Το λιμάνι του Πειραιά, το καλοκαίρι που μας πέρασε, βούιζε συνεχώς από επιβατηγά πλοία που έφερναν σωρηδόν τουρίστες. Ωστόσο, η μεγαλύτερη επένδυση για την περιοχή είναι αυτή των Κινέζων που το 2008 μίσθωσαν το λιμάνι για 35 χρόνια έναντι πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ. Από εκείνη τη στιγμή οι δυο προβλήτες γεμίζουν καθημερινά με εμπορευματοκιβώτια και γερανούς που τα μεταφέρουν σε πλοία. Ένας οργασμός δραστηριότητας που εντάσσεται στην προσπάθεια της Κίνας και της Ελλάδας να εντάξουν τον Πειραιά στο «δρόμο του μεταξιού».
Όπως σημειώνει η καναδική Globe and Mail, αυτός ο δρόμος ενδέχεται να γίνει δύσβατος -τέλος πάντων όχι λείος- από την επομένη των ελληνικών εκλογών. Τη στιγμή μάλιστα που η Κίνα βλέπει τον Πειραιά ως ένα στρατηγικό σημείο περαιτέρω ανάπτυξής της στην ανατολική Ευρώπη. Μέρος της στρατηγικής της ήταν και η συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον προηγούμενο Οκτώβριο, για να επιταχυνθεί η πρόσβασή της στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη, ενώ παράλληλα οικοδόμησε μια σιδηροδρομική κοινοπραξία μεταξύ Βουδαπέστης και Βελιγραδίου.
Αναφέρει το άρθρο: «Η ελληνική περιπέτεια της Cosco που δεν επευφημήθηκε από όλους, αντιπροσωπεύει την παραγωγική πλευρά της ελληνικής πολιτικής τα τελευταία 20 χρόνια. Ήταν μια απάντηση για το τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα με το ξένο κεφάλαιο και την οικονομική δύναμη. Οι επικείμενες εκλογές είναι κάτι σαν εικονικό δημοψήφισμα σχετικά με το χρέος της χώρας το οποίο θα μπορούσε να έχει συνέπειες στο ξένο κεφάλαιο που έχει επενδυθεί πάνω της. Σε μια εποχή που αναπτύσσεται έντονα η ξενοφοβία στην Ελλάδα (λόγω της Χρυσής Αυγής), οι εκλογές θα δείξουν πόση αυτοδιάθεση θέλουν οι Έλληνες να κρατήσουν σε σχέση με το ξένο κεφάλαιο».
ΣΥΡΙΖΑ και Cosco
Το ζητούμενο είναι λοιπόν τι θα πράξει ο ΣΥΡΙΖΑ με τις ξένες επενδύσεις, σε περίπτωση που αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας και σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η περίπτωση της Cosco. Όπως αναφέρεται στο άρθρο: «Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν φλερτάρει με τις μεγάλες ξένες επενδύσεις όπως έκανε η κεντροδεξιά κυβέρνηση του Σαμαρά. Κατά τη διάρκεια της σύντομης απεργίας των εργαζόμενων τον περασμένο Ιούλιο, το στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ Θεόδωρος Δρίτσας είχε μιλήσει με έντονο ύφος για τις συνθήκες εργασίας στην Cosco (τις είχε χαρακτηρίσει «απαράδεκτες») και είχε σημειώσει πως «δεν πρέπει να επιτρέπεται σε κανέναν επενδυτή να δημιουργεί μια αποικία εντός της δημοκρατικής Ελλάδας. Η απάντηση του Τσίπρα σε όλα αυτά ήρθε από τη Θεσσαλονίκη, όταν παρουσίασε το πρόγραμμα του κόμματος και έκανε λόγο για καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους».
Ο Τσίπρας και ο Ανδρέας
H Globe and Mail σημειώνει πως είναι εμφανείς οι προγραμματικές μετατοπίσεις του Τσίπρας το τελευταίο 18μηνο και αρκετοί τον συγκρίνουν με τον Ανδρέα Παπανδρέου που το 1981 έλεγε πως θα φύγουν οι βάσεις των ΗΠΑ, αλλά κάτι τέτοιο δεν έγινε όταν ανέλαβε την εξουσία. Και προσθέτει: «Η κυβέρνηση λέει πως η Cosco πρέπει να ακολουθήσει την ελληνική νομοθεσία και σημειώνει τις 1000 θέσεις εργασίας που αναπτύχθηκαν στον Πειραιά σε μια στιγμή που οι δείκτες ανεργίας είναι υψηλοί. Μάλιστα ένας εργάτης που δεν ήθελε να πει το όνομά του ανέφερε πως η διαδικασία προσλήψεων δεν ήταν πάντα δίκαιη και ότι έπρεπε να έχεις ''βύσμα'' για να βρεις δουλειά».
Είναι χαρακτηριστικές οι απόψεις του Γιάννη Βαρουφάκη για την Cosco. Ο γνωστός οικομολόγος και υποψήφιος με τον ΣΥΡΙΖΑ λέει πως «το πέρασμα της Cosco από τον Πειραιά ήταν μια θετική εξέλιξη. Η ανησυχία είναι ότι η εισβολή των Κινέζων δεν ήταν μεγάλη. Θεωρώ πως η κυβέρνηση έπρεπε να προσφέρει τους ελληνικούς σιδηροδρόμους στους Κινέζους έναντι ενός ευρώ, με την προϋπόθεση ότι οι Κινέζοι θα δεσμεύονταν να συνδέσουν τα λιμάνια του Πειραιά και της Πάτρας με την υπόλοιπη Ευρώπη».
Τη στιγμή που η Χρυσή Αυγή είναι αντίθετη με την έλευση των Κινέζων στην Ελλάδα, ο κ. Βαρουφάκης σημειώνει πως: «Το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχει άγνοια για το τι συμβαίνει στην Κίνα. Πολλοί υποθέτουν, ψευδώς, ότι τα πάντα έχουν να κάνουν με τη συμπίεση της εργασίας σε σημείο θανάτου προκειμένου να συγκεντρωθούν κεφάλαια παραμελώντας τις σημαντικές βελτιώσεις στον τομέα της τεχνολογίας και του βιοτικού επιπέδου». Το άρθρο σημειώνει πως στην ιστοσελίδα της Χρυσής Αυγής έχει αναπτυχθεί μια ολόκληρη πολεμική κατά των ξένων κεφαλαίων και επαινεί τους εργοδότες με «ελληνική ψυχή» αν και οι Έλληνες πλοιοκτήτες αρνούνται να πληρώσουν φόρους στο ελληνικό Δημόσιο.
Για να καταλήξει το άρθρο: «Οι επενδυτές από την Κίνα και τη Β. Ευρώπη επιθυμούν να αγοράσουν από προβληματικές χώρες όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία. Η ελληνική κυβέρνηση παραχώρησε σε γερμανική κοινοπραξία 14 περιφερειακά αεροδρόμια για τα επόμενα 40 χρόνια. Αρκετοί Έλληνες γκρίνιαξαν με αυτή τη συμφωνία από τη στιγμή που η γερμανική κυβέρνηση εμφανίζεται μονίμως αρνητική προς την Ελλάδα. Ωστόσο τα χρήματα των ξένων θα συνεχίσουν να είναι μια πραγματικότητα και μετά τις εκλογές, ανεξάρτητα από το ποιος θα επικρατήσει. Κι αν οι Κινέζοι συνεχίσουν να ορθώνουν τείχη στις επιχειρήσεις τους, πολλοί Έλληνες θα προτιμούσαν να είναι μέσα παρά έξω».