Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν και η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ περπατούν παράλληλα καθ' οδόν προς το Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ της Αγίας Πετρούπολης. Τα βεβιασμένα χαμόγελά τους μαρτυρούν την ψυχρότητα στις διμερείς σχέσεις που προκάλεσε η ματαίωση της κοινής τους παρουσίας σε έκθεση με λεηλατημένη -από Σοβιετικούς στρατιώτες- τέχνη στο Ερμιτάζ. Η Μέρκελ σκόπευε να ζητήσει επαναπατρισμό των έργων, μία πρόθεση που ενόχλησε το Κρεμλίνο.
Ρωσογερμανική διένεξη για... την τέχνη
ΒΕΡΟΛΙΝΟ. Mήπως απειλούνται με μία νέα ψυχροπολεμική περίοδο οι σχέσεις Γερμανίας - Ρωσίας;
Αυτό αναρωτιέται σε χθεσινό άρθρο του το περιοδικό Spiegel, σχολιάζοντας τη διμερή διένεξη που ξέσπασε με αφορμή τα εγκαίνια έκθεσης με λεηλατημένη τέχνη από τους Σοβιετικούς στρατιώτες στο μουσείο Ερμιτάζ της Μόσχας. Η κοινή εμφάνιση των Αγκελα Μέρκελ και Βλαντιμίρ Πούτιν επρόκειτο να είναι η κορύφωση ενός καλά προετοιμασμένου ρωσογερμανικού σχεδίου αποκατάστασης κύρους. Κατά το Spiegel, η προσπάθεια να παραβρεθούν αμφότεροι στα εγκαίνια της έκθεσης στην Αγία Πετρούπολη έληξε όπως τελειώνουν όλες οι κοινές τους εμφανίσεις τώρα τελευταία: με αντιπαράθεση.
«Ευρώπη χωρίς σύνορα-η εποχή του Χαλκού» ήταν ο τίτλος της έκθεσης, την οποία σκόπευε να εγκαινιάσει η Μέρκελ. Η καγκελάριος πήγε μεν στη Ρωσία επικεφαλής μίας αντιπροσωπείας Γερμανών επιχειρηματιών, αλλά θα αναχωρήσει νωρίτερα για να αποφύγει την έναρξη της έκθεσης. Αιτία της διένεξης ήταν ότι το Κρεμλίνο αποφάσισε να ακυρώσει τις σύντομες ομιλίες των δύο ηγετών, επικαλούμενο «χρονικούς περιορισμούς» του προέδρου. «Εγκαίνια στα οποία προβλεπόταν μόνο μια ταχεία περιδιάβαση της έκθεσης δεν έχουν νόημα», ήταν η ερμηνεία του Βερολίνου για την οριστική ματαίωση της συμμετοχής της Μέρκελ στα εγκαίνια.
Η τέχνη, προϊόν λεηλασιών, είναι ένα από τα πλέον ευαίσθητα θέματα των ρωσογερμανικών σχέσεων. Στη Ρωσία χρησιμοποιείται ο όρος «τέχνη-τρόπαιο» για να περιγράψει τα έργα τέχνης και μουσειακά αντικείμενα, τα οποία μεταφέρθηκαν το 1945 από την ανατολική Γερμανία στην τότε Σοβιετική Ενωση. Η Μόσχα θεωρεί ότι η λεηλατημένη τέχνη είναι ένα είδος αποζημίωσης για τα δεινά που προκάλεσε στον σοβιετική λαό η Γερμανία. Στην ομιλία της στα εγκαίνια η καγκελάριος επρόκειτο να ζητήσει επαναπατρισμό όλων των έργων τέχνης που βρίσκονται σε ξένα χέρια. Η αναφορά αυτή προφανώς προκάλεσε τη δυσαρέσκεια της Ρωσίας.
http://news.kathimerini.gr/