του Παύλου Υψηλάντη
Η οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα έχει αναστρέψει το ρεύμα της
κρουαζιέρας στο Αιγαίο, με αποτέλεσμα να καταγράφεται ραγδαία άνοδος για
αναχωρήσεις από τουρκικά λιμάνια.Σε ένα από τα φετινά «μπεστ σέλερ» όχι του ελληνικού, αλλά του...
τουρκικού τουρισμού αναδεικνύονται τα ελληνικά νησιά του ανατολικού
Αιγαίου. Τούρκοι επιχειρηματίες διαπιστώνουν ραγδαία αύξηση της ζήτησης για κρουαζιέρες
στα ελληνικά νησιά από Τούρκους αλλά και από ξένους που κάνουν διακοπές
στη γειτονική χώρα, τρίβοντας τα χέρια τους από ικανοποίηση. Την ίδια
στιγμή το ελληνικό γιότινγκ φέτος εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης, αλλά με
ρυθμούς... «γιαβάς-γιαβάς» (σιγά-σιγά).
Τουρκικές εταιρείες που οργανώνουν κρουαζιέρες από τουλάχιστον δέκα λιμάνια της Μ. Ασίας προς τα νησιά του Αιγαίου
αναφέρουν (σε δημοσίευμα της εφημερίδας Hurriyet) πως η ζήτηση είναι
τέτοια ώστε να δημιουργούνται ακόμα και λίστες αναμονής για κάποιες
μέρες. Περί τους 50.000 Τούρκους και ξένους που κάνουν διακοπές στην
Τουρκία υπολογίζεται ότι θα επισκεφθούν ελληνικά νησιά εξορμώντας από τα
ανατολικά παράλια του Αιγαίου.
Παράγοντες του τουρκικού τουρισμού διαπιστώνουν, ταυτόχρονα, πως η οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα έχει αναστρέψει το ρεύμα της κρουαζιέρας στο Αιγαίο με αποτέλεσμα να καταγράφεται ραγδαία άνοδος για αναχωρήσεις από τουρκικά λιμάνια.Στον αντίποδα, στον χώρο του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού τα πανιά δεν λένε να φουσκώσουν παρ' ότι φαίνεται να πνέει και πάλι ευνοϊκός άνεμος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνη Στελλιάτο, οι κρατήσεις για ιστιοπλοϊκά σκάφη (χωρίς πλήρωμα) καταγράφουν έως και διψήφιο ποσοστό αύξησης. Επισημαίνει, ωστόσο, ότι σε αρκετές περιπτώσεις καταγράφεται μείωση των ημερών ναύλωσης από μια εβδομάδα που ήταν το συνηθισμένο σε πέντε μέρες.
Με διψήφιο ποσοστό αύξησης κινούνται οι κρατήσεις και στα μίνι κρουαζιερόπλοια τα οποία, όμως, σημείωσαν πτώση κίνησης 60-80% απ' όταν ξεκίνησε η κρίση το 2008.
Στα μηχανοκίνητα σκάφη με πλήρωμα που φιλοξενούν έως 12 επιβάτες η αύξηση είναι ανεπαίσθητη σε σύγκριση με το 2012, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ. Στη συγκεκριμένη κατηγορία σκαφών οι ναύλοι έχουν μειωθεί 30% σε σχέση με πέρυσι. Ενδεικτικά, σκάφος μήκους 25 μέτρων που ναυλωνόταν συνήθως έναντι 5.000 ευρώ την ημέρα σήμερα δίνεται με 2.000-2.500 ευρώ.
Την ίδια στιγμή, αρκετά σκάφη αυτής της κατηγορίας δεν έχουν καταφέρει να κάνουν σεφτέ αφού δεν έχουν ούτε μία μέρα ναύλωσης.
Παράγοντες του τουρκικού τουρισμού διαπιστώνουν, ταυτόχρονα, πως η οικονομική κρίση που πλήττει την Ελλάδα έχει αναστρέψει το ρεύμα της κρουαζιέρας στο Αιγαίο με αποτέλεσμα να καταγράφεται ραγδαία άνοδος για αναχωρήσεις από τουρκικά λιμάνια.Στον αντίποδα, στον χώρο του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού τα πανιά δεν λένε να φουσκώσουν παρ' ότι φαίνεται να πνέει και πάλι ευνοϊκός άνεμος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνη Στελλιάτο, οι κρατήσεις για ιστιοπλοϊκά σκάφη (χωρίς πλήρωμα) καταγράφουν έως και διψήφιο ποσοστό αύξησης. Επισημαίνει, ωστόσο, ότι σε αρκετές περιπτώσεις καταγράφεται μείωση των ημερών ναύλωσης από μια εβδομάδα που ήταν το συνηθισμένο σε πέντε μέρες.
Με διψήφιο ποσοστό αύξησης κινούνται οι κρατήσεις και στα μίνι κρουαζιερόπλοια τα οποία, όμως, σημείωσαν πτώση κίνησης 60-80% απ' όταν ξεκίνησε η κρίση το 2008.
Στα μηχανοκίνητα σκάφη με πλήρωμα που φιλοξενούν έως 12 επιβάτες η αύξηση είναι ανεπαίσθητη σε σύγκριση με το 2012, σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ. Στη συγκεκριμένη κατηγορία σκαφών οι ναύλοι έχουν μειωθεί 30% σε σχέση με πέρυσι. Ενδεικτικά, σκάφος μήκους 25 μέτρων που ναυλωνόταν συνήθως έναντι 5.000 ευρώ την ημέρα σήμερα δίνεται με 2.000-2.500 ευρώ.
Την ίδια στιγμή, αρκετά σκάφη αυτής της κατηγορίας δεν έχουν καταφέρει να κάνουν σεφτέ αφού δεν έχουν ούτε μία μέρα ναύλωσης.