250 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται ήδη σε μια πρώτη συζήτηση με την Hochtief. Ωστόσο σε επίπεδο διαδικασίας δεν έχει ξεκαθαριστεί αν η επέκταση της σύμβασης θα «τρέξει» παράλληλα με την πώληση του ποσοστού που κατέχει στο Δημόσιο στο ΔΑΑ ή αν οι δύο διαδικασίες θα γίνουν σε διαφορετικό χρόνο. Την υπόθεση περιπλέκει περισσότερο το γεγονός ότι η γερμανική εταιρεία Hochtief έχει ανακοινώσει πως προτίθεται να προχωρήσει σε πώληση συμμετοχών σε έξι αεροδρόμια που διαχειρίζεται, μεταξύ αυτών και στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Μάλιστα η συμμετοχή που πουλά η εταιρεία στο "Βενιζέλος" χαρακτηρίζεται ως πολύτιμη, καθώς πρόκειται για μια δραστηριότητα που είναι ιδιαίτερα αποδοτική.
Παλιά ιστορία Δεν είναι η πρώτη φορά που οι κινέζοι εκφράζουν το ενδιαφέρον τους για το αεροδρόμιο της Αθήνας. Η κινεζική ΝΑ Group, ιδιοκτήτρια της Hainan Airlines μαζί με τον γαλλικό όμιλο Vinci, που έχει εκτεταμένη δραστηριότητα στη χώρα μας, είχαν δηλώσει «παρών» και την προηγούμενη φορά που η Hochtief είχε γνωστοποιήσει την πρόθεσή της να πωλήσει τη συμμετοχή της στον ΔΑΑ και σε άλλα αεροδρόμια.Ωστόσο τότε η υπόθεση δεν προχώρησε εξαιτίας του ότι το προσφερόμενο τίμημα δεν κρίθηκε ικανοποιητικό από την γερμανική εταιρεία.Πάντως πριν από δύο σχεδόν χρόνια οι δύο εταιρείες με κοινή επιστολή τους προς τον τότε πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου και στον τότε υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του αερολιμένα. Οι ίδιοι έκαναν λόγο τότε για μια μορφή «συνεπένδυσης», η οποία «θα βοηθήσει σημαντικά τον ΔΑΑ να πετύχει τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης μέσα από μια επιτυχημένη ιδιωτικοποίησή του».
Και το Καστέλι στο στόχαστρο Να σημειώσουμε ότι ενδιαφέρον από την κινεζική πλευρά φαίνεται ότι υπάρχει και για τον αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης η κατασκευή και εκμετάλλευση του οποίου θα προχωρήσει με ξεχωριστό διαγωνισμό, αφού προηγουμένως ξεκαθαρίσει το ζήτημα των αυτοκινητοδρόμων.
Η εταιρεία επενδύσεων Fosun φέρεται να είναι μεταξύ των σχημάτων που ενδιαφέρονται για το αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, το οποίο να σημειώσουμε ότι θα γίνει με περικοπές στο φυσικό αντικείμενο, καθώς το κόστος του αρχικού σχέδιου κρίθηκε υπερβολικό για την παρούσα φάση.
Η Shenzhen Airport (Group) έχει υπολογίσιμη εμπειρία στο χώρο, καθώς είναι η διαχειρίστρια του ομώνυμου αεροδρομίου Shenzhen. Πρόκειται για το τέταρτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας το οποίο εξυπηρετεί και συνδυασμένες μεταφορές θαλάσσης, ξηράς και αέρος. Ως τον Φεβρουάριο του 2012 η Shenzhen Airport είχε θέσει σε λειτουργία 141 αεροπορικά δρομολόγια, συμπεριλαμβανομένων 109 εσωτερικών γραμμών, τριών απευθείας γραμμών προς Χονγκ Κονγκ, Μακάο και Ταϊβάν και 32 άλλων διεθνών δρομολογίων.
Επέκταση της σύμβασης ως το 2046 Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, αμέσως δηλαδή μετά την προκήρυξη των διαγωνισμών για τα περιφερειακά αεροδρόμια, θα ξεκινήσει και η διαπραγμάτευση για την παράταση της σύμβασης του "Ελ. Βενιζέλος", που λήγει το 2026. Η επέκταση της σύμβασης για περίοδο 20 ετών έως το 2046 εκτιμάται ότι μπορεί να αποφέρει έσοδα της τάξης των 250 εκατ. ευρώ.
Το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται ήδη σε μια πρώτη συζήτηση με την Hochtief. Ωστόσο σε επίπεδο διαδικασίας δεν έχει ξεκαθαριστεί αν η επέκταση της σύμβασης θα «τρέξει» παράλληλα με την πώληση του ποσοστού που κατέχει στο Δημόσιο στο ΔΑΑ ή αν οι δύο διαδικασίες θα γίνουν σε διαφορετικό χρόνο. Την υπόθεση περιπλέκει περισσότερο το γεγονός ότι η γερμανική εταιρεία Hochtief έχει ανακοινώσει πως προτίθεται να προχωρήσει σε πώληση συμμετοχών σε έξι αεροδρόμια που διαχειρίζεται, μεταξύ αυτών και στο αεροδρόμιο της Αθήνας. Μάλιστα η συμμετοχή που πουλά η εταιρεία στο "Βενιζέλος" χαρακτηρίζεται ως πολύτιμη, καθώς πρόκειται για μια δραστηριότητα που είναι ιδιαίτερα αποδοτική.
Παλιά ιστορία Δεν είναι η πρώτη φορά που οι κινέζοι εκφράζουν το ενδιαφέρον τους για το αεροδρόμιο της Αθήνας. Η κινεζική ΝΑ Group, ιδιοκτήτρια της Hainan Airlines μαζί με τον γαλλικό όμιλο Vinci, που έχει εκτεταμένη δραστηριότητα στη χώρα μας, είχαν δηλώσει «παρών» και την προηγούμενη φορά που η Hochtief είχε γνωστοποιήσει την πρόθεσή της να πωλήσει τη συμμετοχή της στον ΔΑΑ και σε άλλα αεροδρόμια.Ωστόσο τότε η υπόθεση δεν προχώρησε εξαιτίας του ότι το προσφερόμενο τίμημα δεν κρίθηκε ικανοποιητικό από την γερμανική εταιρεία.Πάντως πριν από δύο σχεδόν χρόνια οι δύο εταιρείες με κοινή επιστολή τους προς τον τότε πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου και στον τότε υπουργό Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του αερολιμένα. Οι ίδιοι έκαναν λόγο τότε για μια μορφή «συνεπένδυσης», η οποία «θα βοηθήσει σημαντικά τον ΔΑΑ να πετύχει τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης μέσα από μια επιτυχημένη ιδιωτικοποίησή του».
Και το Καστέλι στο στόχαστρο Να σημειώσουμε ότι ενδιαφέρον από την κινεζική πλευρά φαίνεται ότι υπάρχει και για τον αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης η κατασκευή και εκμετάλλευση του οποίου θα προχωρήσει με ξεχωριστό διαγωνισμό, αφού προηγουμένως ξεκαθαρίσει το ζήτημα των αυτοκινητοδρόμων.
Η εταιρεία επενδύσεων Fosun φέρεται να είναι μεταξύ των σχημάτων που ενδιαφέρονται για το αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, το οποίο να σημειώσουμε ότι θα γίνει με περικοπές στο φυσικό αντικείμενο, καθώς το κόστος του αρχικού σχέδιου κρίθηκε υπερβολικό για την παρούσα φάση.