Του Γιώργου Σκορδίλη-Την ίδια ώρα που απο τις Βρυξέλλες
συνεχίζονται οι πιέσεις προς την πλευρά της Αθήνας για να επανεξετάσει
το καθεστώς φορολογίας της ποντοπόρου ναυτιλίας η Γερμανία δια στόματος
της Καγκελαρίου κυρίας Άγκελας Μέρκελ ανακοινώνει νέο πακέτο φορολογικών
απαλλαγών για τη ναυτιλία της.Τις ανακοινώσεις Μέρκελ καλοσώρισε η
Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών Verband Deutscher Reeder, κάνοντας λόγο για
μια «συνήθη πρακτική» η οποία αποτελεί «κοινό τόπο» εντός των ορίων της
Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι Έλληνες πρώτοι και μετά οι κινέζοι εφοπλιστές βρήκαν πριν από περίπου μια πενταετία την πόρτα της γερμανικής ναυτιλίας διάπλατα ανοικτή. Βρήκαν έναν σύγχρονο εμπορικό στόλο σε πραγματικά εκπληκτικές τιμές και το κυριότερο, βρήκαν τις γερμανικές τράπεζες έτοιμες να συμμετάσχουν στην δανειοδότηση της εξαγοράς των γερμανικών πλοίων, κάτι που όπως ήταν φυσικό εξόργισε τους γερμανούς εφοπλιστές.
Καθώς το πρόβλημα άρχισε να γιγαντώνεται, μιας και οι απώλειες των επενδυτών στη γερμανική ναυτιλία υπήρξαν τεράστιες, η Καγκελάριος Μέρκελ σε μια ύστατη προσπάθεια ανασύνταξης της γερμανικής ναυτιλίας ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα, στην διάρκεια των εργασιών του 9ου Εθνικού Ναυτιλιακού Συμβουλίου της Γερμανίας, που πραγματοποιήθηκε στο Μπρεμερχάβεν σειρά νέων φορολογικών απαλλαγών.
Την ώρα λοιπόν που η Γερμανική κυβέρνηση μέσω του κ. Σόιμπλε εγκαλεί την ελληνική κυβέρνηση διότι δεν επιβάλλει επιπλέον φόρους στους έλληνες εφοπλιστές, η Γερμανίδα Καγκελάριος η οποία θέλει «το όφελος του ναυτιλιακού τομέα θα διαχυθεί σε όλη τη Γερμανία» όπως είπε, ανακοίνωσε, νέα φορoλογικά κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων στη Γερμανική σημαία, γιατί, όπως επισήμανε, θέλει να εξασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα της γερμανικής ναυτιλίας σε βάθος χρόνου.
«Μεταξύ της Ομοσπονδιακής και των τοπικών κυβερνήσεων υπήρξε μία συμφωνία ότι χρειαζόμαστε μία πιο δυνατή ναυτιλία κάτω από τη Γερμανική σημαία» είπε η κυρία Μέρκελ, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα νέα ρύθμιση σύμφωνα με την οποία ο εφοπλιστής παρακρατά το σύνολο των φόρων που αντιστοιχούν στους εργαζόμενους στο πλοίο, εάν αυτό πλέει υπό γερμανική σημαία. Μέχρι τώρα ίσχυε μία ρύθμιση του 1999 που προέβλεπε ότι ο πλοιοκτήτης παρακρατά το 40% των φόρων.
Η Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών καλωσόρισε τις ανακοινώσεις Μέρκελ, υπογραμμίζοντας σε ανακοίνωσή της ότι: «Τα μέτρα αυτά, που είναι κοινά με των ευρωπαίων γειτόνων μας, θα λειτουργήσουν ως τροχοπέδη στην μείωση της απασχόλησης γερμανών ναυτικών». Επίσης η Μέρκελ υποσχέθηκε αύξηση των κονδυλίων για την καινοτομία στην ναυτιλία στα 25 εκατ. ευρώ από 10 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα.
Αυτό ωστόσο σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει πως τα θεσμικά όργανα των Ελλήνων Εφοπλιστών δεν αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των στιγμών που διέρχεται η εθνική οικονομία της Ελλάδος και πως δεν επιθυμούν να ενισχύσουν περαιτέρω την συμμετοχή τους στα δημόσια έσοδα, όπως ήδη έχουν κάνει στην διάρκεια της τελευταίας τριετίας.
www.liberal.gr
Με το μοντέλο των κοινοπρακτικών
εταιρικών σχημάτων που προωθήθηκε στην διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας
στη γερμανική ναυτιλία από οικονομικούς και πολιτικούς παράγοντες του
Βερολίνου να καταρρέει κάτω απο το βάρος από μιας πολύ κακής ναυλαγοράς
μιας και δεν διέθετε τα αναγκαία «όπλα» για να την αντιμετωπίσει οι
γερμανικές τράπεζες ήρθαν αντιμέτωπες με το δίλημμα του να συνεχίσουν ή
να σταματήσουν να χρηματοδοτούν τη ναυτιλία.
Η απόφασή τους να περιορίσουν δραστικά
τον κίνδυνο που είχαν αναλάβει στη γερμανική ναυτιλία κλείνοντας τις
κάνουλες ρευστότητας προς αυτήν όχι μόνο επιτάχυναν την κατάρρευση της,
αλλά κυριολεκτικά την παρέδωσαν βορά στους ανταγωνιστές της, χωρίς αυτό
βεβαίως να απάλλαξει και τις ίδιες απο τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν,
ειδικά την περίοδο του 2012, απο το άνοιγμα τους στη ναυτιλία.
Οι Έλληνες πρώτοι και μετά οι κινέζοι εφοπλιστές βρήκαν πριν από περίπου μια πενταετία την πόρτα της γερμανικής ναυτιλίας διάπλατα ανοικτή. Βρήκαν έναν σύγχρονο εμπορικό στόλο σε πραγματικά εκπληκτικές τιμές και το κυριότερο, βρήκαν τις γερμανικές τράπεζες έτοιμες να συμμετάσχουν στην δανειοδότηση της εξαγοράς των γερμανικών πλοίων, κάτι που όπως ήταν φυσικό εξόργισε τους γερμανούς εφοπλιστές.
Καθώς το πρόβλημα άρχισε να γιγαντώνεται, μιας και οι απώλειες των επενδυτών στη γερμανική ναυτιλία υπήρξαν τεράστιες, η Καγκελάριος Μέρκελ σε μια ύστατη προσπάθεια ανασύνταξης της γερμανικής ναυτιλίας ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα, στην διάρκεια των εργασιών του 9ου Εθνικού Ναυτιλιακού Συμβουλίου της Γερμανίας, που πραγματοποιήθηκε στο Μπρεμερχάβεν σειρά νέων φορολογικών απαλλαγών.
Την ώρα λοιπόν που η Γερμανική κυβέρνηση μέσω του κ. Σόιμπλε εγκαλεί την ελληνική κυβέρνηση διότι δεν επιβάλλει επιπλέον φόρους στους έλληνες εφοπλιστές, η Γερμανίδα Καγκελάριος η οποία θέλει «το όφελος του ναυτιλιακού τομέα θα διαχυθεί σε όλη τη Γερμανία» όπως είπε, ανακοίνωσε, νέα φορoλογικά κίνητρα για την προσέλκυση πλοίων στη Γερμανική σημαία, γιατί, όπως επισήμανε, θέλει να εξασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα της γερμανικής ναυτιλίας σε βάθος χρόνου.
«Μεταξύ της Ομοσπονδιακής και των τοπικών κυβερνήσεων υπήρξε μία συμφωνία ότι χρειαζόμαστε μία πιο δυνατή ναυτιλία κάτω από τη Γερμανική σημαία» είπε η κυρία Μέρκελ, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα νέα ρύθμιση σύμφωνα με την οποία ο εφοπλιστής παρακρατά το σύνολο των φόρων που αντιστοιχούν στους εργαζόμενους στο πλοίο, εάν αυτό πλέει υπό γερμανική σημαία. Μέχρι τώρα ίσχυε μία ρύθμιση του 1999 που προέβλεπε ότι ο πλοιοκτήτης παρακρατά το 40% των φόρων.
Επιπλέον, οι εφοπλιστές απαλλάσσονται
από τις εισφορές στην κοινωνική ασφάλιση, εάν επενδύσουν περισσότερο
στους νέους γερμανούς ναυτικούς.
Η Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών καλωσόρισε τις ανακοινώσεις Μέρκελ, υπογραμμίζοντας σε ανακοίνωσή της ότι: «Τα μέτρα αυτά, που είναι κοινά με των ευρωπαίων γειτόνων μας, θα λειτουργήσουν ως τροχοπέδη στην μείωση της απασχόλησης γερμανών ναυτικών». Επίσης η Μέρκελ υποσχέθηκε αύξηση των κονδυλίων για την καινοτομία στην ναυτιλία στα 25 εκατ. ευρώ από 10 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα.
Από Ελληνικής πλευράς οι ανακοινώσεις
της κυρίας Μέρκελ, καθώς και οι θετικές αντιδράσεις της γερμανικής
ναυτιλιακής κοινότητας στις ανακοινώσεις αυτές, αποκτούν ξεχωριστή
σημασία καθώς επιβεβαιώνουν την επιχειρηματολογία της αναφορικά με τις
αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην εθνική οικονομία της χώρας τυχόν
μεταβολή των όσων ισχύουν σήμερα στη φορολογία της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Αυτό ωστόσο σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει πως τα θεσμικά όργανα των Ελλήνων Εφοπλιστών δεν αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα των στιγμών που διέρχεται η εθνική οικονομία της Ελλάδος και πως δεν επιθυμούν να ενισχύσουν περαιτέρω την συμμετοχή τους στα δημόσια έσοδα, όπως ήδη έχουν κάνει στην διάρκεια της τελευταίας τριετίας.
www.liberal.gr