Την πολλαπλή σημασία της επιλογής του αγωγού TAP τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, υπογράμμισε προ ολίγου η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σε άτυπη ενημέρωση που πραγματοποίησε προς τους δημοσιογράφους. Ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γιάννης Μανιάτης αναφέρθηκε ειδικότερα στο γεγονός της γεωπολιτικής αναβάθμισης της χώρας, στη δημιουργία θετικού επενδυτικού κλίματος και νέων θέσεων εργασίας αλλά και στο γεγονός ότι θα ωφεληθεί από το project η ελληνική κατασκευαστική βιομηχανία και όλοι οι κλάδοι που θα διαθέσουν προϊόντα για την υλοποίηση του έργου.
Όπως αποκάλυψε μάλιστα ο κ. Μανιάτης, στο πλαίσιο της συμφωνίας φιλοξενούσας χώρας, ο αγωγός χαρακτηρίζεται ως αγωγός εθνικής σημασίας γεγονός που θα επιτρέψει την επίσπευση των διαδικασιών που αφορούν σε απαλλοτριώσεις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις κλπ. Ο υφυπουργός Ενέργειας, Μ. Παπαγεωργίου τόνισε από την πλευρά του πως το όραμα να καταστεί η Ελλάδα μέρος του διαδρόμου τροφοδοσίας της Ευρώπης με αέριο της Κασπίας γίνεται πραγματικότητα, προσθέτοντας ότι το έργο έχει πολλαπλή σημασία και τα γεωπολιτικά οφέλη για τη χώρα είναι τεράστια.
Ειδικότερα, ο κ. Παπαγεωργίου αποκάλυψε ότι:
1ον Η Ελλάδα έχει καταρχήν συμφωνήσει για την προμήθεια 1 bcm φυσικού αερίου ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο 25% των αναγκών της χώρας, σε τιμή καλύτερη από το ρωσικό αέριο. Η διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν αποκλείεται οι ποσότητες να αυξηθούν στο μέλλον.
2ον Από την αρχή της διαπραγμάτευσης υπήρξε έντονο ενδιαφέρον από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υλοποίηση διακλαδώσεων του TAP προς τα Βαλκάνια. Στην πρώτη φάση του αγωγού θα υπάρξει άμεση διασύνδεση με τη Βουλγαρία. Δηλαδή, οι πρώτες αγορές που θα προμηθευτούν αέριο θα είναι η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Ιταλία.
Ωστόσο, καθώς ο αγωγός μπορεί να αναβαθμιστεί από τα 10 bcm στα 20 bcm, σε δεύτερη φάση μπορεί να προμηθευτούν αέριο και τα Δυτικά Βαλκάνια (Κροατία, Σλοβενία, Μαυροβούνιο) μέσω του Ιονιου αγωγού από την Αλβανία.
3ον Ήδη με την ανακοίνωση της επιλογής του TAP ανακοινώθηκε ότι στην κοινοπραξία του αγωγού εισέρχονται οι μέτοχοι της Shah Deniz, BP, Total, Socar. Στη συμφωνία φιλοξενούσας χώρας ωστόσο, υπάρχει option και για την Ελλάδα να εισέλθει ως μέτοχος της εταιρείας TAP με ένα ποσοστό της τάξης του 5%.
4ον Ως προς τα οφέλη της χώρας μόνο τα φορολογικά έσοδα σε βάθος 15ετιας υπολογίζονται σε 320 εκατ. ευρώ. Ωστόσο τα οφέλη είναι πολλαπλασιαστικά εάν συνυπολογιστεί το γεγονός ότι η έναρξη κατασκευής του αγωγού τοποθετείται την άνοιξη του 2014 με χρόνο υλοποίησης τα 3 με 4 χρόνια, δηλαδή οι παράπλευρες βιομηχανικές κατασκευαστικές και λοιπές δραστηριότητες θα ξεκινήσουν άμεσα.
5ον Υπάρχει η δυνατότητα -και η ελληνική πλευρά θα κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση- ο TAP να συνδεθεί με την προσπάθεια της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των πιθανών κοιτασμάτων στην περιοχή της ανατολικής μεσογείου και των πιθανών ελληνικών κοιτασμάτων για την εξαγωγή τους προς τις αγορές της Ευρώπης.
Σημειώνεται τέλος ότι τόσο η πλευρά των Αζέρων, όσο και το consortium του TAP και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναγνωρίζουν την καθοριστική συμβολή που έπαιξαν η έντονη δραστηριοποίηση της ελληνικής πλευράς το τελευταίο διάστημα για την υποστήριξη του αγωγού με αποκορύφωμα το τελευταίο ταξίδι του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν.
Διαβάστε ακόμη:
*Ευ. Βενιζέλος: "Πολλαπλά τα οφέλη" από την απόφαση για τον ΤΑΡ
*Fitch: Ο TAP δεν θα επιφέρει ουσιαστική μείωση στις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη
"Κλείδωσε" η επιλογή του αγωγού TAP