Ως εκ τούτου, καθίστανται ανεξέλεγκτες οι διαστάσεις του και οι καταστροφικές συνέπειες που αυτές αναπόφευκτα επιφέρουν, όπως μαρτυρούν εκατοντάδες περιστατικά της μακραίωνης Ιστορίας μας.Φαίνεται ότι ως παλιό έθνος επιμένουμε να παραμένουμε αρχετυπικά προσηλωμένοι στην κυριολεξία των απαρχών του φθόνου! Κατά τους γλωσσολόγους, η λέξη προέρχεται από πανάρχαιο ινδοευρωπαϊκό τύπο, που σημαίνει σπρώχνω βίαια συνάνθρωπό μου προς τη συμφορά.
Καθώς λοιπόν ο ένας, μη ανεχόμενος τις επιτυχίες του άλλου, επι-χειρεί φθονώντας τον να τον σπρώξει προς τη συμφορά, συχνά τον ακολουθούμε και όλοι οι υπόλοιποι ! Προς Θεού, δεν υποβαθμίζω την αξία των λοιπών αιτίων και αφορμών στην επέλευση των ιστορικών γεγονότων. Ο μέγιστος κοινός... πολλαπλασιαστής καθ' ημάς όμως είναι πάντα ο ίδιος. Από τον Πελοποννησιακό Πόλεμο μέχρι τον Εθνικό Διχασμό και τον Εμφύλιο. Από τις διώξεις των Αθηναίων κατά του Μιλτιάδη, του Θεμιστοκλή και τον εξοστρακισμό του Αριστείδη του Δίκαιου μέχρι το ανάθεμα κατά του Βενιζέλου.
Μας το μεταφέρει καταπληκτικά ο Ηρόδοτος, κατά τον οποίο ο Αχαιμένης, απευθυνόμενος στον αδελφό του τον Ξέρξη, αποκάλεσε τον Δημάρατο, βασιλιά της Σπάρτης, που είχε καθαιρεθεί από το αξίωμά του και είχε βρει καταφύγιο στην αυλή του Πέρση βασιλέα, φθονερό και προδότη! Υπογραμμίζοντας στη συνέχεια ότι ο φθόνος και το μίσος είναι συνηθισμένα πράγματα στην Ελλάδα, όπου ο ένας φθονεί τον άλλο και όλοι μαζί φθονούν τον καλύτερο!
Συχνά οι περίοδοι μεγάλων κρίσεων μας έδωσαν το έναυσμα για να ξεπεράσουμε τους εαυτούς μας, αφήνοντας στην άκρη αυτή την κατάρα που μας βαραίνει. Ζούμε μία από αυτές και οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να πορευθούμε. Η μεγαλοψυχία είναι, κατά τον Αριστοτέλη, η μεγαλύτερη αρετή του ανθρώπου. Αυτή που δίνει αξία και στις άλλες αρετές και πράξεις του. Αν δεν μπορούμε για την ώρα να τη συναντήσουμε στο εξωτερικό, ας την καλλιεργήσουμε τουλάχιστον μεταξύ μας. Την έχουμε ανάγκη περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο.
Γιώργος Κ Στράτος