Η Γαλλία βρίσκεται στο
χείλος μιας άνευ προηγουμένου κοινωνικής και οικονομικής κρίσης.
Διαδηλώσεις σαρώνουν τη χώρα εναντίον της εργασιακής μεταρρύθμισης. Εδώ
και μήνες, εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες έχουν βγει στους δρόμους, ενώ
δεν λείπουν τα βίαια επεισόδια μεταξύ διαδηλωτών και δυνάμεων ασφαλείας.Οι τελευταίοι που πήραν τη σκυτάλη των διαμαρτυριών ήταν οι
εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς. Οι κινητοποιήσεις τους υπήρξαν
εξαιρετικά δυναμικές απέναντι σε αυτό που οι περισσότεροι ονομάζουν «ο νόμος των αφεντικών». Όπως λένε, δεν είναι μόνο οι απολαβές τους που πλήττονται, αλλά συνολικά η ποιότητα ζωής τους.«Στόχος μας είναι να παραλύσουμε την κυκλοφορία, να μπλοκάρουμε την
οικονομία. Εν τέλει, να οργανωθούμε, ώστε να περάσουμε το μήνυμα ότι η
κινητοποίησή μας μεγαλώνει», σύμφωνα με τον Λοράν Καζανοβά, επικεφαλής
του συνδικάτου Μεταφορών.
Η κρίση εντείνεται και απειλεί με γενική παράλυση τη χώρα. Ωστόσο η κυβέρνηση έχει «στυλώσει τα πόδια» και δεν υποχωρεί.Τη Δευτέρα, ο υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν χαρακτήρισε έκνομους τους αποκλεισμούς διυλιστηρίων και πρατηρίων καυσίμων. Όπως τόνισε, η κυβέρνηση θα μετέλθει κάθε μέσου για να αντιμετωπίσει τις κινητοποιήσεις.Το επίμαχο νομοσχέδιο έχει μετατραπεί σε πονοκέφαλο για τον Μανουέλ Βαλς και την κυβέρνησή του. Όλα αυτά ενώ η οικονομία παραμένει στάσιμη και η ανεργία βρίσκεται στο 10%. Η μεταρρύθμιση των εργασιακών σχέσεων καθιστά ευκολότερες τις προσλήψεις. Αλλά και τις απολύσεις.Τα βέλη κατά του νομοσχεδίου έρχονται από όλο το πολιτικό φάσμα. Η κυβέρνηση κατηγορείται από τη μεν δεξιά, ότι δεν προχωρά αρκετά, και από τη δε αριστερά ότι καταπατά τα εργασιακά δικαιώματα.
Ούτε καν οι του κυβερνώντος κόμματος δεν εγκρίνουν τη μεταρρύθμιση. Η κυβέρνηση επιβίωσε μιας πρότασης δυσπιστίας και πέρασε το επίμαχο νομοσχέδιο με προεδρικό διάταγμα, κάνοντας χρήση ειδικού άρθρου του Συντάγματος.Με το σχέδιο νόμου στη Γερουσία και ένα χρόνο πριν τις προεδρικές εκλογές, ο πρόεδρος Ολάντ βλέπει την υποστήριξη προς το πρόσωπό του να φθίνει έντονα. Τα ποσοστά δημοφιλίας του συνεχίζουν να κατηφορίζουν, όμως το χειρότερο είναι πως και η ίδια η χώρα δείχνει να βρίσκεται στα πρόθυρα μιας εξαιρετικά επικίνδυνης κατάστασης.
Η κρίση εντείνεται και απειλεί με γενική παράλυση τη χώρα. Ωστόσο η κυβέρνηση έχει «στυλώσει τα πόδια» και δεν υποχωρεί.Τη Δευτέρα, ο υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν χαρακτήρισε έκνομους τους αποκλεισμούς διυλιστηρίων και πρατηρίων καυσίμων. Όπως τόνισε, η κυβέρνηση θα μετέλθει κάθε μέσου για να αντιμετωπίσει τις κινητοποιήσεις.Το επίμαχο νομοσχέδιο έχει μετατραπεί σε πονοκέφαλο για τον Μανουέλ Βαλς και την κυβέρνησή του. Όλα αυτά ενώ η οικονομία παραμένει στάσιμη και η ανεργία βρίσκεται στο 10%. Η μεταρρύθμιση των εργασιακών σχέσεων καθιστά ευκολότερες τις προσλήψεις. Αλλά και τις απολύσεις.Τα βέλη κατά του νομοσχεδίου έρχονται από όλο το πολιτικό φάσμα. Η κυβέρνηση κατηγορείται από τη μεν δεξιά, ότι δεν προχωρά αρκετά, και από τη δε αριστερά ότι καταπατά τα εργασιακά δικαιώματα.
Ούτε καν οι του κυβερνώντος κόμματος δεν εγκρίνουν τη μεταρρύθμιση. Η κυβέρνηση επιβίωσε μιας πρότασης δυσπιστίας και πέρασε το επίμαχο νομοσχέδιο με προεδρικό διάταγμα, κάνοντας χρήση ειδικού άρθρου του Συντάγματος.Με το σχέδιο νόμου στη Γερουσία και ένα χρόνο πριν τις προεδρικές εκλογές, ο πρόεδρος Ολάντ βλέπει την υποστήριξη προς το πρόσωπό του να φθίνει έντονα. Τα ποσοστά δημοφιλίας του συνεχίζουν να κατηφορίζουν, όμως το χειρότερο είναι πως και η ίδια η χώρα δείχνει να βρίσκεται στα πρόθυρα μιας εξαιρετικά επικίνδυνης κατάστασης.
Επιμέλεια Πάνος Κιτσικόπουλος