ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΠΟΥΛΛΑΔΟΥ
Να αρχίσει άμεσα η συζήτηση για αντικατάσταση της σημαίας στο βουνό, ως ένδειξη καλής θέλησης
Προσβολή για τους Έλληνες της Κύπρου η σημαία στον Πενταδάχτυλο, αναφέρει Τούρκος αρθρογράφος της «Ζαμάν», και καλεί τους Τουρκοκύπριους να την αφαιρέσουν ενόψει λύσης
Προσβολή για τους Έλληνες της Κύπρου χαρακτηρίζει την τουρκική σημαία με το μισοφέγγαρο, που αναβοσβήνει τη νύχτα πάνω στον Πενταδάκτυλο, πρόσφατο δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας «Ζαμάν». Σκοπός της σημαίας, που φαίνεται από μίλια μακριά, αναφέρει το άρθρο, είναι να επιβεβαιώσει την τουρκοκυπριακή κρατική υπόσταση ως ένδειξη διαμαρτυρίας εναντίον της «ελληνοκυπριακής διοίκησης». Ωστόσο, κάτι τέτοιο, προσθέτει, δεν έχει θέση πλέον σε μια «νέα Κύπρο», όπου οι Τουρκοκύπριοι θα εκπροσωπούνται πλήρως στη διακυβέρνησή της. Προφανώς, συνεχίζει η ανάλυση του Αλπέρ Αλί Ριζά, η τουρκοκυπριακή πλευρά αποδέχεται ότι η σημαία θα έπρεπε να εξαφανιστεί σε περίπτωση διευθέτησης, αν και το θέμα θα πρέπει να συζητηθεί με προσοχή.
«Οι άνθρωποι πρέπει να δελεαστούν να αποδεχθούν ότι με τον πολιτικό συμβιβασμό να βρίσκεται πλέον στα χαρτιά, μπορεί να είναι μια καλή στιγμή για να αρχίσει η συζήτηση για αντικατάσταση της σημαίας στο βουνό, χωρίς όμως να δίνονται "πυρομαχικά’’ στους αρνητές της τουρκικής πλευράς, προκαλώντας μια συναισθηματική αντίδραση», αναφέρει το άρθρο, προσθέτοντας: «Είναι ένα άχαρο καθήκον, αλλά είναι κάτι που πρέπει να γίνει, αφού μια σημαία πάνω στο βουνό δεν μπορεί να αποτελεί ταμπού. Εφόσον υπάρχει κάποιο είδος αμοιβαιότητας από την ελληνική κυπριακή πλευρά, οι αρνητές μπορούν να σιωπήσουν».
Σύμβολο διαμαρτυρίας
Σύμφωνα με τη «Ζαμάν», το γεγονός ότι η τουρκική σημαία στον Πενταδάκτυλο δεσπόζει στον ορίζοντα της Λευκωσίας είναι υπερβολικό, αφού αποτελεί μια σημαία διαμαρτυρίας που υποστηρίζει μια κατάσταση χωρίς να εμπνέει την πραγματοποίησή της. «Προσβάλλει τα ένστικτα των Ελλήνων Κυπρίων, αλλά και τους λάτρεις της φύσης σε όλο το φάσμα της αισθητικής. Η σημαία στο βουνό προκαλεί εσκεμμένα μια στάση ενός πνεύματος που ανήκει στο παρελθόν, και όσο συντομότερα αντικατασταθεί από ένα σύμβολο που αποτυπώνει τη σημερινή διάθεση για ειρήνη και συμφιλίωση, τόσο καλύτερες είναι οι πιθανότητες μιας πολιτικής διευθέτησης», σημειώνεται.
Αντικατάσταση με πάρκο
Ο Τούρκος αρθρογράφος αναφέρεται επίσης και στη μυθολογία του βουνού, δηλώνοντας ότι προτιμά την κατασκευή ενός εθνικού πάρκου ελιάς σε σχήμα ενός τεράστιου στεφανιού που θα στεφανώνει τον ορίζοντα της Λευκωσίας, σε ένα περιβάλλον καταπράσινο με φοίνικες και πεύκα. «Θα ήταν φιλικό προς το περιβάλλον, θα μπορούσε ακόμα να βοηθήσει στο να γίνει πιο δροσερή η Λευκωσία το καλοκαίρι και να προσελκύσει χορηγίες της ΕΕ. Θα μπορούσε να κοσμήσει επίσης τις πλαγιές του Πενταδακτύλου και να αποκαταστήσει τη φήμη του ανθρώπου πίσω από τον μύθο και να συνδέεται με το όνομά του».
Ο Μύθος του Διγενή
Αναφορικά με την ιστορία του Πενταδακτύλου, σημειώνεται ότι η ονομασία προέρχεται από τον μύθο του Διγενή Ακρίτα, ο οποίος, σύμφωνα με τον εν λόγω μύθο, άφησε τα σημάδια από τις αρθρώσεις των πέντε δαχτύλων του πάνω στο βουνό, όταν ο ίδιος πήδηξε στη Μικρά Ασία. Η ιστορία είναι προφανώς απόκρυφη, τονίζεται, αλλά εξηγεί την επίκλησή του από τους Έλληνες εθνικιστές στο παρελθόν. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο ίδιος, το πρόσωπο του Διγενή Ακρίτα ήταν πολύ πιο περίπλοκο και δεν είχε καμία σχέση με τον εθνικισμό, αλλά μάλλον το αντίθετο, αφού το όνομα «Διγενής» σημαίνει ένα πρόσωπο μικτής εθνικότητας «από δύο γένη». Αναφερόμενος εκτενέστερα στην καταγωγή του Διγενή Ακρίτα, ο Τούρκος δημοσιογράφος σημειώνει πως ο Διγενής ήταν μικτής χριστιανικής και μουσουλμανικής καταγωγής. Ο πατέρας του, συνεχίζει, ήταν ένας Άραβας εμίρης και μουσουλμάνος στρατιωτικός ηγέτης που όφειλε υποταγή στον χαλίφη, ενώ στη συνέχεια ασπάστηκε τον Χριστιανισμό από τη μητέρα του, που ήταν η κόρη του Βυζαντινού στρατηγού. Ο Διγενής Ακρίτας, σημειώνει, μαχόταν στις άκρες του Βυζαντίου, νιώθοντας ωστόσο άνετα από τη συμβίωση ανθρώπων ανεξαρτήτως θρησκείας.
Η σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας
Όσον αφορά τη σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας, σημειώνεται ότι είναι μινιμαλιστική, όπως αρμόζει σε ένα μικρό νησιωτικό κράτος. Αίσθηση, ωστόσο, προκαλεί η τοποθέτησή του για το λευκό φόντο της σημαίας της Κύπρου: «Θα προτιμούσα το μπλε φόντο εγώ, ως δείγμα σεβασμού προς τη θάλασσα. Εάν η ανησυχία ήταν ότι το μπλε είναι ένα ελληνικό χρώμα, αυτό το είδος σκέψης είναι πολύ προηγούμενου αιώνα. Ούτε οι Έλληνες ούτε οι Τούρκοι έχουν το μονοπώλιο στα χρώματα της σημαίας τους. Σε κάθε περίπτωση, η σημαία των αρχαίων Ουιγούρων Τούρκων στην Κίνα είναι το αστέρι και μισοφέγγαρο, αλλά σε γαλάζιο, αντί για κόκκινο, φόντο», αναφέρει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι η σημαία της Κύπρου σχεδιάστηκε από τον Τουρκοκύπριο Ισμέτ Γκιουνέι.
Κίνηση καλής θέλησης
Καταλήγοντας, ο αρθρογράφος, που συνεργάστηκε για τη συγκεκριμένη ανάλυση με τον καθηγητή Βυζαντινής και Οθωμανικής Ιστορίας και Πολιτισμού Γιώργο Ντεντέ από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου στη Σχολή Ανατολίτικων και Αφρικανικών Σπουδών, αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι αν κατά το παρελθόν η Οθωμανική Τουρκία, η Μεγάλη Βρετανία, η Σοβιετική Ρωσία και η Αμερική, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο κατέβασαν σημαίες, ώστε να αντικατοπτρίσουν τη νέα πραγματικότητα, τότε και οι Τουρκοκύπριοι θα είναι διατεθειμένοι να πράξουν το ίδιο με τη ζωγραφισμένη σημαία στο βουνό, αν αυτό συμβάλλει στην προώθηση μιας λύσης.
- See more at: http://www.sigmalive.com/simerini/politics/272791/i-proklitiki-simaia-tis-ntropis#sthash.FIXI7VgF.dpuf
Προσβολή για τους Έλληνες της Κύπρου η σημαία στον Πενταδάχτυλο, αναφέρει Τούρκος αρθρογράφος της «Ζαμάν», και καλεί τους Τουρκοκύπριους να την αφαιρέσουν ενόψει λύσης
Προσβολή για τους Έλληνες της Κύπρου χαρακτηρίζει την τουρκική σημαία με το μισοφέγγαρο, που αναβοσβήνει τη νύχτα πάνω στον Πενταδάκτυλο, πρόσφατο δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας «Ζαμάν». Σκοπός της σημαίας, που φαίνεται από μίλια μακριά, αναφέρει το άρθρο, είναι να επιβεβαιώσει την τουρκοκυπριακή κρατική υπόσταση ως ένδειξη διαμαρτυρίας εναντίον της «ελληνοκυπριακής διοίκησης». Ωστόσο, κάτι τέτοιο, προσθέτει, δεν έχει θέση πλέον σε μια «νέα Κύπρο», όπου οι Τουρκοκύπριοι θα εκπροσωπούνται πλήρως στη διακυβέρνησή της. Προφανώς, συνεχίζει η ανάλυση του Αλπέρ Αλί Ριζά, η τουρκοκυπριακή πλευρά αποδέχεται ότι η σημαία θα έπρεπε να εξαφανιστεί σε περίπτωση διευθέτησης, αν και το θέμα θα πρέπει να συζητηθεί με προσοχή.
«Οι άνθρωποι πρέπει να δελεαστούν να αποδεχθούν ότι με τον πολιτικό συμβιβασμό να βρίσκεται πλέον στα χαρτιά, μπορεί να είναι μια καλή στιγμή για να αρχίσει η συζήτηση για αντικατάσταση της σημαίας στο βουνό, χωρίς όμως να δίνονται "πυρομαχικά’’ στους αρνητές της τουρκικής πλευράς, προκαλώντας μια συναισθηματική αντίδραση», αναφέρει το άρθρο, προσθέτοντας: «Είναι ένα άχαρο καθήκον, αλλά είναι κάτι που πρέπει να γίνει, αφού μια σημαία πάνω στο βουνό δεν μπορεί να αποτελεί ταμπού. Εφόσον υπάρχει κάποιο είδος αμοιβαιότητας από την ελληνική κυπριακή πλευρά, οι αρνητές μπορούν να σιωπήσουν».
Σύμβολο διαμαρτυρίας
Σύμφωνα με τη «Ζαμάν», το γεγονός ότι η τουρκική σημαία στον Πενταδάκτυλο δεσπόζει στον ορίζοντα της Λευκωσίας είναι υπερβολικό, αφού αποτελεί μια σημαία διαμαρτυρίας που υποστηρίζει μια κατάσταση χωρίς να εμπνέει την πραγματοποίησή της. «Προσβάλλει τα ένστικτα των Ελλήνων Κυπρίων, αλλά και τους λάτρεις της φύσης σε όλο το φάσμα της αισθητικής. Η σημαία στο βουνό προκαλεί εσκεμμένα μια στάση ενός πνεύματος που ανήκει στο παρελθόν, και όσο συντομότερα αντικατασταθεί από ένα σύμβολο που αποτυπώνει τη σημερινή διάθεση για ειρήνη και συμφιλίωση, τόσο καλύτερες είναι οι πιθανότητες μιας πολιτικής διευθέτησης», σημειώνεται.
Αντικατάσταση με πάρκο
Ο Τούρκος αρθρογράφος αναφέρεται επίσης και στη μυθολογία του βουνού, δηλώνοντας ότι προτιμά την κατασκευή ενός εθνικού πάρκου ελιάς σε σχήμα ενός τεράστιου στεφανιού που θα στεφανώνει τον ορίζοντα της Λευκωσίας, σε ένα περιβάλλον καταπράσινο με φοίνικες και πεύκα. «Θα ήταν φιλικό προς το περιβάλλον, θα μπορούσε ακόμα να βοηθήσει στο να γίνει πιο δροσερή η Λευκωσία το καλοκαίρι και να προσελκύσει χορηγίες της ΕΕ. Θα μπορούσε να κοσμήσει επίσης τις πλαγιές του Πενταδακτύλου και να αποκαταστήσει τη φήμη του ανθρώπου πίσω από τον μύθο και να συνδέεται με το όνομά του».
Ο Μύθος του Διγενή
Αναφορικά με την ιστορία του Πενταδακτύλου, σημειώνεται ότι η ονομασία προέρχεται από τον μύθο του Διγενή Ακρίτα, ο οποίος, σύμφωνα με τον εν λόγω μύθο, άφησε τα σημάδια από τις αρθρώσεις των πέντε δαχτύλων του πάνω στο βουνό, όταν ο ίδιος πήδηξε στη Μικρά Ασία. Η ιστορία είναι προφανώς απόκρυφη, τονίζεται, αλλά εξηγεί την επίκλησή του από τους Έλληνες εθνικιστές στο παρελθόν. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο ίδιος, το πρόσωπο του Διγενή Ακρίτα ήταν πολύ πιο περίπλοκο και δεν είχε καμία σχέση με τον εθνικισμό, αλλά μάλλον το αντίθετο, αφού το όνομα «Διγενής» σημαίνει ένα πρόσωπο μικτής εθνικότητας «από δύο γένη». Αναφερόμενος εκτενέστερα στην καταγωγή του Διγενή Ακρίτα, ο Τούρκος δημοσιογράφος σημειώνει πως ο Διγενής ήταν μικτής χριστιανικής και μουσουλμανικής καταγωγής. Ο πατέρας του, συνεχίζει, ήταν ένας Άραβας εμίρης και μουσουλμάνος στρατιωτικός ηγέτης που όφειλε υποταγή στον χαλίφη, ενώ στη συνέχεια ασπάστηκε τον Χριστιανισμό από τη μητέρα του, που ήταν η κόρη του Βυζαντινού στρατηγού. Ο Διγενής Ακρίτας, σημειώνει, μαχόταν στις άκρες του Βυζαντίου, νιώθοντας ωστόσο άνετα από τη συμβίωση ανθρώπων ανεξαρτήτως θρησκείας.
Η σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας
Όσον αφορά τη σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας, σημειώνεται ότι είναι μινιμαλιστική, όπως αρμόζει σε ένα μικρό νησιωτικό κράτος. Αίσθηση, ωστόσο, προκαλεί η τοποθέτησή του για το λευκό φόντο της σημαίας της Κύπρου: «Θα προτιμούσα το μπλε φόντο εγώ, ως δείγμα σεβασμού προς τη θάλασσα. Εάν η ανησυχία ήταν ότι το μπλε είναι ένα ελληνικό χρώμα, αυτό το είδος σκέψης είναι πολύ προηγούμενου αιώνα. Ούτε οι Έλληνες ούτε οι Τούρκοι έχουν το μονοπώλιο στα χρώματα της σημαίας τους. Σε κάθε περίπτωση, η σημαία των αρχαίων Ουιγούρων Τούρκων στην Κίνα είναι το αστέρι και μισοφέγγαρο, αλλά σε γαλάζιο, αντί για κόκκινο, φόντο», αναφέρει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι η σημαία της Κύπρου σχεδιάστηκε από τον Τουρκοκύπριο Ισμέτ Γκιουνέι.
Κίνηση καλής θέλησης
Καταλήγοντας, ο αρθρογράφος, που συνεργάστηκε για τη συγκεκριμένη ανάλυση με τον καθηγητή Βυζαντινής και Οθωμανικής Ιστορίας και Πολιτισμού Γιώργο Ντεντέ από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου στη Σχολή Ανατολίτικων και Αφρικανικών Σπουδών, αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι αν κατά το παρελθόν η Οθωμανική Τουρκία, η Μεγάλη Βρετανία, η Σοβιετική Ρωσία και η Αμερική, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο κατέβασαν σημαίες, ώστε να αντικατοπτρίσουν τη νέα πραγματικότητα, τότε και οι Τουρκοκύπριοι θα είναι διατεθειμένοι να πράξουν το ίδιο με τη ζωγραφισμένη σημαία στο βουνό, αν αυτό συμβάλλει στην προώθηση μιας λύσης.