14 Ιανουαρίου 2015

Ζώντας μεταξύ εξτρεμισμού και ξενοφοβίας

Στα εκατομμύρια που διαδήλωσαν στη Γαλλία με πικέτες «Je suis Charlie», αρκετοί συμπλήρωναν «Je Suis Ahmed». Το όνομα του Γάλλου αστυνομικού, αλγερινής καταγωγής, που δολοφονήθηκε εν ψυχρώ από ένοπλους μασκοφόρους που επικαλούνταν το όνομα του Αλλάχ, του Θεού του. Συντετριμμένος ο αδελφός του, ένιωσε την ανάγκη να απευθυνθεί σε ρατσιστές, ισλαμοφοβικούς και αντισημίτες, ξεκαθαρίζοντας κάτι που θα έπρεπε να είναι ξεκάθαρο. Οτι «δεν πρέπει κανείς να συγχέει τους εξτρεμιστές με τους μουσουλμάνους» και ότι οι «παράφρονες δεν έχουν χρώμα ή θρησκεία», κάνοντας έκκληση να μην καίνε τζαμιά και συναγωγές.

Κι όμως, οι επιθέσεις σε μουσουλμάνους και σε τζαμιά αυξήθηκαν, όπως ενισχύθηκε η ξενόφοβη Ακροδεξιά, κι ας ήταν εξόριστη η Μαρίν Λεπέν από την πορεία ενότητας των 50 ηγετών. Ο Ελληνας πρωθυπουργός έσπευσε να υιοθετήσει τη ρητορική της Ακροδεξιάς, συνδέοντας την τρομοκρατία με τους μετανάστες και τους πρόσφυγες. Σε αυτό το κλίμα, το να ζητάμε από τους εκπρόσωπους των μουσουλμάνων που ζουν στην Ελλάδα, αλλά και από μετανάστες και πρόσφυγες που έχουν έρθει από μουσουλμανικές χώρες, το δικό τους σχόλιο για τα γεγονότα που έχουν σημαδέψει την Ευρώπη δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι τους ζητάμε να επαναλάβουν το αυτονόητο «καταδικάζουμε τη βία».
Αντίθετα, ζητήσαμε να μας εξηγήσουν πώς βίωσαν οι κοινότητες αυτό που όχι άδικα ονομάστηκε «Ευρωπαϊκή 11η Σεπτεμβρίου», σχολιάζοντας παράλληλα την αντιμετώπιση των πολιτικών και των ΜΜΕ. Τους ρωτήσαμε πού αποδίδουν την άνοδο του ισλαμικού εξτρεμισμού, πόσο μακριά ή κοντά μας είναι ένα νέο κύμα μισαλλοδοξίας και πώς να το αντιπαλέψουμε.
Απευθυνθήκαμε στον Ναΐμ Ελγαντούρ, πρόεδρο της Μουσουλμανικής Ενωσης Ελλάδας, τον πρόεδρο του Φόρουμ Προσφύγων Γιονούς Μοχαμαντί, τον Νασίμ Λομανί από το Δίκτυο Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών και τον Ιμπραήμ Μουσλέμ, καρδιολόγο από το Κομπάνι και εκπρόσωπο του κουρδικού κόμματος PYD που μάχεται στη βόρεια Συρία ενάντια στο Ισλαμικό Κράτος. Τέλος, μιλήσαμε με τον θεολόγο Φεχίμ Αχμέτ, από τη μουσουλμανική μειονότητα της Ροδόπης.

ΓΙΟΝΟΥΣ ΜΟΧΑΜΑΝΤΙ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥΜ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ
«Μη βάζετε στο ίδιο τσουβάλι τρομοκράτες και πρόσφυγες»
«Δεν χρειάζεται να είναι κάνεις μουσουλμάνος, χριστιανός, Εβραίος ή άθεος, για να καταδικάσει τις δολοφονίες. Αρκεί να είναι άνθρωπος», ήταν η κοινή αντιμετώπιση όλων. Οι περισσότεροι συνομιλητές μας νιώθουν προσβεβλημένοι από την αντιμετώπιση των ΜΜΕ και της ελληνικής κυβέρνησης: «Εμείς είμαστε θύματα κακοποιήσεων και εγκλημάτων ανθρώπων σαν κι αυτούς που χτύπησαν και στο Παρίσι», μας λέει ο Γιονούς.
«Το ότι επικράτησαν τέτοιες εξτρεμιστικές ιδεολογίες στις πατρίδες μας, μας έκαναν να ξεριζωθούμε. Γι’ αυτό και είμαστε οι πρώτοι που καταδικάζουμε. Αυτό που πραγματικά μας πληγώνει στην Ελλάδα είναι τα ΜΜΕ. Αντί να λένε ότι την πράξη αυτή την έκανε κάποιος τρομοκράτης εγκληματίας, λένε “ισλαμιστής μουσουλμάνος”. Είναι σαν να αποκαλούν τον Ξηρό “επαναστάτη”, επειδή έτσι δηλώνει. Αυτοί για μένα δεν είναι “τζιχαντιστές” επειδή το λέει το ISIS. Eχω μεγαλώσει σε οικογένεια μουσουλμάνων. Τζιχάντ, η μητέρα μου μου εξήγησε τι σημαίνει από τα βιβλία: Ιερός αγώνας για την ελευθερία και την ισότητα. Με αυτή την έννοια, τζιχαντιστές είναι οι σκιτσογράφοι και ο άνθρωποι που σκοτώθηκαν».
Οι τρομοκράτες, μας θυμίζουν οι συνομιλητές μας, δεν θαλασσοπνίγονται στη Μεσόγειο. Είναι συνήθως γέννημα των δυτικών μητροπόλεων: «Το να βάζεις στο ίδιο τσουβάλι τους πρόσφυγες, θύματα αυτών των ακραίων πράξεων που επικρατούν και ξεκίνησαν σε αυτές τις χώρες, που αναγκάστηκαν να ξεριζωθούν εδώ, με τον τρομοκράτη που σκόρπισε τον θάνατο, αυτό είναι για μένα η μεγαλύτερη προσβολή προς την ελευθερία, την ανθρωπιά και την προσφυγιά», καταλήγει ο Γιονούς.

ΜΑΣΙΜ ΛΟΜΑΝΙ
ΔΙΚΤΥΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
«Τέτοια χτυπήματα στοχεύουν σε πολλά πράγματα»
«Οσα έγιναν θα τροφοδοτήσουν την άνοδο του ρατσισμού και της ισλαμοφοβίας στην Ευρώπη που έχει ήδη ανεβεί ανησυχητικά», μας λέει ο Νασίμ Λομανί. «Δεν ξέρει κανείς τι θα γίνει αύριο. Φοβάμαι ότι θα στοιχίσει πολύ στο μεταναστευτικό-προσφυγικό ζήτημα. Νομίζω ότι τέτοια χτυπήματα στοχεύουν σε πολλά πράγματα. Μία πλευρά είναι εξτρεμιστική ισλαμική τρομοκρατία. Ενα άλλο είναι ότι έρχεται να διαταράξει την ισορροπία της κοινωνίας σε κάθε χώρα. Η απάντηση είναι μία: Να υπερασπιστούμε την ισότητα, τη δημοκρατία και τη συνύπαρξη. Η Δύση, αν θέλει να καταπολεμήσει τέτοια φαινόμενα, πρέπει να φτιάξει κοινό μέτωπο με τους μουσουλμάνους της Ευρώπης. Είναι οι πρώτοι που θα αντιδράσουν, γιατί είναι και οι πρώτοι που θα πέσουν θύματα».

ΦΕΧΙΜ ΑΧΜΕΤ
ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΡΟΔΟΠΗ
«Στην Ελλάδα δεν πιστεύω ότι θα υπάρχουν ακραία φαινόμενα ισλαμοφοβίας»
«Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να πάρει τη ζωή του άλλου, όποια θρησκεία ή καταγωγή έχει. Το απαράδεκτο είναι ότι τα εγκλήματα αυτά έγιναν στο όνομα του Ισλάμ», μας λέει ο θεολόγος Φεχίμ Αχμέτ από τη μουσουλμανική μειονότητα της Ροδόπης. «Σε όλες τις θρησκείες υπάρχουν ακραίοι άνθρωποι και ακραίες ιδεολογίες. Δεν μπορούμε όμως να γενικεύουμε. Δεν είναι σωστό, επειδή έγινε αυτό στη Γαλλία, να ενοχλούν τα ιερά τεμένη και στη Γαλλία και στη Γερμανία. Στην Ελλάδα και ειδικά στη μουσουλμανική μειονότητα δεν πιστεύω ότι θα υπάρχουν ακραία φαινόμενα ισλαμοφοβίας, γιατί μέχρι τώρα ζούμε ειρηνικά και αρμονικά».

ΝΑΪΜ ΕΛΓΑΝΤΟΥΡ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Οι μουσουλμάνοι της Ευρώπης είναι οι χαμένοι από τις επιθέσεις»
«Καταδικάσαμε από την πρώτη στιγμή την επίθεση ενάντια στους δημοσιογράφους του περιοδικού, παρ’όλο που δεν συμφωνούμε με την πολιτική του περιοδικού», επιμένει ο Ναΐμ Ελγαντούρ, εκνευρισμένος από σχόλια που θεωρεί ότι παρερμήνευσαν την ανακοίνωση της Μουσουλμανικής Ενωσης Ελλάδας, που έκανε λόγο για «προβοκάτσια»: «Εννοώ ότι οι μουσουλμάνοι της Ευρώπης είναι οι χαμένοι από τις επιθέσεις. Δημιουργήθηκε κύμα μίσους και ισλαμοφοβίας ενάντια σε όλους τους μουσουλμάνους της Ευρώπης. Ως μουσουλμάνοι είμαστε κατά της τρομοκρατίας. Γνωρίζουμε ότι η θρησκεία μας είναι ειρηνική.
»Το 2011 ο Μπρέιβικ σκότωσε 77 άτομα. Ζήτησαν εξηγήσεις από τους χριστιανούς της Ευρώπης να καταδικάσουν την πράξη αυτή; Στο Ισραήλ, ο Νετανιάχου σκορπίζει τον θάνατο σε χιλιάδες Παλαιστίνιους. Ζήτησε κανείς εξηγήσεις από τους Εβραίους της Ευρώπης να απολογηθούν για τον Νετανιάχου; Γιατί εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε εξηγήσεις για το Ισλάμ, επειδή κάποιοι επικαλέστηκαν τη θρησκεία μας για τα εγκλήματά τους;».

ΙΜΠΡΑΗΜ ΜΟΥΣΛΕΜ
ΚΟΥΡΔΟΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΟΣ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΟΥ PYD ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
«Οι Δυτικοί δεν έδιναν σημασία όσο τα θύματα ήταν Αραβες»
Για το τέλος αφήσαμε τις απόψεις του Κούρδου γιατρού Ιμπραήμ Μουσλέμ, από το Κομπάνι, την πόλη-σύμβολο στη βόρεια Συρία που από τον Σεπτέμβρη δίνει τη μάχη ενάντια στο Ισλαμικό Κράτος και φαίνεται να την κερδίζει: «Από την αρχή, πριν από δύο χρόνια, είχαμε πει πόσο επικίνδυνοι είναι αυτοί οι άνθρωποι. Πως δεν στοχεύουν μόνο τους Κούρδους, αλλά όλη την ανθρωπότητα. Πόσο επικίνδυνοι είναι για την ελευθερία και τη δημοκρατία. Θέλουν να μας γυρίσουν 1.500 χρόνια πίσω, στη δουλεία και τον σκοταδισμό.
»Ο αγώνας εναντίον αυτού του είδους της τρομοκρατίας του φανατικού Ισλάμ είναι πολύ δύσκολος και μακρόχρονος και έχει την ανάγκη για ενότητα όλων. Αυτή τη στιγμή, πυλώνας αυτού του αγώνα είναι ο κουρδικός λαός και η βάση του το Κομπάνι. Αν δεν είχε νικήσει το Κομπάνι, τώρα θα είχαν φτάσει στον Λίβανο. Αυτοί που χτύπησαν στο Παρίσι ήταν Γάλλοι πολίτες. Η ιδεολογία αυτή όμως ανήκει στους φανατικούς. Δεν έχει σημασία αν η οργάνωση αυτή λέγεται Αλ Κάιντα στην Υεμένη, Ισλαμικό Κράτος, Αλ Νούσρα. Ο τρόμος που θέλουν να επιβάλουν είναι κοινός. Οι κυβερνήσεις της Δύσης βοήθησαν στην εξάπλωση του εξτρεμισμού, προμηθεύοντας ισλαμιστές αντάρτες με όπλα και χρήματα. Εμείς το λέγαμε εδώ και δυο χρόνια, αλλά οι Δυτικοί δεν έδιναν σημασία όσο τα θύματα ήταν Αραβες».
Ο Κούρδος γιατρός δεν είναι ο μόνος που επιρρίπτει ευθύνες στις δυτικές κυβερνήσεις ότι εξέθρεψαν τον θρησκευτικό εξτρεμισμό στη Μέση Ανατολή. Ομως είναι ο μόνος που τονίζει και κάτι άλλο: «Για να είναι νικηφόρος ο αγώνας κατά των ακραίων ισλαμιστών, πρέπει να αναθεωρηθεί και η ιδεολογία του Ισλάμ. Αυτά που κάνουν τώρα έχουν τις ρίζες τους στο παρελθόν. Χρειάζεται ένα μέτωπο ιδεολογικό, πολιτισμικό, αναθεώρησης της θρησκείας και της κοσμοθεωρίας του ίδιου του Ισλάμ, πάνω απ’ όλα ένα κίνημα παιδείας».