Παζάρι της ΔΕΠΑ με την Gazprom για μείωση της τιμής του φυσικού αερίου που προμηθεύει την Ελλάδα
Φθηνότερα από την αντίστοιχη τιμή
του ρωσικού αερίου φέρεται πως έκλεισε, σύμφωνα με πληροφορίες, συμφωνία
για την προμήθεια της Ελλάδας, με ένα δισ. κυβικά μέτρα αζέρικου
φυσικού αερίου, από το 2019 όμως. Δεν δόθηκε πάντως επίσημη πληροφόρηση
πόσο φθηνότερα.
Πρόκειται για το φυσικό αέριο που θα περάσει από τον αγωγό ΤΑΡ,
όταν αυτός γίνει, με τον οποίο θα μεταφέρεται το καύσιμο από το
Αζερμπαϊτζάν μέχρι την Ιταλία μέσω και της Ελλάδας.
Η ετήσια ποσότητα των ενός δισ. κυβικών μέτρων αερίου που συμφωνήθηκε, ισοδυναμεί με το 1/4 της ελληνικής κατανάλωσης σήμερα. Η συμφωνία θα υπογραφεί την ερχόμενη εβδομάδα, στις 19 Σεπτεμβρίου σύμφωνα με πληροφορίες, από τα στελέχη της ηγεσίας της ΔΕΠΑ και τους υπευθύνους της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ, που εκμεταλλεύεται το αζέρικο αέριο, στο Μπακού.
Η συμφωνία έρχεται σε μία κρίσιμη στιγμή για τη ΔΕΠΑ και τους καταναλωτές φυσικού αερίου στη χώρα. Αυτό, καθώς αναμένουν από καιρό μία σοβαρή μείωση της τιμής του καυσίμου από τη βασική προμηθεύτρια της ΔΕΠΑ, τη ρωσική Gazprom.Η τελευταία παρέχει το 67% της ποσότητας των 4 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το οποίο προμηθεύεται ετησίως η ΔΕΠΑ για την ελληνική αγορά και έχει συμβόλαιο προμήθειας που λήγει το 2016.
Η ΔΕΠΑ έχει ξεκινήσει από καιρό διαδικασία διαπραγμάτευσης για τη μείωση της τιμής με την οποία προμηθεύεται φυσικό αέριο από την Gazprom και οι επαφές συνεχίζονται, αλλά το αποτέλεσμα ακόμα αργεί, τη στιγμή κατά την οποία η ΔΕΠΑ προμηθεύεται με τιμή 30%-35% ακριβότερα από τη μέση τιμή με την οποία πουλάει η Gazprom το φυσικό αέριο στις χώρες της Ευρώπης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε ο αντιπρόεδρος της Gazprom Αλεξάντερ Μεντβέντεφ.
Σημειώνεται ότι η Gazprom έχει συμβόλαιο μέχρι το 2016, ενώ το αζέρικο αέριο θα έρθει το 2019. Επίσης η Gazprom προμηθεύει με 2,5-2,8 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως τη ΔΕΠΑ, έναντι ενός δισ. κυβικών μέτρων αζέρικου αερίου.
Περιμένουμε το 5%
Οταν υπεγράφη η συμφωνία για τον αγωγό ΤΑΡ, η «Ε» αποκάλυψε πως στη συμφωνία δεν υπήρχαν «τέλη διέλευσης». Η Ελλάδα αναμένεται να εισπράξει μόνο φόρους 320 εκατ. ευρώ σε βάθος 15ετίας, ενώ διεκδικεί, αλλά δεν έχει ακόμα εξασφαλίσει μερίδιο στον αγωγό ΤΑΡ, ποσοστό 5%.
Η κατασκευή του αγωγού αναμένεται να ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2014 και θα διαρκέσει τρία με τέσσερα χρόνια. Για να προχωρήσει το έργο γρήγορα, το ΥΠΕΚΑ συμφώνησε με την κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ, η οποία θα κατασκευάσει το έργο σε φαστ τρακ απαλλοτριώσεις, στις περιοχές από όπου θα περάσει ο αγωγός μήκους περίπου 478 χ.λμ., από τους Κήπους Εβρου, μέχρι τα αλβανικά σύνορα.Το αέριο θα έρχεται στον Εβρο μέσω του αγωγού ΤΑΝΑΡ από την Τουρκία και θα συνδέεται με τον ΤΑΡ στον Εβρο.Το έργο θα κατασκευάσει η ΤΑΡ, ενώ τη μελέτη έχει κάνει η ελληνική εταιρεία Ασπροφώς, θυγατρική των ΕΛ.ΠΕ.