Σοβαρά ερωτηματικά για τη δυνατότητα της πολιτείας αλλά και τη
σκοπιμότητα μονομερών πρωτοβουλιών για την κατάργηση της εφαρμογής
κανόνων της Σαρίας στη Θράκη ανέδειξε το συνέδριο το οποίο διοργάνωσε
στην Κομοτηνή το ΕΛΙΑΜΕΠ και το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων,
με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 90 χρόνων από τη Συνθήκη της Λοζάνης...
Ισχυρή είναι η
άποψη ότι αυτό που προέχει είναι ο εκσυγχρονισμός της Σαρίας στη Θράκη,
ώστε σε θέματα που αφορούν τη θέση της γυναίκας (διαζύγιο, επιμέλεια
παιδιών, κληρονομικά) να υπάρξει πλήρης συμμόρφωση με τον Αστικό Κώδικα,
αλλά και να ρυθμιστούν ευαίσθητα θέματα όπως αυτό του γάμου ανηλίκων.
Μόνο μέσω αυτού του αναγκαίου εκσυγχρονισμού θα προετοιμαστεί το έδαφος
για σταδιακή αποδυνάμωση της εφαρμογής της Σαρίας, ως επιλογή της ίδιας
της μειονότητας?
Στο συνέδριο ξεχώρισαν αρκετές εισηγήσεις για το ζήτημα αυτό. Ο μειονοτικός δημοσιογράφος Εβρέν Δεδέ στο κείμενο της ομιλίας του (την οποία δεν εκφώνησε τελικά λόγω του επεισοδίου που δημιουργήθηκε όταν ζήτησε να μιλήσει Τουρκικά, κάτι που δεν προβλεπόταν, και ακολούθησαν αντιδράσεις από πολιτευτές της μειονότητας που έκαναν λόγο για απαγόρευση της τουρκικής γλώσσας) εξήγησε ότι στη Θράκη δεν ισχύει η Σαρία, αλλά μόνο ορισμένοι κανόνες του Ισλαμικού Θρησκευτικού Δικαίου που ρυθμίζουν τον γάμο, το διαζύγιο, τη διατροφή, την κληρονομιά και την επιμέλεια των παιδιών.
Προειδοποιώντας για τα προβλήματα που θα προκαλούσε μονομερής κατάργηση των ρυθμίσεων αυτών, ο κ. Εβρέν Δεδέ προτείνει καταγραφή και προσαρμογή τους στον Αστικό Κώδικα.
Υπέρ της κατάργησης της Σαρίας τάχθηκε ο λέκτορας Νομικής Σχολής Κομοτηνής Γιάννης Κτιστάκις, υπογραμμίζοντας πως «η Σαρία δεν μπορεί σήμερα να είναι συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο» και πως «η Σαρία και ο ιεροδίκης μπορούν να καταργηθούν με απλό νόμο».
Ο γ. γ. του υπουργείου Παιδείας Γ. Καλαντζής, πάντως, με την ομιλία του έκλεισε κάθε συζήτηση εκ μέρους της πολιτείας για μονομερή κατάργηση της Σαρίας, χωρίς τη θέληση της πλειονότητας, κάνοντας λόγο και για «δόλια» προσπάθεια στελεχών της μειονότητας που ζητούν την κατάργηση της Σαρίας θεωρώντας ότι αρκεί αυτή η κίνηση για την αλλαγή τρόπου ανάδειξης των μουφτήδων, κάτι που φυσικά δεν ισχύει.
ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
Στο συνέδριο ξεχώρισαν αρκετές εισηγήσεις για το ζήτημα αυτό. Ο μειονοτικός δημοσιογράφος Εβρέν Δεδέ στο κείμενο της ομιλίας του (την οποία δεν εκφώνησε τελικά λόγω του επεισοδίου που δημιουργήθηκε όταν ζήτησε να μιλήσει Τουρκικά, κάτι που δεν προβλεπόταν, και ακολούθησαν αντιδράσεις από πολιτευτές της μειονότητας που έκαναν λόγο για απαγόρευση της τουρκικής γλώσσας) εξήγησε ότι στη Θράκη δεν ισχύει η Σαρία, αλλά μόνο ορισμένοι κανόνες του Ισλαμικού Θρησκευτικού Δικαίου που ρυθμίζουν τον γάμο, το διαζύγιο, τη διατροφή, την κληρονομιά και την επιμέλεια των παιδιών.
Προειδοποιώντας για τα προβλήματα που θα προκαλούσε μονομερής κατάργηση των ρυθμίσεων αυτών, ο κ. Εβρέν Δεδέ προτείνει καταγραφή και προσαρμογή τους στον Αστικό Κώδικα.
Υπέρ της κατάργησης της Σαρίας τάχθηκε ο λέκτορας Νομικής Σχολής Κομοτηνής Γιάννης Κτιστάκις, υπογραμμίζοντας πως «η Σαρία δεν μπορεί σήμερα να είναι συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο» και πως «η Σαρία και ο ιεροδίκης μπορούν να καταργηθούν με απλό νόμο».
Ο γ. γ. του υπουργείου Παιδείας Γ. Καλαντζής, πάντως, με την ομιλία του έκλεισε κάθε συζήτηση εκ μέρους της πολιτείας για μονομερή κατάργηση της Σαρίας, χωρίς τη θέληση της πλειονότητας, κάνοντας λόγο και για «δόλια» προσπάθεια στελεχών της μειονότητας που ζητούν την κατάργηση της Σαρίας θεωρώντας ότι αρκεί αυτή η κίνηση για την αλλαγή τρόπου ανάδειξης των μουφτήδων, κάτι που φυσικά δεν ισχύει.
ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ