14 Ιουλίου 2015

Πόσο τουρκικό είναι το σχεδιαζόμενο «τουρκικό» αεροπλάνο;

http://webcdn.aa.com.tr/webdocs/625x424xc/content_new/479/copyright_aabadoluajansi_2015_20150616104441-jpg20150616134546.jpgΘΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Τον Ιούνιο η Τουρκία ανακοίνωσε περήφανα ότι αποφάσισε τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παραγωγή ενός «100% τουρκικού» αεριωθούμενου, αλλά εμπειρογνώμονες της αεροπορίας και αξιωματούχοι της αμυντικής βιομηχανίας εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους όσον αφορά το κατά πόσον θα είναι πράγματι τουρκικό το πρώτο αεροσκάφος της Τουρκίας. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, το αεροσκάφος το οποίο θα μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο από την πολιτική όσο και από την πολεμική αεροπορία πρόκειται να κατασκευαστεί από την TRJet, μια κοινοπραξία η οποία συστάθηκε από τη Sierra Nevada Corporation, μία εταιρεία που εδρεύει στις ΗΠΑ και ανήκει σε μία οικογένεια τουρκικής καταγωγής, και την STM, μία εταιρεία αμυντικών τεχνολογιών που εδρεύει στην Άγκυρα.



Θα στοιχίσει 2 δις
Παρόλο που η τουρκική κυβέρνηση δεν αποκάλυψε το συνολικό κόστος αυτού του φιλόδοξου προγράμματος, αξιωματούχοι της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας αναμένουν ότι θα αγγίξει τα δύο δισεκατομμύρια δολάρια. Με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό πρόκειται να κατασκευαστούν τέσσερις τύποι αεροσκαφών: το αεριωθούμενο TRJ-328 και το στροβιλοελικοφόρο TR-328, χωρητικότητας 32 θέσεων και τα TRJ-628 (αεριωθούμενο) και TR-628 (στροβιλοελικοφόρο), χωρητικότητας 60 έως 70 θέσεων.

Είναι ένα Dornier
Αφαιρώντας όμως τo αρκτικόλεξο TRJ, αναφέρεται σε άρθρο της H?rriyet Daily News, αποδεικνύεται πως το πρώτο τουρκικό τζετ στην πραγματικότητα είναι ένα Dornier, τύπος αεροσκάφους που κατασκευάζεται ήδη από τη Sierra Nevada Corporation. Σημειώνεται, πάντως, ότι η Τουρκία αγόρασε από τη συγκεκριμένη εταιρεία τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας για τα αεροσκάφη Dornier 328 και Dornier 628. «Φοβόμαστε πως το εγχείρημα θα καταλήξει να αποτελεί ένα σχέδιο για μια γραμμή συναρμολόγησης», ανέφερε πηγή προσκείμενη στην τουρκική αεροπορική βιομηχανία, προσδιορίζοντας ταυτόχρονα ότι η πιστοποίηση των αεροσκαφών θα γίνεται στη Γερμανία, κάποια τμήματά τους θα παράγονται στο εξωτερικό, ο κινητήρας τους θα κατασκευάζεται στις ΗΠΑ, ενώ τα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών θα προέρχονται επίσης από ξένους προμηθευτές. «Κατά τα άλλα θα είναι ένα 100% τουρκικό τζετ», πρόσθεσε ειρωνικά.

Ερωτηματικό η βιωσιμότητα
Οι ενστάσεις, όμως, που εκφράζονται δεν αφορούν μόνο την πραγματική «καταγωγή» του πρώτου τουρκικού αεροσκάφους αλλά και τη βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος, με αρκετούς αναλυτές να υποστηρίζουν πως το μοναδικό κίνητρο για την προώθηση και την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος είναι οι εθνικιστικές φιλοδοξίες του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και η πρόθεσή του να δώσει νέα ώθηση στην τουρκική βιομηχανία. Λαμβάνοντας υπόψη την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού στην Τουρκία, δεν αποκλείεται το όλο πρόγραμμα να εγκαταλειφθεί σύντομα, ειδικά εάν περιοριστεί σημαντικά η εξουσία του Τούρκου Προέδρου. - See more at: http://www.sigmalive.com/simerini/world/248627/poso-tourkiko-einai-to-sxediazomeno-tourkiko-aeroplano#sthash.bWxknE0v.dpuf