20 Ιανουαρίου 2013

Ενεση με 100 Airbus για Τουρκία


Ενεση» στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας εκτιμάται ότι θα αποτελέσει παραγγελία 100 συνολικά αεροσκαφών Αirbus που υπογράφτηκε μεταξύ της ιδιωτικής τουρκικής εταιρείας «Ρegasus Αirlines» και του γνωστού γαλλικού κολοσσού και η οποία κοστολογείται πέριξ των 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Κύκλοι στις Βρυξέλλες ανέφεραν στον «Φ», ότι η παραγγελία-μαμούθ και το «αστρονομικό» κόστος που συνεπάγεται, «αναμένεται να ενισχύσουν όχι μόνο τις επιχειρηματικές-οικονομικές σχέσεις Τουρκίας-Γαλλίας, αλλά εκτιμάται ότι θα έχουν και θετικές πολιτικές προεκτάσεις», εννοώντας προφανώς τα ενταξιακές διαπραγματεύσεις της υποψήφιας χώρας.
Οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι το 2013, θα δημιουργηθεί ένα νέο μομέντουμ στην ενταξιακή προοπτική της Τουρκίας. Αφενός, λόγω της διαφαινόμενης διαφοροποίησης της στάσης της Γαλλίας, η οποία εκτιμάται ότι θα ανάψει πράσινο φως για ξεπάγωμα ενός-δύο τουρκικών διαπραγματευτικών κεφαλαίων, το πρώτο εξάμηνο του 2013, στη διάρκεια της Ιρλανδικής Προεδρίας. Και αφετέρου, λόγω της «αναγκαστικής μεταβολής» των προτεραιοτήτων της Κύπρου στη διάσωση του τραπεζικού της τομέα, αλλά και της οικονομίας της γενικότερα, κάτι που εκτιμάται ότι θα της στερήσει την «πολυτέλεια» διατήρησης στο ψυγείο μεγάλου αριθμού τουρκικών διαπραγματευτικών κεφαλαίων. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», οι Βρυξέλλες επιδιώκουν μετά τη Γαλλία, να ακολουθήσει και η Κύπρος προς την κατεύθυνση «σταδιακού απεγκλωβισμού» τουρκικών διαπραγματευτικών κεφαλαίων. Άλλωστε, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι κύκλοι, η οικονομική εξάρτηση της Κύπρου από την Ε.Ε. δεδομένης και της συμμετοχής της Κομισιόν στην Τρόικα ενδέχεται να αποτελέσουν «ικανούς λόγους» για διαφοροποίηση της στάσης της Λευκωσίας.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στις Βρυξέλλες, κυριαρχεί η άποψη ότι τόσο το Παρίσι όσο και η Λευκωσία, έχουν ήδη «βάλει νερό στο κρασί τους»: Ο Φρανσουά Ολάντ φέρεται έτοιμος να συναινέσει στο ξεπάγωμα κάποιων εκ των πέντε τουρκικών κεφαλαίων που είχε τοποθετήσει στο ψυγείο ο προκάτοχός του, Νικολά Σαρκοζί. Ήδη, όπως αποκάλυψε ο «Φ», η Ιρλανδική Προεδρία έχει εισπράξει «θετικά μηνύματα» από την κυβέρνηση Ολάντ, για το άνοιγμα του κεφαλαίου «Περιφερειακή Πολιτική» των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας. Πιθανολογείται μάλιστα ότι το κεφάλαιο αυτό θα ανοίξει πριν το τέλος Ιουνίου, ενόσω στο τιμόνι της Ε.Ε. βρίσκεται η Ιρλανδία, ενώ συζητείται και το άνοιγμα ενός δεύτερου κεφαλαίου, για την «Οικονομική και Νομισματική Πολιτική». Τις πληροφορίες γύρω από τα «θετικά μηνύματα» που στέλνει το Παρίσι προς το Δουβλίνο για ξεπάγωμα ενός ή δύο τουρκικών κεφαλαίων, επιβεβαίωσε με δηλώσεις της στον «Φ» η υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ιρλανδίας, Λουσίντα Κρέιτον.

Η κυβέρνηση Χριστόφια, στη διάρκεια άσκησης της Προεδρίας της Ε.Ε., συνηγόρησε στην προώθηση «οδικού χάρτη» προς την κατεύθυνση ελευθεροποίησης των θεωρήσεων διαβατηρίων για Τούρκους πολίτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν στην Ευρώπη, λέγοντας «ναι» στην ύψιστη προτεραιότητα της κυβέρνησης Ερντογάν, στο πλαίσιο των ευρωτουρκικών σχέσεων. Η Λευκωσία διασφάλισε μεν ότι η Τουρκία θα συνεργάζεται αποτελεσματικά με «όλα τα κράτη-μέλη» σε θέματα δικαιοσύνης και εσωτερικών υποθέσεων, αλλά παρόλα αυτά, η προσυπογραφή και προώθηση του οδικού χάρτη για την προοπτική ελευθεροποίησης των θεωρήσεων διαβατηρίων Τούρκων πολιτών δεν παύουν να στέλνουν σαφή μηνύματα, ειδικά στη διάρκεια άσκησης της Κυπριακής Προεδρίας. Η «καλή θέληση» που επέδειξε η Λευκωσία, παρά την άρνηση της Άγκυρας να συνεργαστεί με την Κυπριακή Προεδρία, δεν ήταν όμως το μόνο «δωράκι» της κυβέρνησης Χριστόφια. Η «Θετική Ατζέντα», η γνωστή παράλληλη διαδικασία προώθησης των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας, προσυπογράφτηκε επίσης από την κυβέρνηση Χριστόφια, χωρίς να εξασφαλίσει η Κύπρος κανένα αντάλλαγμα.

Με βάση τα πιο πάνω δεδομένα, οι Βρυξέλλες αποκτούν πλέον δικαίωμα να ελπίζουν, ότι η ενταξιακή προοπτική της Τουρκίας θα αναζωογονηθεί το 2013 και ότι θα ανοίξουν νέα διαπραγματευτικά κεφάλαια, τα οποία μέχρι σήμερα βρίσκονται στο ψυγείο, χωρίς παραχώρηση οποιωνδήποτε ανταλλαγμάτων στην Κύπρο.

Υπενθυμίζεται ότι εδώ και 30 ολόκληρους μήνες, η ενταξιακή διαδικασία της Τουρκίας βρίσκεται μπλοκαρισμένη και δεν έχει ανοίξει κανένα διαπραγματευτικό κεφάλαιο. Το τελευταίο τουρκικό κεφάλαιο είχε ανοίξει στις 30 Ιουνίου 2010, επί Ισπανικής Προεδρίας. Η Τουρκία, η οποία άρχισε τις ενταξιακές της διαπραγματεύσεις στις 3 Οκτωβρίου 2005, έχει ανοίξει 13 από τα 35 διαπραγματευτικά της κεφάλαια και έχει κλείσει μόνο ένα. Η Κροατία, η οποία άρχισε τις ενταξιακές της διαπραγματεύσεις την ίδια ακριβώς μέρα με την Τουρκία, έχει ολοκληρώσει ήδη το σύνολο της διαδικασίας (και τα 35 διαπραγματευτικά κεφάλαια) και αναμένεται να καταστεί το 28ο μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας την 1η Ιουλίου 2013, αφού ολοκληρωθούν οι διαδικασίες επικύρωσης από τα εθνικά κοινοβούλια των κρατών-μελών.

ΒΟΛΙΔΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ σε πρώτο στάδιο και πιέσεις στη συνέχεια, εντός του 2013, αναμένεται να δεχθεί η νέα κυπριακή κυβέρνηση, με επίκεντρο το ξεπάγωμα τουρκικών κεφαλαίων, τα οποία είχε παγώσει μονομερώς η απερχόμενη κυβέρνηση, τον Δεκέμβριο 2009. Πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι πρώτα στη «λίστα των πιέσεων» θα είναι τα κεφάλαια «Δικαιοσύνη» και «Θεμελιώδη Δικαιώματα», το άνοιγμα των οποίων αποτελεί «κοινό διακαή πόθο», της Κομισιόν και της Άγκυρας. Προπομπός των πιέσεων που θα ακολουθήσουν, θεωρείται το προσχέδιο έκθεσης της Ευρωβουλής για την Τουρκία, στο πλαίσιο του οποίου η εισηγήτρια, Ρία Όμεν Ρούιτεν, προτείνει το άνοιγμα των εν λόγω δύο κεφαλαίων. Η Ολλανδέζα ευρωβουλευτής, παρά το γεγονός ότι προέρχεται από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ), παραγνωρίζει προκλητικά τις θέσεις της Λευκωσίας και εισηγείται το άνοιγμα των κεφαλαίων «Δικαιοσύνη» και «Θεμελιώδη Δικαιώματα».

Ομοίως, η εισηγήτρια, ευρωβουλευτής του ΕΛΚ επαναλαμβάνει την πρότασή της για άνοιγμα του κεφαλαίου «Ενέργεια», παραγράφοντας προφανώς τις τουρκικές προκλήσεις στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι η Ιρλανδική Προεδρία έκανε ήδη μια πρώτη κρούση προς τον Νίκο Αναστασιάδη, προκειμένου να καταγράψει προθέσεις αναφορικά με τις πιθανότητες ξεπαγώματος τουρκικών διαπραγματευτικών κεφαλαίων, στην περίπτωση κατά την οποία ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ εκλεγεί στο ύπατο αξίωμα της Δημοκρατίας. «Ελπίζουμε, αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι είμαστε αισιόδοξοι», ανέφερε κοινοτική πηγή στον «Φ», σημειώνοντας ότι τα μηνύματα που έστειλε ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ δεν ήταν ενθαρρυντικά αναφορικά με την προοπτική ξεπαγώματος τουρκικών κεφαλαίων. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, εάν οι ενστάσεις της νέας κυβέρνησης είναι έντονες γύρω από την προοπτική ξεπαγώματος των τουρκικών κεφαλαίων «Ενέργεια», «Δικαιοσύνη» και «Θεμελιώδη Δικαιώματα», τότε «θα μπορούσε ενδεχομένως να συζητηθεί μια εναλλακτική επιλογή, την οποία παρέχει η προώθηση του κεφαλαίου Παιδεία-Πολιτισμός», το οποίο επίσης περιλαμβάνεται μεταξύ των έξι κεφαλαίων που έβαλε στο ψυγείο η Λευκωσία, τον Δεκέμβριο του 2009.

Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ Η συμφωνία για την αγορά μαμούθ, 100 Αirbus η οποία εκτιμάται ότι πέραν της οικονομικής της βαρύτητας θα ενισχύσει και τις διπλωματικές σχέσεις Γαλλίας - Τουρκίας, με θετικό αντίκτυπο και στην ενταξιακή διαδικασία της υποψήφιας χώρας, υπογράφηκε μεταξύ της ομώνυμης γαλλικής εταιρείας και της τουρκικής ιδιωτικής εταιρείας Ρegasus Αirlines στις 18 Δεκεμβρίου. Αποτελεί τη μεγαλύτερη παραγγελία αγοράς αεροσκαφών που έγινε μέχρι σήμερα στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας της Τουρκίας. Περιλαμβάνει Αirbus νέας γενιάς, Α320neo και Α321neo, συνολικής αξίας 12 δισ. δολαρίων. Το πρώτο Αirbus αναμένεται να παραδοθεί στην Ρegasus Αirlines στη διάρκεια των ετών 2015-2016, ενώ εκτιμάται ότι η παράδοση των 100 αεροσκαφών θα ολοκληρωθεί το 2022. Στην υπογραφή των συμβολαίων παρέστη και ο υπουργός Μεταφορών της Τουρκίας Βinali Υildirim. Ο διευθύνων σύμβουλος της τουρκικής εταιρείας, Sertac Ηaybat, είχε δηλώσει ότι η Ρegasus αναγνωρίζεται ως «η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη», ενώ ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Αirbus Christopher Βuckley, δήλωσε ότι «η Τουρκία αναπτύσσεται με ταχείς ρυθμούς στην πιο δυναμική εμπορική αγορά αερομεταφορών στην Ευρώπη…». 
http://www.philenews.com/digital/